این خوراکی‌هارا نخورید تا دچار بیماری قلبی نشوید!

۱۳۹۹/۱۱/۲۳ - ۲۳:۰۸:۱۶
کد خبر: ۱۱۳۵۸۳۴
این خوراکی‌هارا نخورید تا دچار بیماری قلبی نشوید!
بر اساس انجمن قلب آمریکا، بیماری قلبی علت 33 درصد از مرگ و میر ها در آمریکا است. این یعنی این بیماری، هر 38 ثانیه جان یک نفر را می گیرد . این آمار نگران کننده است ، اما شما می توانید برای پیشگیری از بیماری قلبی، به آنچه که می خورید، دقت بیشتری کنید. اگر می خواهید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در خود کاهش دهید، هر هفته دست کم 150 دقیقه تمرینات ایروبیک را انجام دهید یا دو روز در هفته، به انجام تمرینات قدرتی بپردازید.

به گزارش برنا؛ تغذیه، نقش مهمی در کنترل سطح کلسترول و فشار خون دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی خوراکی هایی بپردازیم که منجر به بیماری قلبی می شوند. باید از خوردن این خوراکی ها اجتناب کنید یا آن ها را در رژیم غذایی خود محدود کنید. در ادامه با دیجی کالا مگ همراه باشید.

1. آب نبات و شکلات

آب نبات و شکلات از آن دسته از خوراکی هایی هستند که طرفداران زیادی دارند. بعضی از افراد در طول روز، مقدار زیادی آب نبات و شکلات می خورند. این دو خوراکی حاوی قند زیادی هستند و می توانند ذخایر چربی را در بدن افزایش دهند، که این موضوع شما را در معرض بیماری های قلبی قرار می دهد. هر زمان که گرسنه شدید و هوس خوردن چیزهای شیرین کردید، به دنبال گزینه های سالم تر مثل میوه ها باشید.

2. چیپس سیب زمینی

انجمن قلب آمریکا توضیح می دهد که اگر بیشتر از 2300 میلی گرم نمک (سدیم) در روز مصرف کنید، خطر فشار خون بالا در شما افزایش پیدا می کند.

از قدیم شنیده ایم که چیپس سیب زمینی در رژیم غذایی سالم جایی ندارد، چون حاوی مقدار زیادی کالری، چربی و سدیم است. داشتن رژیم غذایی کم سدیم، برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

انجمن قلب آمریکا توضیح می دهد که اگر بیشتر از 2300 میلی گرم نمک (سدیم) در روز مصرف کنید، خطر فشار خون بالا در شما افزایش پیدا می کند، که این عارضه، عامل خطر (ریسک فاکتور) اصلی بیماری های قلبی و عروقی است. از قلب تان از طریق محدود کردن چیپس و غذاهای حاوی سدیم بالا در رژیم غذایی، محافظت کنید.

3. سوپ های آماده و کنسرو شده

سوپ های کنسرو شده برای مواقعی که وقت زیادی برای تهیه ی غذا ندارید یا مواد اولیه ی کافی ندارید، گزینه ی آسان و سریعی به نظر می آیند . اما باید به شما بگوییم که این سوپ ها به علت اینکه سدیم بالایی دارند، برای قلب مضر هستند.

معمولا برای طعم دادن و افزایش ماندگاری، به غذاهای آماده، سدیم اضافه می کنند . سدیم زیاد برای قلب مضر است. پس به جای سوپ های آماده، خودتان هر زمان که وقت کافی و مواد اولیه داشتید، در خانه سوپ درست کنید .

4. خامه قهوه

خامه ی قهوه حاوی چربی های ترانس است، که سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش و میزان کلسترول خوب (HDL) را کاهش می دهند. این موضوع می تواند منجر به بیماری قلبی شود. پس از اضافه کردن خامه به قهوه ی خود اجتناب کنید.

yektanet-logo-sign

تبلیغ

خرید طلا برای ولنتاین بدون پیش‌پرداخت

خرید طلا برای ولنتاین بدون پیش‌پرداخت

مشاهده

5. کیک های آماده و بسته بندی شده

کیک های بسته بندی شده نه تنها حاوی مقدار زیادی قند هستند، بلکه ممکن است روغن های هیدروژنه هم داشته باشند، که منابع بالقوه ی چرابی ترانس محسوب می شوند . با وجود اینکه استفاده از چربی ترانس توسط تولیدکنندگان مواد غذایی، به دلیل مضراتی که دارد، ممنوع اعلام شده است، اما هنوز می توان آن را در محصولات پخته شده ی آماده و غذاهای رستورانی پیدا کرد.

6. نوشابه

مصرف منظم نوشابه باعث افزایش ناگهانی انسولین می شود، که این موضوع افزایش وزن و ابتلا به «سندرم متابولیک» را به همراه دارد.

نوشیدن مقدار زیادی نوشابه ی خنک نه تنها سایز دور کمرتان را افزایش می دهد، بلکه احتمالا به قلب هم اجازه نمی دهد به درستی خون را پمپاژ کند. مصرف منظم نوشابه باعث افزایش ناگهانی انسولین می شود، که این موضوع افزایش وزن و ابتلا به «سندرم متابولیک» را به همراه دارد.

نوشابه علاوه بر قند، اسید فسفریک هم دارد و ممکن است یک عامل سرطان زا باشد. قند موجود در این نوشیدنی می تواند منجر به التهاب شود، که این مسئله منجر به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

7 . نوشابه رژیمی

شاید فکر کنید جایگزین کردن نوشابه ی معمولی با نوشابه ی رژیمی کار خوبی است . اما چون این نوشابه ها رژیمی هستند، به این معنی نیست که بهتر از نوشابه های معمولی هستند. شیرین کننده های مصنوعی می توانند منجر به افزایش ناگهانی سطح انسولین و احتمال ابتلا به اختلال متابولیک شوند.

در مطالعه ی اخیرا انجام شده نشان داده شد که مصرف زیاد نوشابه می تواند منجر به افزایش وزن شود. مصرف نوشابه ی رژیمی باعث می شود پانکراس انسولین بیشتری تولید کند، که این مسئله ذخیره ی چربی در بدن و خطر بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

8. نان سفید

نان سفید را بهتر است با نان های غنی از فیبر جایگزین کنید. این کار نه تنها در آب کردن چربی شکم موثر است، بلکه از ابتلا به بیماری قلبی هم پیشگیری می کند. غلات تصفیه شده (مثل آن هایی که در نان سفید یافت می شوند.) برخلاف غلات غنی شده، فاقد فیبر، مواد معدنی، ترکیبات فیتوشیمیایی و چربی های سالم هستند. تمام این ترکیبات برای سلامت قلب مفید هستند .

9. بیسکوییت

خوراکی های فرآوری شده در رژیم غذایی سالم جایگاهی ندارند. بیسکوییت ها که حاوی مقدار زیادی کره هستند، یکی از علل اصلی بیماری قلبی هستند. بیسکوییت ها حاوی چربی های اشباع شده و سدیم هستند و تقریبا هیچ فیبری ندارند.

10. بستنی

بستنی و بیسکوییت را نباید در رژیم غذایی متعادل قرار دهید. این خوراکی ها منجر به افزایش سطح انسولین و تری گلیسیرید ها می شوند، که این موضوع ضربان قلب و فشار خون سیستولیک را بالا برده و باعث می شود پلاکت های خون چسبنده و انبوه شوند.

این مسئله منجر به مسدودشدگی رگ های کوچک قلب و کاهش جریان خون به قلب می شود. اگر جریان خون به قلب بهبود پیدا نکند، این شرایط در نهایت منجر به حمله ی قلبی می شود.

11. مارگارین

ممکن است به نظر بیاید که مارگارین جایگزین سالم کره است. اما اگر مارگارین حاوی چربی ترانس باشد، منجر به بیماری قلبی خواهد شد. به جای مارگارین، از روغن زیتون استفاده کنید.

12. غلات حاوی قند

خوردن این صبحانه راه خوبی برای شروع روز نیست. بیشتر این خوراکی ها حاوی قند اضافی هستند که برای قلب مضر است. به جای خوردن غلات شیرین شده، ماست یونانی به همراه میوه های مثل توت فرنگی و بلوبری بخورید.

13. برنج سفید

مصرف برنج سفید می تواند منجر به افزایش ناگهانی انسولین شود، که این موضوع افزایش خطر بیماری قلبی را به دنبال دارد.

بهتر است به جای برنج سفید، برنج قهوه ای مصرف کنید. برنج سفید فرآوری می شود و به همین دلیل فیبر آن از دست می رود. مصرف چنین برنجی می تواند منجر به افزایش ناگهانی انسولین شود، که این موضوع افزایش وزن را به دنبال دارد. افزایش وزن هم خطر ابتلا به بیماری قلبی را بالا می برد.

14. سس کچاپ (سس گوجه فرنگی)

معمولا غذاهایی مثل سیب زمینی سرخ کرده (فرنچ فرایز) یا ماکارانی را با سس کچاپ می خوریم. اما باید به شما بگوییم که این کار خطر بیماری قلبی را در شما افزایش می دهد. سس گوجه فرنگی فاقد هرگونه ماده ی مغذی سیرکننده است و می تواند به آسانی میزان سدیم و قند بدن را افزایش دهد. پس مصرف آن را محدود کنید.

15. کروسانت

کروسانت یک خوراکی نرم و خو ش طعم است. اما نباید گول خوشمزگی آن را بخورید، چون دشمن قلب شما است. کروسانت حاوی ترکیبات چربی ترانس مثل مونوگلیسیرید است که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهد.

16. ماست طعم دار

ماست معمولا یک خوراکی سالم و مغذی تلقی می شود. اما ماست های شیرین شده و طعم دار باعث ناراحتی شکم می شوند و باکتری های بد دل و روده را تغذیه می کنند. ماست یونانی بدون طعم یک گزینه ی خوب و مغذی است که با مصرف آن نه تنها مواد مغذی زیادی را دریافت می کنید، بلکه از قلب تان هم محافظت می کنید.

17. سس سویا

سس سویا معمولا همیشه به همراه غذاهایی مثل سوشی استفاده می شود. اما لازم است بدانید که در هر قاشق غذاخوری سس سویا، 1000 میلی گرم سدیم وجود دارد و این موضوع به طور واضح نشان می دهد که این نوع سس برای قلب مضر است.

18. سوسیس

گوشت های فرآوری شده مثل هات داگ، بیکن و سوسیس بدترین انواع گوشت برای قلب محسوب می شوند.

اخیرا متخصصان بیشتر از همیشه در حال تلاش هستند تا ما را از مضرات وحشتناک سوسیس مطلع کنند. گوشت های فرآوری شده مثل هات داگ، بیکن و سوسیس بدترین انواع گوشت برای قلب محسوب می شوند. به جای این نوع گوشتها به دنبال گوشتهای کم چرب مثل گوشت بوقلمون، مرغ و گوشت گاو علف خوار باشید.

19. پنیر

شاید باور نکنید، اما پنیر یکی از خوراکی هایی است که باعث بیماری قلبی شود. پنیر حاوی چربی اشباع شده است. چندین مطالعه، مصرف زیاد چربی های مسدودکننده ی سرخرگ ها را با بیماری قلبی مرتبط دانسته اند.

ما نمی گوییم پنیر را کلا از رژیم غذایی تان حذف کنید، چون این کار برای ما ایرا نی ها که در وعده ی صبحانه پنیر می خوریم، تقریبا غیرممکن است. نکته ی مهم این است که پنیر را به مقدار متوسط مصرف کنید و در خوردن آن زیاده روی نکنید.

20. آب میوه

می توانیم این را به طور قطعی بگوییم که آب میوه 100 درصد بهتر از نوشابه است، اما این بدین معنی نیست که گزینه ی سالمی است . گرفتن آبِ میوه ها باعث می شود فیبر آن ها از بین برود . فیبر، سطح افزایش یافته ی لیپیدهای خون را که عامل خطر بیماری قلبی است، متعادل می کند. پس به جای آب میوه، خود میوه ها را بخورید.

21. پیتزا

شاید با دیدن نام پیتزا در لیست غذاهایی که باعث ناراحتی قلبی می شوند، ناراحت شوید، چون پیتزا جزو غذاهای محبوب بسیاری از افراد است. متاسفانه حقیقت تلخ است. پیتزا یکی از خوراکی هایی است که خطر بیماری قلبی را در شما افزایش دهد.

سعی کنید بیشتر از یک تکه پیتزا نخورید و برای اینکه سیر شوید، در کنار پیتزا، سالاد بخورید تا فیبر هم دریافت کنید. فیبر یک ماده ی مغذی است که کلسترول بد را کاهش می دهد و فواید متعددی برای سلامتی دارد.

22. سیب زمینی سرخ کرده (فرنچ فرایز)

برای حفظ سلامت قلب تان باید از خوردن خوراکی هایی که در روغن زیاد سرخ می شوند، اجتناب کنید. سیب زمینی شاخص گلیسمی بالایی دارد و باعث می شود قند خون افزایش پیدا کند. ترکیب نمک و روغن داغ باعث می شود این غذا برای قلب مضر باشد. به جای سیب زمینی سرخ کرده، سیب زمینی آب پز بخورید.

23. هات داگ

هات داگ هم مانند سوسیس از گوشت فرآوری شده تهیه می شود و حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده است. پس برای حفظ سلامت قلب تان از خوردن هات داگ خودداری کنید.

24. مافین

شاید شما هم بین وعده های غذایی گرسنه شوید و به فکر خوردن مافین به عنوان یک میان وعده ی آماده و خوشمزه بیفتید. اما بهتر است دیگر این کار را انجام ندهید ، چون مافین حاوی دو ترکیب مضر برای قلب است که خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند: قند و چربی اشباع شده.

25. کره

هیچ کدام از ما نمی توانیم این موضوع را نفی کنیم که خوردن نان تستی که روی آن کره و مربا مالیده شده، بسیار لذت بخش است. اما این لذت، ارزش آسیب هایی که به قلب وارد می کند را ندارد. البته اگر هر از گاهی کره می خورید، ایرادی ندارد.

اما اگر به طور مرتب از کره ی آب شده روی پاپ کرن (پف فیل)، پنکیک یا سایر خوراکی ها استفاده کنید، خطر بیماری قلبی در شما افزایش پیدا می کند. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند چربی های اشباع شده (مثل کره) را با چربی های چند غیراشباع (مانند روغن کتان) جایگزین کنید تا سلامت قلب تان حفظ شود.

26. خامه ترش

اگر نگران سلامت قلب تان هستید و نمی خواهید دچار بیماری قلبی شوید، از مصرف خامه ی ترش خودداری کنید. دو قاشق غذاخوری خامه ی ترش تقریبا حاوی 3.5 گرم چربی اشباع شده است که برای قلب مضر است.

27. سس سالاد

انواع سس سالاد حاوی منابع پنهان قند و نمک هستند. رژیم غذایی حاوی قند زیاد، ذخیره ی چربی را افزایش می دهد و مصرف سدیم زیاد هم می تواند فشار خون را بالا ببرد، که هر دو عامل خطر بیماری های قلبی و عروقی هستند. به جای سس های آماده و مضر برای قلب، با روغن زیتون فوق بکر، آب لیموترش و کمی نمک یک سس سالم درست کنید و با سالاد نوش جان کنید.

28. مرغ سوخاری

مرغ سوخاری یک غذای خوشمزه است که احتمالا زیاد آن را از بیرون سفارش می دهید. اگر اینطور است باید به شما بگوییم که در معرض بیماری های قلبی قرار دارید. مرغ سوخاری هم از آن دسته از غذاهایی است که حاوی مقدار زیادی سدیم و چربی است، که هر دو می توانند درصد بیماری قلبی را در شما افزایش دهند. بنابراین خوردن مرغ سوخاری را محدود کنید یا مرغ را به صورت پخته شده بخورید.

29. اسموتی های آماده

تصورات بر این است که اسموتی ها نوشیدنی های سالم و مغذی ای هستند. اما باید به شما بگوییم که اسموتی های آماده مقدار زیادی قند دارند. بیشتر قند اسموتی از فروکتوز به دست می آید، که نشان داده شده تری گلیسیرید خون و چربی شکم را افزایش می دهد. پس به جای خرید اسموتی های آماده، خودتان با مواد اولیه ی تازه و سالم، در خانه یک اسموتی لذیذ درست کنید.

کلام آخر

برای اینکه از قلب تان محافظت کنید، باید به خوراکی هایی که می خورید، توجه ویژه ای کنید. در این مقاله به معرفی خوراکی هایی پرداختیم که منجر به بیماری قلبی می شوند. تا جایی که امکان دارد این مواد غذایی را از رژیم غذایی تان حذف کنید یا میزان مصرف آن ها را محدود کنید. همچنین می توانید بعضی از خوراکی های مضر برای قلب مانند مارگارین را با گزینه های سالم مثل روغن کتان جایگزین کنید.

نظر شما