رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران:

باید در هفته منابع طبیعی به مسائل پارک‌ها بپردازیم/ لزوم تغییر نگاه از درختکاری در شهر به ارتقای فضای بوستان‌ها/ به جای نامگذاری کوچه‌ها، درختان برای یادبود افراد پلاک‌گذاری شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۵ - ۰۴:۴۵:۲۲
کد خبر: ۱۱۴۷۱۵۷
باید در هفته منابع طبیعی به مسائل پارک‌ها بپردازیم/ لزوم تغییر نگاه از درختکاری در شهر به ارتقای فضای بوستان‌ها/ به جای نامگذاری کوچه‌ها، درختان برای یادبود افراد پلاک‌گذاری شود
رئیس کمیته محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه باید در هفته منابع طبیعی به مسائل پارک‌ها بپردازیم، تاکید کرد: پیشنهاد دادیم که یک روز در تقویم شهری در هفته منابع طبیعی، روز پارک‌ها و بوستان‌های شهری نامگذاری شود .

به گزارش برنا؛ سید آرش حسینی میلانی، رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به روز درختکاری و در واکنش به این مسئله مبنی بر از بین رفتن درختان کاشته شده در روز درختکاری طی سال‌های گذشته گفت: این نوع درختکاری‌ها سه جنبه دارد؛ یک جنبه آن، حالت نمادین داشته و برای گرامیداشت روز درختکاری است که به صورت محدود کاشته می‌شود .

او افزود: مدل دیگر درختکاری در ارتفاعات و کمربند تهران انجام می‌شود. برای انجام این کار، برنامه و بودجه مشخصی وجود دارد که کنترل و نظارت کافی انجام می‌شود، جنبه مردمی ندارد و به صورت انبوه انجام می‌شود. 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه با پایش ماهواره‌ای ،سلامت درختان کاشته شده باید مشخص شود، اظهار کرد: در نطقی که در شورا ایراد کردم، یادآور شدم با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیارد تومان، 15 هزار هکتار جنگلکاری در ارتفاعات و حریم شهر تهران طی سی سال گذشته کاشته ایم که باید مشخص شود سرنوشت آن درختکاری‌ها چگونه است چراکه حفظ این دارایی سبز برای شهر اهمیت دارد. 

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی از نحوه درختکاری‌ها و جنگلکاری‌های انجام شده در منطقه شهری تهران طی چند دهه گذشته تصریح کرد: اقداماتی به صورت خودجوش و مردمی انجام شده که دارای اهمیت هستند. این اقدامات تشریفاتی و سازمانی نیستند. گروه‌های مردم‌نهاد و شورایاری‌ها موتور انجام این کار بوده اند. در یکی از این اقدامات، این گروه‌ها در یکی از شهرک‌های غرب تهران  اقدام به کاشت درخت می‌کنند. 

او افزود: در اقداماتی از این دست، چون خود مردم این درختان را کاشتند، آنها نسبت به وضعیت آن درختکاری رسیدگی و نظارت می‌کنند اما گزارش رسمی در  زمینه عملکرد آنها وجود ندارد. 

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه در مقطع گذشته سازمان‌های مردم‌نهاد به این نتیجه رسیدند این اقدامات فایده ندارد، خاطرنشان کرد: یکسری از اقدامات انجام شده درختکاری غلط است. مثلا نهال‌ها در پارکی کاشته شود اما با منظر غالب پارک تناسب ندارد. برای پارک‌ها عموما پوشش گیاهی خاصی در نظر گرفته شده است اما برخی در این روزها درخت می‌کارند و با این اقدام، منظر پارک  از بین می‌رود. 

حسینی میلانی اضافه کرد: اساسا فعالان محیط زیست می‌گویند به جای درختکاری فعالیت دیگری انجام دهیم. مثلا در هفته منابع طبیعی باید روی پسماند یا مسائل دیگر  محیط زیستی متمرکز شد و به سایر مسائل فضای سبزتوجه کرد. 

این عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه باید در هفته منابع طبیعی به محیط زیست شهری هم توجه نشان داد، عنوان کرد:  هفته منابع طبیعی در داخل شهرها باید به هفته فضای سبز شهری تغییر جهت یابد تا به مسئله فضای سبز شهری بیشتر  بپردازیم. در رابطه با بهره برداری و نگهداری از فضای سبز گفتگوی کمتری رخ داده است و خوب است  تا مردم هم در پایش بوستان‌ها کمک کنند و عوامل آسیب‌زا را مطالبه کنند و فضای گفت‌وگویی درباره بوستان ها شکل بگیرد. 

حسینی میلانی با ارائه چندین پیشنهاد جهت توسعه بوستان‌ها و استفاده از آن به شکل مناسب از سوی مردم یادآور شد: تابلوهایی باید در ‌بوستان‌ها نصب شود تا درباره مسائل بوستان، مدل پارکداری و فضای سبز صحبت شود و مدیریت مسائل و مشکلات را بیان و پیشنهاد مردم را دریافت کند. باید در هفته منابع طبیعی به مسائل بوستان‌ها بپردازیم. برخی از آنها کهنسال شده اند و نیازمند بازسازی و اصلاحات هستند.

او ادامه داد: پیشنهاد دادیم که یک روز در تقویم شهری در هفته منابع طبیعی روز پارک‌ها و بوستان‌ها نامگذاری شود .

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با اشاره به سایر تغییرها در فضای شهری و در بوستان‌ها بیان کرد: یکی از موضوعات مهم جهت گیری به سمت  گسترش الگوی کشت گیاهان کم مصرف و بومی است . همانگونه که چمن‌کاری ممنوع شده است، در بوستان‌های جدید باید فضای سبز را بومی و سازگار با کم‌آبی کرد و توجه مردم در فضای سبزهایی که در ادارات و منازل و باغات است، به گونه‌های کم‌مصرف بومی جلب شود. 

حسینی میلانی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر نامگذاری درختان به یاد مدافعین سلامت و سایر مشاهیر شهر گفت: در برخی پارک‌ها مانند پارک گفت‌وگو تعدادی از گیاهان بومی به یاد جان‌باختگان بهمن دی ماه در توچال کاشته و اطلاعاتی برای آنها درج شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز