عضو جامعه‌ روحانیت مبارز:

مهریه ریشه قرآنی دارد/ نمایندگان مجلس سواد کافی برای تحریر قوانین ندارند/ قوانین جدید مهریه، زنان را از اسلام عقب می‌راند

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۵:۱۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۳۱۰۴۱
مهریه ریشه قرآنی دارد/ نمایندگان مجلس سواد کافی برای تحریر قوانین ندارند/ قوانین جدید مهریه، زنان را از اسلام عقب می‌راند
سیدرضا اکرمی با اشاره به جایگاه زن در اسلام از تصمیمات نمایندگان مجلس انتقاد کرد و گفت: مجلس اگر می‌خواهد به کشور خدمت کند قوانین را متناسب با وضعیت موجود، به روز رسانی کنند و در مورد مهریه بدون استفاده از نظر متخصصان کاری انجام ندهد.

به گزارش برنا؛ سیدرضا اکرمی، عضو جامعه‌ روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به جایگاه زن در اسلام گفت: برای رسیدن به جایگاه زن در اسلام باید به مجموعه قرآن و احادیث قطعی نگاه کرد اما متاسفانه عده‌ای از افراد آن آیه‌ای که ارث زن را نصف ارث مرد قرار داده مورد توجه قرار داده و می‌گویند اسلام به زن توجه‌ای نکرده و حق و حقوق زنان را ضایع کرده است درحالی که باید توجه کرد زمان صدر اسلام و حتی همین 40 سال پیش زنان فقط مشغول به کارِ خانه بودند و مردان وظیفه اداره کردن آن را داشتند به همین دلیل در زمینه ارث پول بیشتری برای مردان اختصاص یافت بنابراین اینکه صرف یک آیه بگوییم حق زن تضعیف شده درست نیست و باید دید فلسفه آن چیست و چرا اسلام چنین چیزی را قرار داده است.

او با تاکید بر به روزرسانی احکام شرعی افزود: امروزه شرایط جامعه متفاوت شده و بسیاری از خانم‌ها در مشاغل مختلف حضور دارند و دیگر فقط خانه دار نیستند به همین دلیل نیاز است تا برخی احکام شرعی را به روز رسانی کنیم مانند کاری که مرحوم آیت الله صانعی انجام داد و حرف های جدیدی متناسب با نیازهای روز جامعه عنوان کرد.

اکرمی تصریح کرد: در حال حاضر دو تفکر درمورد احکام شرعی در جامعه وجود دارد؛ یکی افرادی که سفت و سخت معتقدند احکام شرعی نباید به هیچ عنوان تغییر کنند و دیگری افرادی که معتدل هستند و معتقدند باید احکام اسلام را متناسب با نیاز روز تعدیل کرد .

او ادامه داد: بنده طرفدار گروه دوم هستم البته در این گروه هم دوتفکر وجود دارد یکی افرادی که به صورت افراطی این عقیده را دنبال می‌کنند یعنی هرآنچه در جامعه وجود دارد را به روزرسانی می‌کنند که اینگونه هم درست نیست تفکر دیگر این است که باید با توجه به شرایط روز احکام را تغییر داد تا پاسخگوی نیاز مردم باشد حتی امیرالمومنین نیز در این زمینه عنوان کردند باید شرایط را نسبت به نیاز روز تغییر داد و با استفاده از قوانین دیگر آنها را تعدیل کرد.

عضو جامعه‌ روحانیت مبارز با اشاره به تغییر قوانین مهریه که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، بیان کرد: مهریه ریشه قرآنی دارد و مستقیما اشاره شده مهر خانم‌ها را باید با کمال ادب و احترام تقدیم آنها کرد اما مجلس یازدهم از زمانی که تشکیل شده نشان داده نگاهی دارد که باعث ترمز حرکت جامعه می‌شود و افراد را عقب نگه می‌دارد بنابراین چون پیامدهای کوتاه مدت و بلندمدت قوانینی که برای مهریه قرار دادند، نمی‌بینند همین اقدام آنها باعت می‌شود زنان ما نسبت به اسلام چهار قدم عقب‌تر بروند و بگویند اگر مهریه اینگونه است پس حتما اسلام مشکل دارد.

او افزود: متاسفانه نمایندگان مجلس یازدهم اطلاعی از شرایط زمانی، مکانی و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... ندارند چرا که با 10_15 هزار رای آمدند و مشخص است چنین افرادی سواد کافی ندارند و حاصل این است که اگر افراد دو سه انتقاد به وضعیت های مختلف داشتند، الان به چندصد انتقاد می‌رسد که این به ضرر اسلام و حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

عضو جامعه‌ روحانیت مبارز در پایان تاکید کرد: مجلس اگر می‌خواهد به کشور خدمت کند قوانین تبعیض آمیز را باید متناسب با نیاز، به روز رسانی کنند و همچنین درمورد مهریه بدون تحقیق و استفاده از نظر متخصصان علوم اجتماعی، علوم اقتصادی، روانشناسی، جامعه شناسی و... کاری انجام ندهند چون پیامدی جز خراب شدن اسلام و کشور به دنبال نخواند داشت.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز