دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخ داد؛

خطای تست سریع کمتر است یا PCR؟

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۵:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۱۳۰۹۴۷
خطای تست سریع کمتر است یا PCR؟
حمیدرضا جمشیدی با اشاره به انواع تست های تشخیصی کرونا گفت: تفاوت خطای تست سریع با نمونه دیگر کمتر از ده درصد است و چندین ماه است که تست سریع انجام می شود و امروز دیگر خطاها به مراتب کمتر شده است.

به گزارش برنا؛ حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به میزان خطای انواع تست های کرونا به خبرنگار برنا گفت: عموما دو نوع تست تشخیص کرونا وجود دارد که یکی از آن ها PCR است. این تست مختص بیمارانی است که در بیمارستان ها بستری هستند و در حال حاضر برای بیماران بستری در بیمارستان در نظر گرفته شده است.

او افزود: تست های سریع که مدل جدیدتری است و خط تولید خوبی از آن نیز در داخل کشور ایجاد شده است برای تشخیص ها و بیماران سرپایی است. به این علت از این تست برای افراد بستری استفاده نمی شود که ممکن است در مراحل آخر میزان ویروس ها کاهش یافته و نتیجه لازم را کسب نکنیم.

این متخصص خاطرنشان کرد: نباید این دو تست را با یکدیگر مقایسه کرد چرا که هر یک کاربرد مختص خود را دارد طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر شده است تا مراکز درمانی خصوصی تست سریع را انجام دهند تا یک اقدام سراسری صورت گیرد. شناسایی ویروس کرونا با استفاده از این تست سریع تر بوده و غربالگری راحت تر انجام می شود.

او با اشاره به مزایای تست سریع افزود: تست سریع یا اصطلاحا رپید تست نیاز به تجهیزات پیشرفته ندارد  و در کم تر از 20 دقیقه نتیجه حاصل می شود و نیازی به انتظار 48 ساعته نیست. هزینه این تست تقریبا نصف هزینه تست PCR است. 

دبیر ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: تست سریع در محل هایی همچون خانه سالمندان به سرعت قابل تشخیص است تا دیگر این افراد به بیمارستان منتقل نشوند.

جمشیدی با اشاره به برخی شایعات در خصوص تست های داخلی گفت: اعتبار تست های داخلی 100 درصد مطابق با نمونه های خارجی است و هیچ تفاوتی ندارند. در ابتدای اپیدمی، تست های تشخیصی مانند سایر نقاط جهان، به علت عدم آشنایی با نحوه انجام آن با خطاهایی مواجه بود که در ادامه با آموزش و تغییر برخی شرایط این نقصان نیز برطرف می شود.

این متخصص تاکید کرد: چندین ماه است که تست سریع انجام می شود و امروز دیگر خطاها به مراتب کمتر شده است زیرا افراد گیرنده تست با این عمل کاملا آشنا شده اند. حساسیست تست ها در داخل و خارج از کشور عملا هیچ تفاوتی ندارد. ما عملا نمی توانیم میزان خطای تست ها را مشخص کنیم.

جمشیدی در پایان با اشاره به تفاوت تست ها گفت: برای نمونه اگر 20 بیمار مورد آزمایش قرار گیرند، 18 نفر آن ها از طریق PCR قابل تشخیص هستند و تست سریع نیز می تواند 16 نفر آن ها را تشخیص دهد و تفاوت آن ها زیر 10 درصد است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز