وزیر آموزش و پرورش:

مدرسه معرف و آشکارساز هویت معماری ایرانی

۱۳۹۹/۱۲/۱۲ - ۱۰:۱۵:۱۲
کد خبر: ۱۱۴۵۶۷۳
مدرسه معرف و آشکارساز هویت معماری ایرانی
محسن حاجی میرزایی با اشاره به انعکاس فرهنگ ایرانی در چهره مدارس گفت: مدرسه از شاخص ترین بناهایی است که می‌تواند معرف و آشکارساز هویت معماری ایرانی باشد.

به گزارش برنا؛ محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در آیین افتتاحیه نهمین دوره همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» که صبح امروز سه شنبه ۱۲ اسفند ۹۹ در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد، با اشاره به اهمیت معماری در تسهیل تحقق اهداف تربیتی گفت: معماری هنر و دانشِ طراحی بناها و ساختارهای کاربری و جلوه بارز و برجسته‌ای از فرهنگ و تمدن جامعه است. طراحی در تحقق ماموریت‌ها نقش اساسی دارد؛ بناها برای اهدافی ساخته می‌شوند و برای تحقق ماموریت‌هایی شکل می‌گیرند و نقش مهم معماری سازگار کردن با این اهداف و ماموریت‌هاست.

او تصریح کرد: معماری تسهیل کننده ماموریت‌هایی است که بنا برای آن ساخته شده است. در اینجا دانش مهندسی کافی نیست، بلکه به دانش تعلیم و تربیت نیز نیازمندیم؛ چون اهداف تعلیم و تربیت در تناسب با فضا تسهیل می‌شود.

مدرسه با ماندنی‌ترین خاطرات زندگی همراه است

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه بنای  مهمی است که به ‌دلیل کارکردها و تاثیرات عمیق و پایداری که دارد از همه بناهای دیگر متمایز است. برای همه ما مدرسه با ماندنی‌ترین خاطرات زندگی همراه است. خاطرات مدرسه برای سال‌های بسیاری با ما همراه است. بسیاری از تجربه‌های اول ما در مدرسه اتفاق می‌افتد؛ اولین آشنایی‌ها، اولین ارتباطات اجتماعی، اولین پیوند و همکاری با گروه همسالان، اولین جامعه نظم یافته و تحت انضباط خارج از محیط خانواده، آن هم در بهترین دوره ای که شخصیت افراد و هویت آنها شکل می‌گیرد.

مدرسه از پرتکرارترین بناها در جامعه ماست

این مقام مسئول  تاکید کرد: دوره‌ای که بچه‌ها در مدرسه هستند، درخشان‌ترین دوره زندگی و پایدارترین دوره تاثیرپذیری آنهاست. کودکی مثل نقشی است که بر سنگ بسته‌ می‌شود. کودکی دوره مهمی است که بخش مهمی از آن درون مدرسه طی می‌شود. مدرسه از پرتکرارترین بناها در جامعه ماست و شاید کمتر بنای عمومی در کشور داشته باشیم که به لحاظ تعداد و نیز گستره و توزیع جغرافیایی به ژای مدرسه برسد. امروز حتی در دورترین مناطق کشور عَلَم مدرسه برپاست.

مدرسه از شاخص ترین بناهایی است که می‌تواند معرف و آشکارساز هویت معماری ایرانی باشد

حاجی میرزایی با اشاره به انعکاس فرهنگ ایرانی در چهره مدارس اظهار کرد: بیش از ۵ هزار مدرسه در کشور داریم که کمتر از 5 دانش‌آموز دارد. این نشان می‌دهد که مدرسه چتر خود را در تمام جغرافیای گسترده ایران گسترده است. مدرسه از شاخص‌ترین بناهایی است که می‌تواند معرف و آشکارساز هویت معماری ایرانی باشد. مدرسه بخش مهمی از نظام تعلیم و تربیت است و بخش مهمی از اهداف نظام تعلیم و تربیت بر دوش مدرسه به عنوان یک بنا گذاشته شده است. بنایی که باید تسهیل کننده بسترساز و زمینه ساز تربیت آگاهانه و آزادانه نسلی مومن، خلاق، بانشاط، سازنده، مشارکت پذیر، با باورها و ارزش‌های پایدار و قوی، سازگار با تحولات محیطی و نیازهای زمان باشد.

مدرسه باید ظرفیت بالایی برای تعاملات جمعی داشته باشد

حاجی میرزایی ویژگی‌های بنای مدرسه برای تحقق اهداف تربیتی افزود: این بنا فراهم کننده تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت و تامین کننده نیازهای جمعی و فردی دانش‌آموزان است که متناسب با ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت است؛ یعنی قرار است ساحت‌های گوناگون تربیتی زیر سقف مدرسه شکل بگیرد و مدرسه باید تسهیل کننده این یادگیری باشد مدرسه باید ظرفیت بالایی برای تعاملات جمعی داشته باشد.

او ادامه داد: معماری متمایز مدرسه باید تضمین کننده سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان باشد. ایده «حیاط پویا» مدرسه را تبدیل به عرصه ای برای تبادلات جمعی دانش‌آموزان می‌کند. مدرسه باید به جنبه‌های روحی و روانشناختی دانش‌آموزان توجه کافی و وافی داشته باشد. مدرسه باید برای یادگیری خوشایند و آسان هموار باشد و همراه با همه تغییر و تحولاتی که در نظام آموزش و پرورش اتفاق می‌افتد، مدرسه نیز باید به روز شود.

وزیر آموزش و پرورش اهمیت به‌روز بودن ویژگی‌های معماری در مدارس گفت: همان طور که فرایندهای آموزشی تغییر می‌کند، نظام‌های سنجش متحول می‌شود و کیفیت یادگیری و یاددهی تغییر می‌کند، مدرسه هم باید تغییر کند. مدرسه باید همپای همه تحولاتی که پیرامونش اتفاق می‌افتد دگرگون شود.

حاجی‌میرزایی افزود: ما در همایش «مدرسه ایرانی - معماری ایرانی» به دنبال گونه‌ای از مدرسه هستیم که تسهیل‌کننده اهداف تعلیم و تربیت باشد. اندیشه‌های بلندی در خدمت این هدف بزرگ قرار گرفته است. این نهمین همایش نشان می‌دهد در سطح کشور و در میان جامعه مهندسی و در میان اساتید دانشگاه و جامعه دانشجویی به این نیاز بزرگ ملی پاسخ داده می‌شود و من به سهم خودم از همه افرادی که این همراهی را با مدرسه دارند سپاسگزاری می‌کنم.

او تاکید کرد: مطمئن باشید که با احداث یک بنای سازگار با نظام تعلیم و تربیت می‌توانیم تسهیل کننده، تقویت کننده و حمایت کننده از اهداف بلند نظام تعلیم و تربیت باشیم.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز