محمدرضا فضلی مطرح کرد:

یافته های پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار جوانان تا پایان سال آماده می‌شود/ فرآیند های اجرای پژوهش در کشور باید کوتاه شود / ثبت ۹۲۲ طرح ملی و استانی از سال ۹۲

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۸:۱۸:۰۴
کد خبر: ۱۱۳۶۲۴۵
یافته های پیمایش ملی ارزش‌ها، نگرش‌ها و رفتار جوانان تا پایان سال آماده می‌شود/ فرآیند های اجرای پژوهش در کشور باید کوتاه شود / ثبت ۹۲۲ طرح ملی و استانی از سال ۹۲
رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبری وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از بروکراسی و روند طولانی پژوهش در ایران گفت: پژوهش یک بروکراسی حاکم دارد که فرایند های آن روز به روز پیچیده تر و فزاینده تر می شود که ضرورت دارد این فرآیندها کوتاه شوند .

به گزارش برنا؛ محمد رضا فضلی، رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های راهبری وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نگرش و نگاه پژوهش و کارکرد آن، گفت: پژوهش با برنامه ریزی ارتباط مستقیم و مستمر دارد و کمک شایانی به برنامه‌ریزی می کند. پژوهش به نوعی پشتوانه برنامه های توسعه در کشور است .

او تصریح کرد: در برخی سازمان ها، برنامه هایی اجرا می شود که فاقد پشتوانه پژوهشی است و این برنامه‌ها که بودجه زیادی مصرف می کنند نهایتاً به نتیجه نمی رسند و دنبال علت‌ها می گردند که در این خصوص معتقدیم باید تغییر نگرشی در این نوع نگاه صورت بگیرد به طوری که برنامه ها را با پشتوانه پژوهشی طراحی تا به موفقیت سازمان کمک کنند.

فضلی با اشاره به اهمیت آینده پژوهی مبتنی بر پژوهش های راهبردی ، افزود: این موضوع یکی از اولویت های سازمان های پویا و دانایی محور است و بسیاری از مراکز پژوهشی و سازمان های اجرایی درگیر آن شد ه اند تا پشتوانه ای برای آینده ایجاد کنند.

او ادامه داد: برای این که یک برنامه مبتنی بر آینده بر اساس آینده پژوهی انجام دهیم حتماً باید تحقیقات و پژوهش‌هایی در موضوع مورد نظر انجام شده باشد. به طور مثال اگر بخواهیم برنامه ای برای پساکرونا داشته باشیم ، باید اطلاعات کاملی از زوایای مختلف این پدیده و ارزیابی وضع موجود داشته باشیم تا بتوانیم برای مقابله و کاهش آسیب های مرتبط در آینده زیر ساخت ها ی مناسبی را آماده کنیم .

فضلی اظهار کرد: در حوزه ورزش و جوانان، آینده پژوهی می‌تواند با پشتوانه تحقیق و پژوهش، به برنامه ریزی مدیران کمک کند بنابراین این موضوع باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

او با بیان این که هدف آینده پژوهی، برنامه ریزی برای زندگی بهتر و رفاه است، افزود: در این مرکز یک سری تحقیقات انجام داده ایم که به برنامه‌ریزی‌های آینده بسیار کمک می‌کند مثل پیمایش ملی ارزشها، نگرشها و رفتار جوانان که تا پایان سال گزارش آن آماده می‌شود.

فضلی به نتایج نظرسنجی در مورد کرونا در ابعاد مختلف خانواده، جوانان و ازدواج اشاره کرد و افزود: در حوزه ورزش هم تحقیقاتی مثل پیمایش شیوع مصرف داروها و مواد نیروزا که بسیار اشاعه پیدا کرده و باعث آسیب های جسمی و مرگ ورزشکاران شده است و یا نقشه جامع ورزش قهرمانی کشور در دست اجرا داریم .

فضلی در خصوص زیرساخت های پژوهشی نیز گفت: با توجه به این که استان های ما ساختار متناظری را برای فعالیت های پژوهشی نداشتند، شورای پژوهش‌ استان ها را ایجاد کردیم تا استانها با توجه به ویژگی های جمعیتی، اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی که دارند در حوزه ورزش و جوانان مطالعات منطقه‌ای و محلی خود را بتوانند انجام دهند که خوشبختانه نتایج خوبی گرفتیم و خیلی از طرحها و یافته ها به تصویب شورای استان نیز رسیدند و عملیاتی شدند.

او همچنین به تدوین دستورالعملی برای فعالیت شورای پژوهش فدراسیون های ورزشی اشاره کرد و گفت: فدراسیون های ورزشی ساختار مهمی هستند و ظرفیت انسانی متخصص و تحصیل کرده بزرگی در کشور دارند که باید از این ظرفیت در قالب شورای پژوهش فدراسیون ها برای تولید یافته‌های پژوهشی و برنامه‌ریزی در جهت رشد و توسعه ورزش کشور استفاده کرد.

فضلی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از بروکراسی و روند طولانی پژوهش در ایران گفت: پژوهش یک بروکراسی حاکم دارد که روز به روز پیچیده تر و فزاینده تر می شود، یعنی از فرآیند نیاز پژوهشی تا اجرای آن، مراحل زیادی را باید طی کرد. این فرآیند در کشورهایی که از لحاظ پژوهشی توسعه پیدا کرده اند بسیار کوتاه شده است که ما نیز باید به این سمت برویم.

او تصریح کرد: فرآیندها باید در پژوهش کوتاه شوند تا بتوان آینده روشنی طراحی کرد.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از فضای مجازی برای کار پژوهشی، گفت: کرونا باعث شد فعالیت های پژوهشی بسیار بیشتر از قبل به سمت فضای مجازی و اینترنت برود. استفاده از برنامه های نرم افزاری مختلف و یا سیستم هایی برای دریافت اطلاعات و داده‌ها، تغییرات زیادی ایجاد کرده و رویکرد پژوهشگران و ابزار های انجام آن را تغییر داده است.

او ادامه داد: مراکز پژوهشی باید از سیستم هایی استفاده کنند که ضمن استفاده از فضای مجازی، اعتبار تحقیق خود را نیز افزایش دهند و همچنین اطمینان یا امنیت را برای مخاطبان ایجاد کنند لذا بحث توسعه زیرساخت های فضای مجازی لازمه توسعه فعالیت‌های پژوهشی امروز است که باید مورد توجه بر نامه ریزان قرار بگیرد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه آماری از فعالیت های پژوهشی در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت و گفت: از ابتدای سال ۹۲ و استقرار دولت یازدهم تاکنون مجموعا ۹۲۲ طرح ملی و استانی را در سامانه سمات وزارت علوم ثبت کردیم که ۲۰۶ طرح آن در سال ۹۸ به ثبت رسیده اند.

فضلی ادامه داد: طی سال های گذشته رتبه های دوازدهم، هشتم و در سال گذشته رتبه برتر فعالیت پژوهشی در سازمان های اجرایی را کسب کردیم.

او اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر مدیران وزارت ورزش و جوانان با توجه به پشتوانه منابع انسانی و ارتقای کمی و کیفی سطح تحصیلات و دانش افزایی آنها، کمک می‌کنند که پژوهش در سطح ستاد و استان ها توسعه پیدا کند .

او با بیان این که در طی این سالها حدود ۱۰۵ رویداد مهم شامل نشست، کنگره، کارگاه را حمایت و برگزار کردیم، افزود: گزارش های راهبردی که اغلب از یافته‌های طرح های پژوهشی احصا شده است را تدوین کردیم که این گزارش ها در اختیار مدیران و مقامات وزارتخانه قرار گرفته است. همچنین حدود ۳۰ فصلنامه پژوهشی از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان در این مرکز تهیه شده است.

فضلی با بیان اینکه یکی از دغدغه های ما تعهد به آینده است افزود: تعهد به آینده نیاز به شناخت محیط فعلی دارد که این شناخت شاخص هایی دارد که باید مدیران از آن اطلاع داشته باشند. باید بدانیم کجا هستیم و به خاطر اینکه بدانیم کجا هستیم باید در زمینه های مختلف حیطه کاری سازمان خود پژوهش کنیم و در به کار گیری نتایج آن در برنامه ریزی ها تعهد داشته باشیم.

او با بیان این که پژوهش ها متاثر از عوامل بیرونی و داخلی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هستند، اظهار کرد: وقتی چشم اندازی برای آینده ترسیم می کنیم باید برنامه ها و استراتژی های ما انعطاف داشته باشد و این موضوع بدون اشراف به علم و دانش روز آمد شده ممکن نخواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز