دبیرکل جمعیت هلال احمر خبر داد:

پایان عملیات نجات و اسکان اضطراری هلال‌احمر در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۴:۲۵:۰۷
کد خبر: ۱۱۴۱۶۴۸
پایان عملیات نجات و اسکان اضطراری هلال‌احمر در منطقه زلزله‌زده سی‌سخت
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از پایان عملیات نجات و اسکان اضطراری هلال احمر در منطقه زلزله‌زده شهر سی‌سخت شهرستان دنا استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.

به گزارش برنا؛ محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این مطلب درباره عملیات نجات و اسکان اضطراری در منطقه زلزله زده سی سخت گفت: ۱۰ دقیقه پس از اعلام زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در چهارشنبه شب، مراکز کنترل و هماهنگی عملیات های امدادی هلال احمر استان ها فعال شدند و فرماندهی عملیات آغاز شد. در همان شب حادثه چادرهای امدادی را از ۲ استان به سی سخت منتقل کردیم و از مرکز کهگیلویه و بویراحمد هم سه کامیون چادر امدادی به سی سخت ارسال شد.

او با بیان اینکه در شب اول به دلیل بارندگی‌ها، دو اردوگاه اسکان اضطراری برای اسکان هموطنان متاثر از زمین لرزه برپا شد، افزود: ۱۰ ساعت پس از وقوع حادثه، توزیع چادرهای امدادی را در دستور کار قرار دادیم و ۱۰۰۰ دستگاه چادر توزیع شد، پنجشنبه ۳۰ بهمن ماه هم ۸۰۰ دستگاه چادر دیگر توزیع شد. یعنی در کمتر از ۲۴ ساعت پس از وقوع حادثه ۱۸۰۰ دستگاه چادر میان زلزله زدگان در منطقه سی سخت و روستاهای اطراف توزیع شده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سه هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته از استان های همجوار به سی سخت منتقل کردیم، تاکید کرد: تاکنون حدود دو هزار بسته غذایی که شامل کنسروجات است، میان زلزله زدگان توزیع شده و در صورت نیاز بسته های غذایی بیشتری توزیع خواهد شد.

قوسیان مقدم درباره توزیع چادرهای امدادی میان زلزله زدگان، افزود: لکه گیری های نهایی انجام شد و افرادی که چادر نداشتند، چادرهای مورد نیاز خود را برای اسکان اضطراری دریافت کردند. در مجموع ۳۳۳۱ خانوار را تحت پوشش قرار دادیم و به همین تعداد چادرها در انواع مختلف متناسب با تعداد اعضای خانوار، توزیع کردیم. به علت بارندگی های متعدد حدود ۱۰ تن نایلون به سی سخت ارسال و از این مقدار ۶.۶ تن نایلون برای پوشش سقف چادرها، میان زلزله زدگان توزیع شد.

قوسیان مقدم با تاکید بر اینکه با تخریب منازل به عنوان آوار مواجه نبودیم و وسایل زلزله زدگان، آسیب جدی ندیده بود، اما با این حال ۹۴۵ تخته پتو میان زلزله زدگان توزیع شد، گفت: ۴۰ تیم عملیاتی شامل ۲۸۱ امدادگر و نجاتگر در این عملیات شرکت کردند هلال احمر چهار استان اصفهان، فارس، خوزستان و چهارمحال و بختتیاری  درگیر امدادرسانی بودند.

او به پایان عملیات نجات و اسکان اضطراری در منطقه زلزله زده سی سخت اشاره کرد و یادآور شد: تا ساعاتی دیگر پایان عملیات نجات و اسکان اضطراری هموطنان اعلام می شود. با توجه به اینکه تلفات انسانی نداشتیم و  مصدومان هم در همان شب اول حادثه به صورت سرپایی مداوا شده بودند عملیات نجات پایان یافت بود و عملیات اسکان اضطراری هم امروز پایان می پذیرد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به حضور امدادگران هلال احمر در منطقه زلزله زده، اظهار کرد: از این پس فعالیت های داوطلبانه و بشردوستانه آغاز می شود و سازمان جوانان و داوطلبان تیم های حمایت روانی خود را در منطقه مستقر خواهند کرد و این تیم ها جایگزین نیروهای امدادی  که عملیات نجات و اسکان اضطراری را انجام داده بودند، می شوند. البته  کماکان نیروهای امدادی هلال احمر در منطقه حضور دارند تا در صورت نیاز به امدادرسانی خدمات لازم را ارائه دهند.

او درباره جمع آوری  کمک های مردمی، گفت: با توجه به اینکه وسعت حادثه زیاد نبود و جمعیت هلال احمر امکان پاسخگویی به حادثه را داشت، استمدادی منتشر نکردیم. اما به دلیل درخواست های مردمی استان کهگیلویه و بویراحمد و سازمان داوطلبان، شماره حساب استانی اعلام کردیم، کمک هایی که جمع آوری می شود در همان منطقه زلزله زده هزینه خواهد شد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر از نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج که در دو روز اخیر به تامین امنیت کمک کردند تقدیر و تشکر کرد و گفت: حضور این نیروهای عملیاتی و فعال باعث شد امدادرسانی با سرعت بیشتری انجام شود.

زمین لرزه سی سخت خسارت جانی نداشته است اما ۶۱ نفر مصدوم شده اند و آنچنان که استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفته است خسارات زلزله روز ۲۹ بهمن بیش از حد تصور است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز