معاون اسبق امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری:

عزم‌ جدی برای نگهداری از جنگل‌ها؛ نیازمند بودجه است/ کمک مالی از یونسکو برای ارتقای جنگل‌های هیرکانی دریافت نشده است/ وضعیت بغرج برای جنگل‌های هیرکانی

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۵:۴۱:۳۵
کد خبر: ۱۱۲۴۹۸۸
عزم‌ جدی برای نگهداری از جنگل‌ها؛ نیازمند بودجه است/ کمک مالی از یونسکو  برای ارتقای جنگل‌های هیرکانی دریافت نشده است/ وضعیت بغرج برای جنگل‌های هیرکانی
بهزاد انگورج گفت: تاکنون از یونسکو هیچ کمک مالی برای ارتقای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی دریافت نکرده‌ایم. البته یکی از دلایل این مقوله می‌تواند تحریم‌ها باشد.

به گزارش برنا؛ جنگل‌های هیرکانی از بقایای جنگل‌های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت به سزایی برخوردارند؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل‌ها در ایران به ویژه شمال کشور قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی است. حال این سوال مطرح است که ثبت ملی میراث فرهنگی کشور چه تاثیری در نگهداری این بقایای ارزشمند دارد؟

معاون اسبق  امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: جنگل‌های هیرکانی ثبت ملی شده  و از ثبت ملی خارج نشده است.

او افزود: در مراحل مقدماتی ثبت ملی جنگل‌های هیرکانی هستیم. اینکه ثبت ملی چه نتایجی به‌دنبال داشته نیازمند بررسی است. باید دانست که به واسطه تحریم‌های ظالمانه تاکنون اقدام مناسبی در این زمینه ثبت نشده که قابل بحث است.

معاون اسبق امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  درباره ثبت ملی این جنگل‌ها در ارتقای کم و کیف حفاظت و نگهداری از این میراث ملی ادامه داد: عوامل ناپایدار کننده در جنگل‌های محدوده ثبت شده هیرکانی فعال هستند. قرار بود در زمینه ناحیه رویش هیرکانی با اجرای بند 3 ماده 38 برنامه ششم در سال 96 تحت بررسی قرار گیرد و طرح جایگزین را باید سازمان جنگل‌ها ارائه می‌داد، اما اقدامی برای طرح جایگزین انجام نشده است.

به گفته او ثبت ملی جنگل‌های هیرکانی به یک مسئله اجتماعی تبدیل شده است. در شبکه‌های اجتماعی با اعمال نظرهای مختلف فضایی ایجاد شده تا سازمان جنگل‌ها نتواند به یک ماده مشخص برسد.

معاون اسبق  امور جنگل‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در این شرایط دولت‌ها نتوانستند به سرمایه‌گذاری در جنگل‌ها بپردازند و در 4 تا 5 سال اخیر بودجه ناچیز را در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار داد.

او تاکید کرد: سازمان جنگل ها در این شرایط حتی نتوانست حقوق کافی را به نیروهای این طرح پرداخت کند. این مقوله وضعیت اسفناک را برای جنگل‌های هیرکانی به‌دنبال داشته و شرایط برای آینده جنگل‌ها بغرج است. با این تفاسیر اگر دولت نخواهد سرمایه‌گذاری درستی برای بقای جنگل‌ها داشته باشد، باید بر اساس  قانون بهره‌وری و دیگر قوانین سالانه حدود هزار میلیارد تومان به سازمان جنگل‌ها ارائه داد تا این سازمان بتواند اصلاحات جنگل‌ها را به شکل مطلوب اجرایی کند.

انگورج درباره تاثیر روند حفاظت از جنگل‌های هیرکانی بعد از ثبت ملی گفت: تمام عزم‌های جدی برای نگهداری بهینه از جنگل‌ها نیازمند صرف بودجه و امکانات است. تاثیرات را باید در میزان حجم سرمایه‌گذارها بررسی کرد. تاکنون از یونسکو هیچ کمک مالی برای ارتقای حفاظت از جنگل‌های هیرکانی دریافت نشده است. البته یکی از دلایل این مقوله می‌تواند تحریم‌ها باشد.

 او در پایان تاکید کرد: تاکنون برای ثبت ملی این جنگل‌ها سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی از بعد مالی حمایت نکرده و سازمان جنگل‌ها هم نتوانست بودجه بیشتر برای ثبت ملی جنگل‌های هیرکانی هزینه کند. در وضعیت کنونی نمی‌توان ادعا کرد که در ارزیابی 5 ساله شاهد بهبود جدی در وضعیت جنگل‌ها بوده ایم.

//انتهای پیام:3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز