مدیر عامل سازمان انتقال خون:

ضرورت استمرار اهدای خون در تعطیلات نوروز

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۱۲:۲۸:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۰۲۳۰
ضرورت استمرار اهدای خون در تعطیلات نوروز
مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: بیمارانی مانند تالاسمی‌ها همیشه نیاز به خون دارند ازا ین رو اهدای خون باید استمرار داشته باشد و در تعطیلات عید نوروز هم اهداکنندگان با اهدای خون نجات دهنده جان بیماران باشند.

به گزارش برنا؛ پیمان عشقی، مدیر عامل سازمان انتقال خون روز چهارشنبه در نشست خبری مشترکی با سازمان اورژانس کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: خون را می توان ذخیره کرد اما پلاکت چون طول عمر کوتاهی در حد ۳روز دارد و معمولا هم بیماران سرطانی و خونی نیازمند آن هستند، بنابراین باید توجه داشت که استمرار اهدای خون در ایام نوروز همچنان داشته باشد.

در ایام نوروز  تمام پایگاه‌های انتقال خون فعال هستند

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه در ایام نوروز تمام پایگاه‌های انتقال خون از اول فروردین و تمام مراکز اصلی استانی در ۳۱ مرکز فعال هستند، گفت: اهدای خون باید آگاهانه و به تدریج و از طریق ثبت نام اینترنتی انجام شود. همچنین در تهران و برخی شهر های بزرگ کشور پایگاه های جامع نیز از روز دوم فروردین به بعد فعال هستند.

او ادامه داد: زمانی که به سازمان اورژانس وارد شدم عکس یکی از شهدای سلامت را دیدم و هم متاثر شدم و هم مفتخر، زمانی امثال بنده سکاندار گوشه ای از کشتی نظام سلامت شدیم که چنین بحرانی برای جامعه بشری پیش آمد و شاید توانسته باشیم گوشه ای از زحمات را انجام دهیم.

او گفت: سازمان انتقال خون ایران در یکسال گذشته برای حفظ تمام استانداردها در تامین خون کافی و کیفی و به روز رسانی تلاش فراوانی کرد.

عشقی تصریح کرد: در روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا برخی کشورها در جهان تا ٧۵ درصد کاهش ذخایر خون داشتند اما با اعتماد مردم به ما و فرهنگ اهدای خون در کشور در اوج آسیب کرونا، هیچوقت به زیر ۳۰ درصد نرسیدیم و فقط حدود ٨ تا ١٠ درصد کاهش داشتیم.

او گفت: از سوی دیگر هیچوقت استانداردهای اهدای خون را کم نکردیم و معافیت های خود را تغییر ندادیم ضمنا توانستیم از پیشگامان تولید پلاسمای بهبود یافتگان باشیم که اگر به جا مصرف شود یکی از جایگزین های درمانی است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: در آستانه یک‌سالگی بحران شیوع ویروس کرونا با تکیه به فرهنگ ایثار اهدای خون، این کار ١٠٠ درصد داوطلبانه و بدون چشم‌داشت انجام می شود، در مجموع این یکسال درصد قابل توجهی از درخواست های مطرح شده در خصوص پلاکت بود.

به گفته او مرسوم است ادارات کل ما در اولین روز سال به اولین اهدا کنندگان هدایایی به رسم یادبود تقدیم می کنند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه کرونا علاوه بر اینکه یک مرگ و میر مستقیم دارد که هر روز رصد می شود، یک مرگ و میر غیر نیز مستقیم دارد، گفت: این است که تمرکز به سوی خدمت رسانی به بیماران و کنترل شرایط کرونا متمرکز می شود و مردم هم در شرایط دیگر کمتر به سلامت خود دقت می کنند و این مساله کمتر پایش می شود، همین امر در خصوص اهدای خون نیز صدق می کند و میزان اهدای خون در جامعه به خاطر برخی باورهای غلط کاهش پیدا می کند.

او تصریح کرد: برای کاهش فراخوان های هیجانی، آمار روز نیاز انتقال خون هر استان را در سایت قرار داده ایم که مردم می توانند روزانه به آن مراجعه کنند، اهدای خون باید آگاهانه و به تدریج و از طریق ثبت نام اینترنتی انجام شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز