معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان مطرح کرد:

تدوین سند جامع اوقات فراغت برای اولین بار در کشور/ ۵۰۰ مرکز مشاوره تا پایان دولت تحویل می‌دهیم/هر ساله ۱۳ هزار دریافت کننده وام ازدواج بالای ۵۰ سال داریم/ لزوم حرکت به سوی وام تجمیعی جوانان

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۲:۴۰:۵۵
کد خبر: ۱۱۳۱۲۵۰
تدوین سند جامع اوقات فراغت برای اولین بار در کشور/ ۵۰۰ مرکز مشاوره تا پایان دولت تحویل می‌دهیم/هر ساله ۱۳ هزار دریافت کننده وام ازدواج بالای ۵۰ سال داریم/ لزوم حرکت به سوی وام تجمیعی جوانان
محمد مهدی تندگویان گفت: برای اولین بار در کشور در موضوع اوقات فراغت سند جامع تدوین شد تا تقسیم کاری برای دستگاه ها صورت گیرد که بتوانیم اشتغال زایی و درآمدزایی کنیم.

به گزارش برنا؛ محمد مهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان چهارشنبه 15 بهمن ماه در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در این وزارتخانه برگزار شد، گفت: دهه گرامی فجر را تبریک می‌گویم و گرامی میدارم یاد و خاطره شهدای عزیزی که برای به ثمر رسیدن انقلاب جان خود را فدا کردند همچنین سالروز ولادت حضرت زهرا و روز زن و مادر را تبریک میگویم و امیدوارم خداوند به همه آنها سلامتی عطا کند.

او افزود: این روز را به تمام زنان که جایگاه شایسته و رو به پیشرفت دارند تبریک می‌گوییم و امیدوارم نگرش ها و اندیشه ها درمورد جایگاه آنان در جامعه تغییر کند تا پایگاه و جایگاه شایسته ای برای حضور بانوان شکل بگیرد.

تندگویان تصریح کرد: معاونت امور جوانان‌ در موضوع اوقات فراغت و اقداماتی که در این حوزه انجام شده چند سرفصل دارد یکی از آنها برگزاری بزرگداشت های هفته جوان است که سال 92 در کل کشور 347 رویداد برگزار شد که در سال 98 به 14 هزار و 231 رویداد رسید.

معاون امور جوانان گفت: سال 92 تقریبا 45 اردوی گردشگری در کل کشور برگزار شد وکه این رقم سال 98 به هزار و 61 اردو رسید.

او افزود: سال 98 حدود 166 نشست در حوزه گفتگوی جوانان داشتیم که به 5 هزار و 233 گفتگو رسید و جوانان زیادی را تحت پوشش خود قرار داد.

تندگویان عنوان کرد: سال 92 حدود 6 جشنواره برترین های استانی اوقات فراغت جوانان برگزار شد که در سال 98 به 31 جشنواره رسید.

معاون امور جوانان بیان کرد: سال 97 ویژه برنامه ها فراغتی کرامت را در دستور کار خود قرار دادیم و بیش از 4 هزار برنامه در دهه کرامت برگزار کردیم که در سال 98 به بیش از 5 هزار رسید.

او افزود: 2 و هزار و 503 ویژه برنامه های فراغتی دهه کرامت برگزار شد البته این درحالیست که از ابتدای دولت تا سال 97 هیچ برنامه ای نداشتیم.

تندگویان ادامه داد: سال 92 تعداد خانه های جوانان صفر بود اما در سال 96 ما 57 خانه جوان داشتیم که در سال 98 به 70 خانه جوان رسید و الان 130 خانه جوان فعال است و تا پایان دولت 200 خانه جوان را تحویل خواهیم داد همچینن علاوه بر مراکز استانها شهرستان ها نیز صاحب خانه جوانان شدند.

معاون امور جوانان خاطرنشان کرد: سال 98 حدود 2 هزار و 198 برنامه در خانه های جوانان کشور برگزار شد که البته به معنای تک برنامه نیست و برخی از آنها فصلی و سالیانه است.

او افزود: سال 97 حدود 110 خانه جوان در حال ساخت داشتیم و در سال 98 این تعداد به 113  رسید.

تدوین سند جامع اوقات فراغت؛ به زودی

تندگویان گفت: برای اولین بار در کشور در موضوع اوقات فراغت سند جامع تدوین شد تا تقسیم کاری برای دستگاه ها صورت گیرد که بتوانیم اشتغال زایی و درآمدزایی کنیم به همین دلیل در چندین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با دستگاه ها گفتگو کردیم و در حال حاضر کار سند جامع تمام شده و باید در شورای عالی جوانان به تصویب برسد که اگر این اتفاق رخ دهد سال آینده اجرا می‌شود و دستگاه ها باید ماهیانه و فصلی گزارش دهند.

معاون امور جوانان گفت: در حوزه اشتغال و کارآفرینی فقط سیاست گذاری برعهده ماست اما از سال 97 برای ایجاد اشتغال ورود پیدا کردیم و  درمقطع اول با نگاه به تشکلات مردم نهاد جوانان و اشتغال در این تشکلات کار خود را آغاز کردیم و طرح ها و موضوعاتی که مربوط به حوزه اشتغال زایی در سراسر کشور بود را اعلام کردیم و از طریق صندوق کارآفرینی امید و بانک رسالت اقدام کردیم که در آینده تعداد اشتغال ایجاد شده و مبالغ را گزارش می دهم.

 

او افزود: از سال 97 به آموزش های مهارتی ورود پیدا کردیم و در راستای فرمایش رهبری درمورد مهارت آموزی سربازان تفاهم نامه ای با ستاد فرمانده مسلح امضا کردیم چون معتقد هستیم یکی از مشکلات اساسی جوانان برای ورود به زندگی و اشتغال این است که مهارت ارتباطی ندارند و متاسفانه مدارس فقط تدریس علم می‌کنند که البته آموزش و پرورش و آموزش عالی چندسالی است که آموزش مهارت ارتباطی را شروع کردند اما در بحث سرباز ماهر ما بخشی از کار را برعهده گرفتیم و این کار را در 16 استان که پادگان های آموزشی دارند انجام می‌دهیم .

تندگویان گفت: راه اندازی مراکز منش به عنوان مراکز نوآوری و شکوفایی برای جوانان را راه اندازی کردیم تا جوانان فارغ از اینکه عضو تشکل ما باشند یا خیر ایده های خود را برای کارآفرینی مطرح کنند و اگر ایده شان مشکلاتی داشته باشد هدایت می شوند تا آموزش ببینند و ایده شام، تبدیل به ایده اشتغال زا شود به همین منظور مدتی در مراکز ما می مانند تا به رشد اقتصادی برسند و با انتخاب خود از مجموعه ما خارج می شوند.

حمایت از 100 رویداد استارت آپی

معاون امور جوانان عنوان کرد: تا سال 98 در زنجان، بوشهر، ایلام، کردستان و هرمزگان 75 رویداد برگزار کردیم تا مراکز منش پایگاه نخبگان اجتماعی ما باشند و لزومی هم ندارد افراد مدارج تحصیلی بالا داشته باشند همچنین در این 75 رویداد 2 هزار و 938 نفر شرکت کردند و  19 کارگاه آموزشی داشتیم و 74 تیم تشکیل شد به عنوان پایگاه تحویل کشور دادیم.

تندگویان در ادامه گفت: شرکتی را در زنجان داشتیم که اکنون  ارزش اسمی آنها 6 میلیارد تومان است و بدون اینکه وابستگی به دولت داشته باشد کار می‌کند.

او افزود: در کل کشور در موضوع اشتغال و کارآفرینی از 100 مورد رویداد استارت آپی حمایت کردیم.

معاون امور جوانان عنوان کرد: حمایت از کسب و کارهای فناورانه جوانان، الگوهای شغل کارآفرینی جوانان، راه اندازی بازار مجازی محصولات و خدمات تولیدی جوانان با محوریت استان ایلام از جمله اقدامات دیگر ما است که البته باید بگویم خدمات تولیدی جوانان ابتدا مخصوص تشکلات ما بود اما در آینده به تمام جوانان اجازه ورود داده می شود اما درنهایت هدف این است تا کسانی که از امکانات شبکه استفاده می کند به سمت ثبت تشکل بروند.

او افزود: تولید 100 قسمت مستند تلویزیون با معرفی جوانان کارآفرین از دیگر اقدامات ما بود که از شبکه 1 و 3 رسانه ملی هر روز پخش می شد و اتفاقا رویکرد برطرف کردن آسیب های اجتماعی داشتند.

تندگویان بیان کرد: راه اندازی دبیرخانه گردشگری جوانان شکل گرفت هرچند گردشگری به دلیل کرونا دچار مشکل شده اما فعالیت دبیرخانه ادامه دارد و دوره های آموزشی در حال برگزاری است.

او افزود: تدوین محتوای آموزش کارآفرینی اجتماعی برای معلمان سطح متوسط آموزش و پرورش را با محوریت استان یزد انجام دادیم و این آمادگی را داریم تا با استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش محتوای آموزشی ارائه دهیم.

امضا تفاهم نامه با وزارت کار

معاون امور جوانان گفت: درراستای حمایت از تعاونی جوانان بازوزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تفاهم نامه ای امضا کردیم و به مراحل ثبت رسیده و انشالله یک الگوی جدید اشتغال باشد.

او افزود: تفاهم نامه ای بین ما و جهاد دانشگاهی نیز منعقد شد که شامل مراکز منش، سرباز مهارت برگزاری برخی رویدادها است.

صدور مجوز 500 مرکز مشاوره تخصصی تا پایان دولت

تندگویان بیان کرد: سال 92 تقریبا درصد تحقق جلسات استانی 21 درصد بوده اما سال 98 به 60 درصد رسید و در 6 ماهه نخست امسال 55 درصد محقق شد.

او افزود: صدور مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج سال 92 صفر بود اما الان به 350 رسیدیم که 35 مرکز نیز هم در دهه فجر افتتاح شد و تا پایان دولت 500 مرکز را خواهیم داشت.

تندگویان گفت: امیدوارم تعداد مراکز مشاوره بیشتر هم شود چون فراخوان عمومی دادیم تا هر روانشناسی که دوست دارد وارد حوزه شود بیایید و از مدل و تسهیلات ما استفاده کند.

معاون امور جوانان بیان کرد: تولیدات محصولات فرهنگی و رسانه ای با گرایش بحث های مربوط به مهارت های زندگی، خانواده، جمعیت و فرزندآوری از دیگر اقدامات بود که از سال 95 شروع شد و در دوسال گذشته به رشد خوبی رسیدیم یعنی  372 محصول تولید کردیم البته محصولاتی که استانداردهای لازم را دارند تا در رسانه ملی پخش شود.

تندگویان گفت: جشنواره فیلم ازدواج با نمایش فیلم های منتخبی که از اول انقلاب در حوزه خانواده ساخته شده بود از دیگر اقدامات ما بود که به صورت رایگان اکران شد و توسط خانواده ها مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

او افزود: دو دوره جشنواره فیلم تدبیر زندگی را داشتیم که از سراسر کشور فراخوان زدیم و به تولیدات برتر جوایز دادیم و در دروان کرونا هم به صورت مجازی برگزار کردیم و امسال 92 اثر منتخب از بین 7 هزار اثر انتخاب شدند.

معاون امور جوانان عنوان کرد: ارائه خدمات مشاوره به زوجین از دیگر اقدامات ما بود که 2 میلیون و 800 هزار نفر تا پایان 6 ماهه سال 99 بهره مند شدند همچنین 63 هزار و 73 کارگاه آموزشی برای آموزش های قبل، حین و بعد از  ازدواج برگزار کردیم که 1 میلیون و 800 هزار نفر به صورت رایگان شرکت کردند.

تندگویان بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره به هزار و 252 زوجین بی بضاعت را انجام دادیم یعنی زوجینی که برای طلاق مراجعه کرده بودند که این کار توسط 56 مرکز مشاوره ما انجام شد.

او افزود: ارائه خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی و مجازی در کرونا داشتیم و 660 هزار نفر در این مدت غیرحضوری و رایگان استفاه کردند.

معاون امور جوانان بیان کرد: دوره های تربیت مربی آموزش های ازدواج را داشتیم و این دوره های مدام به روز رسانی می شوند و سال 96 و 97 مجموعا 5 هزار نفر تربیت مربی را آموزش دادیم.

او افزود: همچینن دوره های دانش افزایی برای مدیران مراکز ازدواج را برگزار کردیم.

تندگویان گفت: برگزاری کارگاه های زوج درمانی با رویکرد حل تعارض داشتیم و 177 کارگاه برگزار کردیم.

او افزود: 158 زهرا و 400 نفر در کارگاه های آموزشی و مشاوره رایگان در راستای کنترل و کاهش طلاق شرکت کردند.

معاون امور جوانان تصریح کرد: از  180 طرح سازمان های مردم نهاد جهت ازدواج حمایت کردیم و برای اولین بار مجمع ملی خیرین ازدواج شکل گرفت و 26 استان ثبت رسمی شدند و دفتری را به آنها اختصاص دادیم و امیدواریم شهرداری مکانی را در اختیار آنها قرار دهد.

او افزود: نشست های تخصصی در توسعه اجتماعی جوانان را با حضور متخصصان و رسانه ها برگزار کردیم.

تندگویان گفت: کارگاه آموزشی برای اصحاب رسانه برگزار کردیم که 119 گروه مرجع شرکت کردند.

او افزود: در دوره کرونا خدمات مشاوره ای به صورت تلفنی، مجازی و حضوری انجام دادیم و 380 هزار و 770 خدمت ارائه کردیم و 213 مرکز مشاوره به صورت تخصصی خدمات ارائه دادند.

پرداخت 450 هزار میلیارد ریال وام ازدواج تا پایان 99

معاون امور جوانان ادامه داد: وام ازدواج سال 92 تقریبا حدود 29 هزار میلیارد ریال پرداخت شد که پیش بینی من این است تا پایان سال به 450 هزار میلیارد ریال برسد گفتنی ست که از سال 96 به روز شده و دیگر صف انتظار نداریم و طبق آماری که داریم و 9 ماه گذشته 80 درصد از متقاضیان وام خود را دریافت کردند.

معاون امور جوانان تصریح کرد: پویش تبلیغات بازی های رایانه ای از اقدامات دیگر بود که با سازمان بازی ها رایانه ای منعقد کردیم تا پیام های خود را در قالب بازی ها ارائه دهیم و خوشبختانه  استقبال بسیار خوبب شد.

تندگویان گفت: مسابقه با گرایش موضوعات خود در بازی ها انجام دادیم و امیدواریم سال آینده بتوانیم با حمایت خودمان تولید کنیم چرا که میزان استفاده از بازی ها بین جامعه هدف ما بالاست.

او افزود: پویش ازدواج جوانان با همراهی خیرین را راه اندازی کردیم که بازتاب خوب و مناسبی داشت و توانستیم مدل همراهی خیرین را هدفمند کنیم.

کاهش ثبت طلاق در سال 99

معاون امور جوانان خاطرنشان کرد: بعد از 25 سال که امار ازدواج هر سال منفی بود امسال برای اولین بار 5 درصد رشد ثبت ازدواج در کشور داشتیم و 3 درصد هم کاهش ثبث طلاق داریم که نشان می‌دهد مجموعه هماهنگی های دولت بعد از 25 سال تاثیر گذار بود که البته حذف مراسم ها در کرونا  نیز تاثیرگذار بود.

او افزود: در این دولت شورای عالی جوانان را برگزار کردیم و 4 جلسه داشتیم که یکی از مصوبات آن تغییر سن جوانی بود که از 18 تا 35 سالگی شد و تداخل کاری که بین ما و آموزش و پرورش بود برطرف شد.

تندگویان خاطرنشان کرد: سال 99 باتوجه به کرونا چند رزمایش و پویش راه اندازی کردیم یکی از آنها همت جوانان کمک مومنانه بود که همیشه در حال انجام است اما در ماه رمضان به صورت هدفمند آن را پیگیری کردیم  و قرار بود 240 هزار خانواده را تحت پوشش قرار دهیم که این تعداد به 400 هزار خانواده با برآورد ریالی 115 میلیارد ریال رسید بدون هیچ گونه حمایت دولتی.

او افزود: از اول سال و تا الان حداقل دوبرابر این تعداد را یعنی 800 هزار خانواده را به صورت مداوم تحت پوشش خود قرار دادیم و اتفاقا ورزشکاران هم کنار جوانان قرار گرفتند.

معاون امور جوانان ادامه داد: پویش جوانان مدافعان سلامت را به دستور رهبری برای رعایت سلامت عزاداران برعهده گرفتیم و نذر خون را برای تشکلات داشتیم و همچنان ادامه دارد همچینن تولید اقلام بهداشتی و مورد نیاز مردم در هر 31 استان در خال انجام است و عمده خروجی تولیدات تحویل دستگاه بهداشت و درمان می شود و بخشی از آنها به مناطق حاشیه نشینی می‌رود علاوه براینکه آموزش های بهداشتی را نیز تشکلات انجام می دهند.

او افزود: 541 پوستر در کل کشور 120 دقیقه مسابقه با موضوعات فرهنگی و 195 برنامه هم با موضوعات مختلف تدارک دیدیم و از ظرفیت خانه های جوانان استفاده کردیم همچنین 23 میلیارد تومان در دهه محرم توسط تشکلات اقلام بهداشتی توزیع شد.

تندگویان اظهار کرد: تصویب طرح تربیت و توانمندسازی دستیاران جوانان را داشتیم که 642 نفر از جوانان عوض ستاد ساماندهی شدند چون عقیده من است که همه جوانان در همه عرصه های ملی، استانی و کشوری باید عضو باشند.

او گفت: اجرای امریه درحوزه تشکلات را داشتیم که اجرایی شد و سایت اجرای امریه سمن های جوانان در پایگاه وزارت ورزش و جوانان دایر است اما شایعاتی که گفته شد تعدادی از این امریه استفاده کردند را تکذیب میکنم چون شرایط خاصی دارد یکی اینکه سربازان باید عضو سازمان های مردم نهاد باشد و دیگر اینکه 6 ماه پایانی سربازی می‌توانند امریه بگیرند اما و هنوز یک نفر هم از امریه استفاده نکرده است.

معاون امور جوانان تصریح کرد: بیانیه اولین نهادی بودیم که در بیانیه گام دوم انقلاب ورود پیدا کردیم و سند جامع آن را تدوین کردیم و قصد ما این است تا این بیانیه رهبری به سند اجرایی تبدیل شود که انشالله یکی دوماه آینده اتفاق می‌افتد البته و جلساتی با مرکز مطالعات مجلس نیز داشتیم چون بخشی اط آن باید تبدیل به قانون شود.

تندگویان گفت: تفاهم نامه ای با اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان منعقد کردیم تا خروجی آن تاثیر خوبی برای نوجوانان و جوانان باشد.

او افزود: در بیانیه گام دوم تحلیل بر نقشه راه جوانان، سبک زندگی جوانان، تقسیم کار دستگاه ها، علم و پژوهش و... انجام دادیم.

تشکیل 3500 سازمان نهاد در دولت تدبیر

معاون امور جوانان خاطرنشان کرد: زیر 100 سازمان مردم نهاد داشتیم اما امروز تعداد آنها به 3 هزار و 200 می‌رسد که تا گایان دولت از مرز 3 هزار 500 تشکل عبور خواهیم کرد.

تندگویان گفت: تفاهم نامهای  با وزارت کشور منعفد کردیم تا به سمن ها شناسه ملی اعطا شود و در خال حاضر درکل کشور 251 سمن توانستند شناسه دریافت کنند و امیدوارم سال آینده تشکلات بدون شناسه در کشور نداشته باشیم و تقریبا همه 3 و 700 تشکل صاحب شناسه شوند.

او افزود: شبکه امداد و نجات تاسیس شد و همه اعضای آن آماده هستند در هر اتفاق و بحرانی ورود پیدا کنند.

تندگویان تصریح کرد: انتخابات مجامع استانی در دو دوره برگزار شد و دو دوره انتخابات مجمع ملی داشتیم و باتوجه به پروانه ثبت ملی با حضور وزارت کشور انجام شد و اتفاق خوبی که افتاد 98 درصد آمار مشارکت در انتخابات داشتیم که نشان می‌دهد جوانان به ما اعتماد دارند.

معاون امور جوانان گفت: 2 خانم عضو مجمع ملی هستند و خداروشکر یکی از جوانان اهل تسنن عضو است که نشان از  گستردگی مجمع ملی دارد و این نهاد عمومی که 40 سال قرار بود تشکیل شود خداروشکر امروز تشکیل شده. مشکل قانونی ندارند.

او افزود: در راستای کیفی سازی سازمان های مردم نهاد شبکه های  تخصصی کارآفرینی، گردشگری، آسیب های اجتماعی، شبکه امداد و نجات و پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته است.

تندگویان گفت: برای اولین بار نشست های مجامع استانی را با وزیر ورزش داشتیم و نشست ها به صورت منظم انجام شد و مجامع وزیر را دوبار دیدند و مشکلات خود را مطرح کردند اما متاسفانه به دلیل شیوع کرونا نشست ها کمتر شد اما در مجموع بالای 60 جلسه برگزار کردیم و چون سه شنبه ها بود طرحی به اسم سه شنبه ها با جوانان تدوین شد و پیگیر هستیم مدیران کل وزارتخانه این روز را به جوانان اختصاصی دهند.

معاون امور جوانان ادامه داد: دو سامانه مدیریت راهبردی برای سازمان های مردم نهاد راه انداز کردیم و در حوزه سازمان های مردم نهاد از لحاظ اعتبارت شفاف هستیم و در سامانه وزارت ورزش جدول پرداخت به تفکیک استان وجود دارد.

تندگویان بیان کرد: 56 کارگاه ملی برای توانمندسازی جوانان داشتیم که بیش از 70 هزارنفر درآن حضور پیدا کردند و امسال همه کارگاه ها مجازی برگزار شد و تا پایان سال 8 کارگاه دیگر برگزار خواهیم کرد.

او افزود: حمایت از برگزاری کارگاه های استانی را در برنامه ما بود که در کل کشور برگزار شد و بیش از 715 هزار نفر در آنها شرکت کردند.

تندگویان خاطرنشان کرد: رتبه بندی سازمان‌های مردم را انجام دادیم و تحت جشنواره (اتفاق) تمام تشکلات به صورت حضوری پایش شدند و رتبه بندی شدند و قرار است به برترین ها جوایز دهیم.

معاون امور جوانان گفت: در بحث اشتغال سال 97 و 98  صندوق کارآفرینی امید با یکصد و سی و سه میلیارد تومان در پوشش تسهیلات پرداخت کردیم و خروجی آن 5 هزار و 306  اشتغال بود همچینن با استفاده از ظرفیت بانک رسالت 25 میلیارد تومان وام پرداخت شد و هزارنفر خروجی اشتغال در روستاها داشتیم درواقع در مجموع 6 هزار و 400 نفر اشتغال تولید کردیم.

تندگویان ادامه داد: درخصوص آموزش های مهارتی در کشور 21 هزار و 130 نفر سربازان آموزش دادیم.

او افزود: امسال مراکز منش به 10 مرکز رسیده تا انشاالله در تمام استانها این مراکز را داشته باشیم.

معاون امور جوانان تصریح کرد: اکنون ایران از بین 5 عضو هیات مدیره یکی از اعضای مجمع جوانان کشورهای اسلامی است و  از 53 کشوری که شرکت می‌کنند ما 42 رای آوردیم و  امیدوارم در عرصه بین الملل هم بتوانیم گام های خوبی برداریم  همانگونه که اکنون در یونسکو کمیته امور جوانان با ریشات این معاونت شکل گرفته که و با یونیسف هم همکاری داریم.

تندگویان گفت: تفاهم نامهای  با وزارت کشور منعفد کردیم تا به سمن ها شناسه ملی اعطا شود و در خال حاضر درکل کشور 251 سمن توانستند شناسه دریافت کنند و امیدوارم سال آینده تشکلات بدون شناسه در کشور نداشته باشیم و تقریبا همه 3 و 700 تشکل صاحب شناسه شوند.

تاسیس شبکه امداد و نجات

او افزود: شبکه امداد و نجات تاسیس شد و همه اعضای آن آماده هستند در هر اتفاق و بحرانی ورود پیدا کنند.

تندگویان تصریح کرد: انتخابات مجامع استانی در دو دوره برگزار شد و دو دوره انتخابات مجمع ملی داشتیم و باتوجه به پروانه ثبت ملی با حضور وزارت کشور انجام شد و اتفاق خوبی که افتاد 98 درصد آمار مشارکت در انتخابات داشتیم که نشان می‌دهد جوانان به ما اعتماد دارند.

معاون امور جوانان گفت: 2 خانم عضو مجمع ملی هستند و خداروشکر یکی از جوانان اهل تسنن عضو است که نشان از  گستردگی مجمع ملی دارد و این نهاد عمومی که 40 سال قرار بود تشکیل شود خداروشکر امروز تشکیل شده. مشکل قانونی ندارند.

او افزود: در راستای کیفی سازی سازمان های مردم نهاد شبکه های  تخصصی کارآفرینی، گردشگری، آسیب های اجتماعی، شبکه امداد و نجات و پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر شکل گرفته است.

تندگویان گفت: برای اولین بار نشست های مجامع استانی را با وزیر ورزش داشتیم و نشست ها به صورت منظم انجام شد و مجامع وزیر را دوبار دیدند و مشکلات خود را مطرح کردند اما متاسفانه به دلیل شیوع کرونا نشست ها کمتر شد اما در مجموع بالای 60 جلسه برگزار کردیم و چون سه شنبه ها بود طرحی به اسم سه شنبه ها با جوانان تدوین شد و پیگیر هستیم مدیران کل وزارتخانه این روز را به جوانان اختصاصی دهند.

معاون امور جوانان بیان کرد: دو سامانه مدیریت راهبردی برای سازمان های مردم نهاد راه انداز کردیم و در حوزه سازمان های مردم نهاد از لحاظ اعتبارت شفاف هستیم و در سامانه وزارت ورزش جدول پرداخت به تفکیک استان وجود دارد.

تندگویان بیان کرد: 56 کارگاه ملی برای توانمندسازی جوانان داشتیم که بیش از 70 هزارنفر درآن حضور پیدا کردند و امسال همه کارگاه ها مجازی برگزار شد و تا پایان سال 8 کارگاه دیگر برگزار خواهیم کرد.

او افزود: حمایت از برگزاری کارگاه های استانی را در برنامه ما بود که در کل کشور برگزار شد و بیش از 715 هزار نفر در آنها شرکت کردند.

تندگویان خاطرنشان کرد: رتبه بندی سازمان‌های مردم را انجام دادیم و تحت جشنواره (اتفاق) تمام تشکلات به صورت حضوری پایش شدند و رتبه بندی شدند و قرار است به برترین ها جوایز دهیم.

معاون امور جوانان گفت: در بحث اشتغال سال 97 و 98  صندوق کارآفرینی امید با یکصد و سی و سه میلیارد تومان در پوشش تسهیلات پرداخت کردیم و خروجی آن 5 هزار و 306  اشتغال بود همچینن با استفاده از ظرفیت بانک رسالت 25 میلیارد تومان وام پرداخت شد و هزارنفر خروجی اشتغال در روستاها داشتیم درواقع در مجموع 6 هزار و 400 نفر اشتغال تولید کردیم.

تندگویان ادامه داد: درخصوص آموزش های مهارتی در کشور 21 هزار و 130 نفر سربازان آموزش دادیم.

او افزود: امسال مراکز منش به 10 مرکز رسیده تا انشالله در تمام استانها این مراکز را داشته باشیم.

معاون امور جوانان تصریح کرد: اکنون ایران از بین 5 عضو هیات مدیره یکی از اعضای مجمع جوانان کشورهای اسلامی است و  از 53 کشوری که شرکت می‌کنند ما 42 رای آوردیم و  امیدوارم در عرصه بین الملل هم بتوانیم گام های خوبی برداریم  همانگونه که اکنون در یونسکو کمیته امور جوانان با ریشات این معاونت شکل گرفته که و با یونیسف هم همکاری داریم.

لزوم حرکت به سمت وام تجمیعی جوانان

تندگویان در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره آخرین وضعیت وام تجمیعی گفت: اعتبارات زیاد و هنگفتی مانند وام ازدواج، وام مسکن، وام اشتغال و... در موضوعات مختلفی که مربوط به جوانان است پرداخت می شود اما خروجی آن پاسخگوی مشکلات جوانان نیست بنابراین پیشنهاد من این است که مجموع این اعتبارات و تسهیلات را تجمیع کنیم و یک اعتبار مشخص کشوری برای جوانان به وجود بیاوریم البته به جز بخش هایی که مروبط به مسائل حاکمیتی است.

معاون امور جوانان عنوان کرد: بازپرداخت این وام حداقل  40 ساله و بدون هیچ درصدی است و فقط کارمزد آن دریافت می شود بنابراین اگر اتفاق بیفتد مشکل ازدواج، اشتغال و مسکن را حل می‌کند البته من مدعی نیستم ظرف یکسال انجام می شود اتفاقا اگر اینگونه باشد و پایلوت اجرا شود حتما شکست می خورد پس باید یک عزم ملی برای این کار انجام گیرد که اگر اینگونه شود  انقلابی در بودجه کشور به وجود می آید  و عملا جامعه هدف ما صاحب منابع خواهد شد و همچین کوچک سازی دولت را به همراه خواهد داشت که یقینا آسیب ها به شدت کاهش پیدا میکند.

او افزود: در سال های اولیه اجرای این، طرح حتما شاهد تبعات اجتماعی آن خواهیم بود و مشکلاتی می شود و حتی ممکن است بخشی در کوچک سازی دولت معترض شوند اما در مجموع در پایان طرح به ثبات خوبی خواهیم رسید و حداقل  10 سال زمان می برد تا طرح بتواند به ساماندهی اساسی برسد.

تندگویان ادامه داد: با سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های مجلس جلساتی برگزار کردیم تا به جمع بندی برسیم و این، طرح خام پخته شود امیدوارم مجلس و دولت زیر بار اجرای این طرح بروند همچنین انتظار می رود پس از اجرای طرح نظارت قوی بر آن انجام شود تا شکست نخورد.

معاون امور جوانان اظهار کرد: اجرای این طرح می‌تواند جلوی اختلاس ها رانت ها و  سوءاستفاده ها را بگیرد.

او درمورد وام ازدواج نیز گفت: باتوجه به اینکه کلیات بودجه رد شد پیشنهادات مربوط به وام ازدواج نیز در کمیسیون تلفیق قابل اجرا نیست و پیش بینی ندارم این طرح به تصویب برسد اما در یکی دوماه گذشته این هشدار را به جوانان دادم که به انگیزه اینکه سال دیگر وام بیشتر بگیرند ازدواج خود را عقب نندازند چون سال آینده تغییر دولت را داریم و من نگران هستم در پرداخت وام کاستی پیش بیاید و دچار تغییر و تحولات مدیران شود و به جوانان لطمه وارد شود به همین دلیل پیشنهادم این است که تا پایان امسال اقدام کنند و 50 میلیون تومان را دریافت کنند و از این پروسه عقب نیفتند چون نمی‌توان به سال آینده اکتفا کرد.

هر ساله 13 هزار دریافت کننده وام ازدواج در رده سنی بالای ۵۰ سال داریم

تندگویان گفت: از جمله مباحث اساسی مطرح شده توسط این معاونت پیشنهاد عدم پرداخت وام ازدواج به بالای ۵۰ ساله‌ها بود چراکه عموما چنین پرداختی در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیست. هر ساله حدود ۱۳ هزار دریافت کننده وام ازدواج در رده سنی بالای ۵۰ سال داشته ایم بنابراین لزوم تدوین دستورالعمل ویژه در این زمینه احساس می‌شود.

او افزود: نگرانی بنده از عدم نظارت پس از دریافت وام ازدواج و بهره برداری از وام ازدواج در سایر موضوعات به جز ازدواج و تشکیل خانواده است. بحث ما کودک همسری نیست، بنده حامی ازدواج در سنین پایین هستم اما نیاز است دستورالعملی برای جلوگیری از انحرافات پرداخت تدوین شود.

معاون امور جوانان تصریح کرد: وقتی تا سن ۱۸ سال امکان ورود به بازار اشتغال و افتتاح حساب وجود ندارد بنابراین لازم است دستورالعملی برای نظارت در دریافت ایجاد شود تا حقی از کسی ضایع نشود. ریس جمهوری به بانک مرکزی دستور تدوین این دستورالعمل را داده‌اند اما این کارگروه هنوز شکل نگرفته است.

او ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس این موضوع را مطرح می‌کنند که درصد انحرافات دریافت وام ازدواج به قدری نیست که اصل موضوع پرداخت زیر سوال رود اما بنده می‌گویم هرچقدر رقم وام ازدواج افزایش یابد به علت ایجاد امکان دریافت تسهیلات خوب، امکان انحرافات ناشی از آن نیز افزایش می‌یابد. حتی اگر درصد کمی برای این انحرافات در نظر بگیریم اماهمین درصد کم از مجموع ۴۵۰ هزار میلیارد ریال، مبلغ قابل توجهی از منابع عمومی این کشور را شامل می‌شود.

تورم سن نمی‌شناسد

تندگویان درباره تبعیض سنی در پرداخت وام ازدواج افزود: تورم سن نمی‌شناسد و باید نمایندگان مجلس در ارایه پیشنهادات خود تحقیقات و مطالعاتی را انجام دهند، همچنین اگر در این زمینه کار تحقیقی انجام شده خوب است برا رفع مسایل مطرح شده آن را بیان کنند.

او در پایان درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این مراکز مشاوره گفت: ما از مجلس درخواستی را مبنی بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره داشتیم. مکاتباتی را با سازمان تامین اجتماعی و کمیسیون فرهنگی و برنامه بودجه انجام دادیم، اگر اعتبارات را سازمان برنامه بودجه تعیین کند سازمان تامین اجتماعی باید مدل بیمه ای را برای این خدمات مطرح کند.

//انتهای پیام:10

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز