سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

میزان کشندگی ویروس جهش یافته افزایش یافته است/افزایش ترددها در سطح کشور

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۲۱:۲۹:۲۸
کد خبر: ۱۱۲۵۲۲۹
میزان کشندگی ویروس جهش یافته افزایش یافته است/افزایش ترددها در سطح کشور
علیرضا رئیسی گفت: میزان کشندگی ویروس جهش یافته کرونا افزایش یافته است و نگرانی ها در این خصوص جدی است.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه زنده صدا و سیما گفت: میزان کشندگی ویروس جهش یافته کرونا افزایش یافته است و نگرانی ها در این خصوص جدی است. امروز به همین علت اروپا وضعیت خوبی ندارد. دولت انگلیس در همین راستا اعلام کرد که شهرهای این کشور همچون شهرهای جنگ زده شده اند. این نشان می دهد که کرونا ضعیف نشده است و از بین نیز نرفته است.

او افزود: در ایالات متحده نیز وضعیت بحرانی است به گونه ای که آمار نیز در این کشور رو به افزایش است و حتی شاهد بودیم در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید این کشور نزدیک به 200 نفر به کرونا مبتلا شدند و این نشان می دهد که قدرت ویروس جهش یافته بیشتر است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: وضعیت نسبتا خوبی که امروز در کشور ما است به این علت است که به پروتکل های بهداشتی توجه شده است و مردم همراهی کرده اند. آن قسمتی که کسبه همراهی نکرده اند و از قوانین پیروی نکرده اند، پلمب شده اند. تعطیلی مراکز مذهبی در ایران بی سابقه است اما برای مقابله با کرونا این اقدام نیز انجام شد و رهبری معظم انقلاب نیز به عنوان یک الگوی عملی نیز به خوبی در این عرصه همراه بودند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در برهه ای از زمان آمار جان باختگان در ایران نزدیک به 500 نفر شد و کارشناسان جهانی بر این باور بودند که آمار جان باختگان ایرانی به 1200 نفر خواهد رسید اما شاهد هستیم این رقم در حدود 70 است که این عدد نیز زیاد است زیرا روزانه 70 خانواده در ایران داغدار می شوند. این یک واقعیت است که جوانان بیشتر حامل ویروس کرونا هستند و با انتقال آن به افراد مسن تر عامل مرگ آن ها می شوند.

او افزود: امروز 19 شهر نارنجی در سطح کشور وجود دارد و با تلاش های انجام شده دیگر هیچ شهر قرمزی در کشور وجود ندارد. کشور ما گوناگونی ژنتیکی دارد و این کار را برای مقابله با کرونا سخت می کند. باید توجه داشت که در زمستان تهویه مناسب وجود ندارد و این امر سبب می شود تا تجمعات عامل اصلی شیوع کرونا باشد. تجمعات بسیار خطرناک است و اگر مراقب نباشیم با یک پیک دیگر مواجه خواهیم شد. به ماه هایی نزدیک می شویم که مراسمات عروسی بیشتر برگزار می شود اما باید مراقب بود و از این تجمعات پرهیز کرد.

رئیسی تصریح کرد: کادر درمان خسته هستند و مردم باید آن ها را درک کنند و مراعات کنند. در این میان رسانه های خارجی نیز در حال به انحراف کشیدن اذهان عمومی هستند. در هفته های قبل شاهد بودیم که چگونه آمار را و و ضعیت را بد نشان می دادند اما امروز دیگر ساکت شده اند و قصد دارند تا اذهان عمومی را در خصوص واکسن نگران کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: در برخی استان ها مراجعان سرپایی افزایش یافته است و باید این جدی گرفته شود. تهران، خراسان جنوبی، همدان، اصفهان، فارس و یزد با یک شیب خفیف مراجعاتشان افزایش یافته است. در راستای تداوم مراقبت ها شکل مراسمات ملی همچون راهپیمایی 22 بهمن تغییر خواهد کرد و این راهپیمایی به صورت موتوری و خودرویی خواهد بود و از پیاده شدن افراد نیز جلوگیری می شود و حتی اجازه حضور تماشاچی نیز داده نمی شود و سخنرانی ها نیز از طریق صدا و سیما پخش خواهد شد و هیچ اقدامی به صورت حضوری انجام نخواهد شد و این امر در سراسر کشور وضع خواهد شد.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: ما رنگ های کرونایی را در کشور تغییر داده ایم و رنگ آبی را نیز اضافه کرده ایم. در این میان بحث ترددها نیز اهمیت دارد. متاسفانه در هفته های اخیر ترددها 47 درصد رشد داشته است که غالبا غیرضروری است و می تواند منجر به شیوع دوباره کرونا شود. هجوم مردم به قشم و استان های جنوبی را نیز شاهد بودیم که می تواند منجر به مرگ و میر بیشتر کرونایی شود.

او افزود: مقامات بهداشتی هرمزگان این گلایه را داشتند که مسافران پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند. این استان پیک سوم را تجربه نکرد اما بواسطه این سفرها میزان بیماری کرونا در این استان افزایش پیدا کرده است و این نتیجه سفرها است. ما به دنبال این هستیم تا محدودیت های وضعیت نارنجی را به شهرهای وضعیت زرد نیز تسری دهیم تا ایمنی بالا رود. ما باید انتخاب کنیم که کسب و کار را تعطیل کنیم یا مانع سفرها شویم. قطعا جلوگیری از سفر در این عرصه با توجه به وضعیت اقتصادی معقول تر است تا کاسبی مغازه داران نیز تعطیل نشود.

رئیسی خاطرنشان کرد: اقدامات خوبی برای تامین واکسن انجام شده است. مسیر اصلی ما تولید واکسن داخلی است و سه نوع واکسن توسط ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، پاستور و رازی در دست ساخت است. تیم های مستقل در حال ساخت این واکسن ها هستند و اگر ایرادی داشته باشند اجازه نخواهد داد تا آن ها عملیاتی شوند. ما برای گروه های آسیب پذیر در بهمن ماه واکسن هایی را وارد خواهیم کرد تا واکسیناسیون آغاز شود. این واکسن ها آن دسته ای هستند که فاز سوم خود را نیز با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: امروز پروازها قطع شده است و بسیاری از شهروندان درخواست بازگشت از بریتانیا را دارند اما چاره ای نیست و باید پروازها قطع می شد. امروز شرط ورود به کشور انجام تست کرونا است و قبل از رسیدن به ایران برای دریافت ویزا یا بلیت نیز باید یک مرتبه در مبدا اقدام به انجام آزمایش کرونا کنند. این کنترل ها در مرزهای آبی و زمینی نیز صورت می گیرد.

رئیسی در پایان گفت: طرح شهید سلیمانی نیز به خوبی در حال پیش رفتن است. شناسایی زودرس بیماران و غربالگری اطرافیان و ایزوله کردن در این طرح به خوبی در حال انجام است. در ادامه طرح های حمایتی نیز در دستور کار قرار گرفته است و هلال احمر و بسیج و خانه کارگر نیز در این عرصه به خوبی به کمک ما آمده اند. هدف ما جلوگیری از ایجاد خیز بعدی کرونا است.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز