گزارش برنا از نوروز کرونایی ۹۹ تا نوروز ۱۴۰۰؛

آنچه در ۹۹ گذشت (۷)؛ روایتی از نبرد نفس گیر ایرانی‌ها با کووید۱۹

۱۴۰۰/۰۱/۰۶ - ۰۴:۲۹:۳۹
کد خبر: ۱۱۵۱۴۹۴
آنچه در ۹۹ گذشت (۷)؛ روایتی از نبرد نفس گیر ایرانی‌ها با کووید۱۹
بیش از یکسال است که جهان با ترسی جدید به نام کرونا رو به رو شده است که تمامی ابعاد موجود در زندگی بشر را دستخوش تغییر کرده و به فصلی جدید در زندگی انسان‌ها بدل شده است. سال گذشته همین موقع همگی با امید شکست دادن کرونا در خانه خود را قرنطینه کردند اما یک نوروز دیگر از راه رسید و همچنان کرونا مهمان ماست و گویی به سبک زندگی ما تبدیل شده است.

به گزارش برنا؛ زمستان سال ۹۸ با دیگر فصل‌های سرد سال‌های گذشته متفاوت بود، همزمان با نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر ورود ویروس کووید-۱۹ شوک بزرگی به کشور وارد کرد، ویروسی که شاید می‌توان به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ نظام سلامت کشور از آن نام برد. حال و هوای کشور در همان روزهای نخست ورود بیماری کرونا متشنج شد به گونه‌ای که عده‌ای گفتند شهر قم باید قرنطینه شود و عده‌ای دیگر مخالفت کردند و گفتند الان قرون وسطی نیست! در این میان بسیاری از مردم نگران ابتلا شدن خودشان و عزیزانشان به این بیماری بودند و در همان روزهای نخست ستاد ملی مقابله با کرونا به فرماندهی سعید نمکی وزیر بهداشت آغاز به کار کرد تا شعار «کرونا را شکست خواهیم داد» جامه عمل بپیوندد.

وقتی کرونا از ووهان وارد ایران شد

منشأ اصلی بروز این بیماری در ایران به درستی مشخص نبود، نخستین موارد تأیید شده از همه گیری جهانی بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ در ایران در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ از قم گزارش شد و این موضوع آغاز راه طولانی ایران در راه مقابله با چالش کرونا بود. در همان روزهای نخست بسیاری نگران بودند که ویروس کرونا از قم خارج شود و به دیگر استان‌های کشور سرایت کند اما در همان ابتدا این ویروس به سرعت در کشور پخش شد و کم کم شاهد آغاز مرگ و میر براثر کرونا در کشور بودیم؛ در واپسین روزهای بهمن ۱۳۹۸، به دنبال فوت ۲ بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار-عرب‌نیا قم، شایعاتی دربارهٔ مرگ این بیماران به علت کروناویروس شکل گرفت اما دانشگاه علوم پزشکی قم با تکذیب شایعات مربوط به مبتلا بودن این دو بیمار فوت شده به کرونا ویروس، اعلام کرد که تاکنون هیچ‌گونه شواهدی تشخیصی مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا دیده نشده‌ است اما پس از گذشت ساعاتی مرگ دو نفر بر اثر بیماری کرونا تایید شد.

به دنبال فوت دونفر بر اثر کرونا در کشور، قرارگاه مقابله با کرونا به ریاست سعید نمکی تصمیم بر خلوت سازی شهرها گرفت اما خبری نشد و کشور شاهد موج نخست بیماری کرونا در اسفندماه بود.

آغاز موج نخست در کشور/ فوت یک یا دو نفر در هر ساعت

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از تأیید ۱۳ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران خبر داد و گفت اغلب آنها یا در قم ساکن‌اند یا سابقه سفر به قم را در روزها و هفته‌های اخیر داشته‌اند بدین ترتیب بود که شیوع بیماری کرونا در کشور گسترش پیدا کرد،  در روزهای پایانی اسفند ۹۸ سرعت ابتلا به ویروس کرونا در ایران به ۱۵ تا ۴۵ نفر در ساعت و مرگ مبتلایان به یک تا دو نفر در هر ساعت رسیده‌ است که از دلایل آن می‌توان به عدم اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع در مورد ابعاد آلودگی مناطق مختلف کشور اشاره‌ کرد.

از آنجایی که شیوع این ویروس مقارن با ایام عید شد و همه مردم امید داشتند این ویروس با گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان از بین برود، سفت و سخت در خانه ماندند و خودشان را با آشپزی کردن، شیرینی و کیک پختن، فیلم و سریال دیدن و... سرگرم کردند و امید داشتند با طی کردن این روزهای قرنطینه این ویروس را شکست دهند.

ماسک اجبار نیست، فقط دستکش بپوشید

عملیات+ضد+عفونی+اماکن+عمومی+شهر+اصفهان

اسفند بحرانی برای ایران تمام شد تا بالاخره حسن روحانی رئیس جمهور ریاست ستاد مقابله با کرونا را تحویل گرفت. همزمان در شهرهای بزرگ اقدامات برای ضدعفونی کردن آغاز شد و گندزدایی محله به محله ادامه یافت چون در آن روزها تاکید بر این بود که کرونا روی سطوح وجود دارد به همین دلیل هم مردم هرآنچه را که می‌خریدند با مواد شوینده می‌شستند هم اینکه سازمان‌های مردم نهاد و بسیج و... شروع به ضدعفونی کردن معابر، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و... کردند درواقع آن روزها تاکید مسئولین وزارت بهداشت بر استفاده از دستکش بود و ماسک را ضروری نمی‌دانستند به همین دلیل وقتی در خیابان و مترو و اتوبوس و... نگاه می‌کردیم تنها تعداد معدودی ماسک بر صورت داشتند و همه از دستکش استفاده می‌کردند. در آن روزها کشور با بحران کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک رو به رو شد به گونه‌ای که قیمت ماسک در کشور روند افزایش عجیبی داشت و محتکران در تلاش بودند بازار را دست خود بگیرند اما پس از مدت کوتاهی به تولید انبوه ماسک و مواد ضدعفونی کننده رسیدیم و مسئولین وزارت بهداشت اعلام کردند سازمان جهانی بهداشت تاکید بر استفاده از ماسک دارد لذا همه مردم باید از ماسک و دستکش استفاده کنند بنابراین قیمت هر عدد ماسک به هزارتومان رسید و توزیع آن در داروخانه‌ها و حتی ایستگاه‌های مترو شروع شد به گونه‌ای که مردم دیگرهیچ مشکلی برای تامین آن نداشتند و دست محتکران و سودجویان کوتاه ماند.

تابستان و شروع موج دوم کرونا؛ امیدهایی که ناامید شد

کرونا (1)

مردمی که از اواخر اسفند در خانه مانده بودند خسته شدند و در خرداد ماه موج سفرها در تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خردادماه آغاز شد و علی رغم تاکیدات وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا موج نخست مسافرت‌ها آغاز شد و همزمان تعداد مبتلایان بالا رفت؛ تنها دو هفته بعد از موج نخست مسافرت‌ها اوج گیری کرونا آغاز شد، تعداد مبتلایان و بستری رو به افزایش رفت و نگرانی‌ها نیز بیشتر شد این نگرانی‌ها برای برگزاری مراسم عزاداری عاشورا و تاسوعا در شهریورماه ادامه پیدا کرد تا اینکه هیات‌های مذهبی با انجام پروتکل‌های سخت بهداشتی رو به رو شدند و حتی برخی از آنان مراسمی برگزار نکردند تا جان مردم به خطر نیفتد. اما همانطور که اشاره شد مردم امید داشتند این ویروس با گرم شدن هوا از بین برود اما اینگونه نشد و اتفاقا میزان مرگ و میر به دنبال عادی سازی بیشتر شد و تعداد فوتی‌ها در روز 3 رقمی شد از آن طرف کادر درمان که ماه‌ها شبانه روز جنگیدند خسته شدند و از پای افتادند؛ مدافعان سلامتی که ابتدا می‌رقصیدند و مردم را به مبارزه کردن دعوت می‌کردند اینبار مقابل دوربین‌ها قرار گرفته و از مردم خواهش می‌کردند از خانه بیرون نرود، سفر نکنند و دورهمی برگزار نکنند.

و آغاز موج سوم کرونا با شیبی تند

بیمارستان+آیت+اله+خوانساری++خط+مقدم+مبارزه+با+بیماری+کرونا-۱

موج سوم کرونا در کشور همزمان با پاییز آغاز شد اما نظارت‌ها افزایش پیدا کرد و با تولید انبوه تست‌های تشخیصی میزان شناسایی بیماران افزایش پیدا کرد اما در همین وانفسا خبری شوک کننده منتشر شد؛ مهاجرت پرستاران! این خبر باعث شد بسیاری از رسانه‌ها نسبت به کمبود نیرو ابراز نگرانی کنند به خصوص اینکه با آغاز آنفلوآنزا روبه رو شدیم و نگرانی‌ها چندین برابر شد تا جایی که تمام متخصصان و پزشکان شروع به معرفی تفاوت‌های آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی با یکدیگر کردند تا مردم به محض دیدن هر علامتی به بیمارستان نروند و با ازدحام جمعیت روبه رو نشویم از طرف دیگر نگرانی‌ مردم برای رسیدن به موقع واکسن انفلوآنزا تشدید شد هرچند واکسن به موقع نرسید و زمان طلایی تزریق آن از دست رفت.

شب یلدا و اعمال محدودیت‌های تردد برای کنترل موج سوم

محدودیت‌های کرونایی همزمان با شب یلدا آغاز شد، تمامی مغازه‌ها و واحد‌های صنفی از ساعت ۱۸ تعطیل ‌شدند و محدودیت رفت و آمد از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح در شهرهای بزرگ اجرا شد، همچنین در آذر ماه به منظور کنترل موج سوم بیماری، «طرح شهید سلیمانی» برای مقابله با ویروس کرونا آغاز شد که در آن بالای ۱۷ میلیون خانوار غربالگری شدند و این غربالگری توسط بیش از ۴٫۵ میلیون «سفیر سلامت» در ایران اجرا شد، این طرح باعث شد تا موج سوم کرونا کنترل شود و بتوانیم به مرگ و میر دو رقمی در روز برسیم. همچنان محدودیت‌های شبانه 9 تا 3 صبح برقرار است تا از دورهمی‌های خانوادگی جلوگیری شود.

کماکان نگرانی‌ها از احتمال شیوع موج چهارم ادامه دارد

زمستان ۱۳99 به پایان رسید و به دنبال عادی سازی‌ها و شیوع ویروس انگلیسی نگرانی‌ها از آغاز موج چهارم افزایش پیدا کرده است هرچند باوجود اینکه ویروس جهش یافته در تمام استان‌های کشور چرخیده اما در کنترل بیماری موفق بودیم و آمار مرگ و میرها همچنان دو رقمی است. مسئولین وزارت بهداشت و درمان همچنان بر استفاده از دوماسک (یک ماسک پارچه‌ای و یک ماسک سه لایه) تاکید دارند البته این در حالیست که امکان انتقال ویروس از سطوح رد شده و گفته می‌شود مقدار ویروس در سطوح به قدری نیست که بتواند منتقل شود بنابراین استفاده از ماسک، حفظ فاضله گذاری اجتماعی، پرهیز از سفر کردن و برگزاری دورهمی مهم ترین توصیه وزارت بهداشت است که انتظار می‌رود مردم توجه ویژه داشته باشند تا خدایی نکرده گرفتار موج چهارم کرونا نشویم.

نوروز کرونایی دیگر و اعمال تمهیدات ویژه

مردم خسته تر از همیشه هستند و سه پیک کرونا را پشت سر گذاشتند و از پیک چهارم هراس دارند به همین دلیل اینکه بگوییم مانند پارسال درِ خانه خود را ببندید و در خانه بنشینید شدنی نیست به همین دلیل اعضای ستاد مقابله با کرونا با همکاری وزارت بهداشت تمهیداتی را اندیشیدند تا مردم ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بتوانند سفر کنند. قرار است ورود و خروج به شهرهای زرد و آبی بلامانع باشد و افراد نتوانند با ماشین شخصی وارد شهرهای قرمز و نارنجی شوند ضمن اینکه شرط سفر با هواپیما و اتوبوس به شهرهای قرمز و نارنجی این است که مسافران تست PCR منفی داشته باشند باوجود این تمهیدات ویژه که قرار است با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، نیروی انتظامی، پلیس راهور و... صورت گیرد پزشکان و متخصصان تاکید دارند مردم تا جایی که امکان دارد سفر نکنند و امسال هم دندان روی جگر بگذارند تا خدایی نکرده عذار نشوند همچنین از آنجایی که دید و بازدید نوروز فرهنگ اصیل ماست، پیشنهاد می‌شود مردم حضوری یکدیگر را ملاقات نکنند و با استفاده از فضای مجازی این کار را انجام دهند چون دیدن خانواده، اقوام، آشنایان به صورت مجازی بهتر از هرگز ندیدن آنهاست. کافیست کمی رعایت کنیم تا به واکسیناسیون جمعی دست پیدا کنیم و بتوانیم همگی در کنار هم ماسک‌های خود را از روی صورت برداریم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز