معاون اول رئیس جمهور:

تا آمریکا به برجام بازنگردد ما هم به برجام برنمی گردیم/ امنیت غذایی را در اولویت خود قرار دادیم/ کارآفرینان سربازان بزرگ اقتصاد مقاومتی هستند

۱۳۹۹/۱۱/۲۹ - ۱۶:۳۹:۳۷
کد خبر: ۱۱۳۹۰۴۴
تا آمریکا به برجام بازنگردد ما هم به برجام برنمی گردیم/ امنیت غذایی را در اولویت خود قرار دادیم/ کارآفرینان سربازان بزرگ اقتصاد مقاومتی هستند
اسحاق جهانگیری گفت: یک عده کارآفرین ایستادند تا چرخه اقتصاد کشور متوقف نشود، ده ها مسیر جابجا کردند تا کالایی را صادر کنند، صدها بار اسم عوض کردند تا کالا صادر کنند و پولی بگیرند و کالا وارد کشور کنند درواقع کارآفرینان سربازان بزرگ اقتصاد مقاومتی هستند که اقتصاد را سرپا نگه داشتند.

به گزارش برنا؛ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر ملی گفت: این روزها متعلق به  سیاست های اقتصاد مقاومتی است همچنین این روزها در ایام پایان این جنگ اقتصادی هستیم و قاعدتا باید یک ارزیابی واقع بینانه ای از عملکرد سیاست های اقتصاد مقاومتی خصوصا در این سه سال اخیر انجام دهیم.

جهانگیری افزود: به عنوان کسی که مسئولیت بیشتری در اقتصاد مقاومتی دارم بهتر از دیگران می توانم اظهار نظر کنم به همین دلیلی میخواهم گذری به سال های گذشته داشته باشم.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: سال 89 تحریم های شورای امنیت علیه کشور ما شروع شد که بسیار سخت بود و ایران را در محدودیت های جدی قرار دادند به گونه ای که فعالیت های نفت، بانک، حمل و نقل تحریم شدند و اعلام کردند این تحریم ها، تحریم های شورای امنیت است و همه کشورهای 5+1 در آن نقش داشتند.

او ادامه داد: این تحریم ها به گونه ای بود که هم میزان آن را مشخص کردند هم کشورهای طرف مقابل ما را تعیین کردند یعنی از 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفتی که صادر می کردیم گفتند میتوانید هر 6 ماه یک میزان مشخصی نفت بفروشید به گونه ای که روز به روز بر کاهش فروش نفت ایران اضافه می شد تا جایی که در سال 92 به 2 میلیون بشکه رسیده بود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: امکان جابجایی پول را محدود کرده بودند اما با این وجود ما با صادر کردن 1 میلیون بشکه نفت درآمد خوبی داشتیم به گونه ای که در آن سال‌ها 119 میلیارد دلار درآمد نفتی نصیب ما می شد که عدد بزرگی بود اما به مرور زمان  کاهش پیدا کرد.

جهانگیری عنوان کرد: از سال 92 تا 94 مذاکرات برجام سرعت پیدا کرد و تیرماه 94 بر اصول برجام توافق کردیم و دی ماه همان سال برجام عملیاتی شد و تمام تحریم ها برطرف شد و ما اجازه پیدا کردیم هر میزان که بخواهیم نفت صادر کنیم، بانک ها آماده شدند گشایش اعتبار  انجام دهند، کشتیرانی ها فعال شدند بنابراین از سال 92 تا 95 تحریم های شورای امنیت را داشتیم از سال 94 برداشته شد و چندسال خارج از تحریم بودیم اما از سال 97 با یک تحریم جدید روبه رو شدیم که توسط شخص ترامپ تعیین شد و جهت گیری آنها این بود که تحریم ها اعمال و اجرا شود حتی با صراحت گفتند نفت ایران باید به صفر برسد، هیچ جابجایی نباید صورت گیرد، هیچ کشتی نباید به سمت ایران برود و هیچ کالایی نباید جابجا شود و در اجرا هم با قدرت ایستاد و گفت باید  نظام ایران سقوط کنند چون معتقد بودند مردم نمی‌توانند فشار اقتصادی را تحمل کنند بنابراین به خیابان ها می‌آیند و نظام را عوض می کنند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه تا آمریکا تحریم ها را لغو نکند و به برجام بازنگردد ما هم به برجام برنمیگردیم، افزود: این دوره مدیریت کشور شاهکار بود و یک عده به اسم سربازان به صحنه نبرد رفتند و ایستادند تا با جنگ اقتصادی بجنگند الان دیگر  ترامپ وجود ندارد و کسانی در دولت آمریکا آمدند که مهم ترین شعارشان این بود ترامپ آمریکا را بدنام کرده و می‌خواهند به برجام برگردند البته در تبلیغاتشان اینها را می‌گفتند باید ببینیم چگونه عمل می‌کنند اما در هرصورت کشور، نظام و نظام اقتصادی ما سرفراز مانده هرچند مردم بسیار اذیت شدند اما در جنگ هستیم.

جهانگیری عنوان کرد: ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی از بهمن سال 92 را ایجاد کردیم اما رهبری دستور دادند نامش را به ستاد فرماندهی تغییر دهیم و ما هم این کار را انجام دادیم. مهم ترین جهت گیری ما این بود که ببینیم مهم ترین گلوگاه هایی که می‌تواند اقتصاد را زمین گیر کند چیست به همین دلیل امنیت غذایی را در اولویت خود قرار دادیم تا حد الامکان به خودکفایی برسیم الان کسی باور نمیکند ما در تولید گندم به خودکفایی رسیدیم.

او ادامه داد: واردات بنزین مردم را به شدت دچار مشکل کرد آمریکا تا جایی پیش رفت که با کاپیتان نفتکش ما تماس گرفت و گفت فلان قدر رشوه میدهم تا به بندر ایران نروی و کاپیتان  ما انسان شریفی بود که حاضر نشد رشوه را قبول کند میخواهم بگویم آمریکا هرکاری از دستش برآمد انجام داد.

جهانگیری گفت:  در سال 97 در اولویت بندی که کردیم گفتیم تمرکز اصلی بر این باشد کالاهای مورد نیاز زندگی مردم تامین شود در اولویت دوم گفتیم کاری کنیم کارخانه ها ادامه تولید داشته باشند و کارگران بیکار نشوند.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: یک عده کارآفرین ایستادند تا چرخه اقتصاد کشور متوقف نشود، ده ها مسیر جابجا کردند تا کالایی را صادر کنند، صدها بار اسم عوض کردند تا کالا صادر کنند و پولی بگیرند و کالا وارد کشور کنند درواقع کارآفرینان سربازان بزرگ اقتصاد مقاومتی هستند که اقتصاد را سرپا نگه داشتند.

او افزود: زمانی که دولت آقای خاتمی تحویل داده شد با کشور قطر در پارس جنوبی مشارکت داشتیم به گونه ای که  قطری های 560 میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌کردند و ما 280 میلیون مترمکعب اما امروز ما 600 میلیون مترمکعب گاز برداشت می کنیم و قطر همان مقدار را برداشت می‌کند حالا بگویید آن مدیران کارآمد بودند اینها ناکارآمد هستند بالاخره همین عددها نشان می‌دهد داستان چیست.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: کارآفرینی ریسک پذیری بالایی دارد، فرد باید خلاق باشد اما باید به جوانان کشور بگوییم پای کار بیایند و استعدادشان را شکوفا کنند اگر بتوانیم قید و بندهایی که دست و پای جوانان را می‌بندد از بین ببریم حتما اشتغال دچار تغییر و تحول خواهد شد البته که در این مسیر استفاده از کارآفرینان باید در اولویت قرار گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز