ویژه نوروز ۱۴۰۰

اقدامات مثبت و منفی در راستای تحقق حقوق کودکان در سال ۹۹ / بسیاری از حقوق کودکان در فضای مجازی نقض می‌شود

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۰۵:۲۰:۱۶
کد خبر: ۱۱۵۲۶۸۲
اقدامات مثبت و منفی در راستای تحقق حقوق کودکان در سال ۹۹  / بسیاری از حقوق کودکان در فضای مجازی نقض می‌شود
مونیکا نادی گفت: به رغم تمامی اتفاقات مناسب هنوز رویکر عالی کودکان در کشور محقق نشده و راه زیادی برای ایجاد آگاهی به دنبال دارد. هنوز نپذیرفته‌ایم که کودکان مهم هستند و رعایت حقوق این افراد می‌تواند در آینده جامعه موثر باشد.

به گزارش برنا؛ حقوق کودکان  و نوجوانان نیازمند رسیدگی است. هرچند در سال‌های اخیر اقداماتی در راستای توجه به حقوق کودکان و نوجوانان در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته اما هنوز جای کار بسیاری دارد.

محرومیت کودکان از تحصیل به دلیل شیوع کرونا

مونیکا نادی، فعال حقوق کودک به خبرنگار برنا گفت: کودکان  به عنوان بی‌دفاع‌ترین افراد جامعه نیازمند دفاع حمایت همه جانبه برای تحقق حقوق خود در جامعه هستند.

او افزود: در سال 99 کودکان در معرض آسیب‌های همه جانبه همچون همه‌گیری بیماری کرونا کودکان بسیاری را با مشکل مواجه کرد و بسیاری از کودکان از تحصیل محروم شدند.

کرونا مشکلات اقتصادی و فقر به دنبال داشته است

نادی ادامه داد: شیوع کرونا کاهش کیفیت آموزش و نبود تجربه آموزش مجازی را به دنبال داشته است. این مقوله باعث شد تا کودکان از کیفیت مناسب تحصیل برخوردار نباشند. این بیماری و مسائل دیگر مشکلات اقتصادی و فقر را در جامعه افزایش و حقوق کودکان را تحت تاثیر قرار داده از این رو کودکان بیشتری ناچار به کار شدند. کودکانی هم با وضعیت اقتصادی متوسط محرومیت های بیشتری  را تجربه کردند.

کودک آزاری یک پدیده همه جانبه است

این فعال حقوق کودک گفت: تصویب نهایی قانون حمایت از کودکان و  نوجوانان بعد از سال‌های معطلی در مجلس  اتفاق خوبی  در سال 99 بود. تصویب این قانون باعث شد تا در پیشگیری و مقابله با کودک آزاری به یک حمایت همه جانبه‌تر برای کودکان آسیب دیده گام به جلو برداشته شود.

نادی ادامه داد: این قانون برای اولین بار به پیشگیری از کودک آزاری ورود کرده و به شناسایی کودکان در معرض خطر کودک آزاری جلوگیری کرده است. کودک آزاری یک پدیده همه جانبه است.

افزایش آگاهی عمومی در زمینه کودکان برای همگان

به گفته او عوامل و فاکتورهای متعدد در کودک آزاری موثر است. فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی اهمیت دارد. این قانون می‌تواند در فرهنگسازی نقش موثر داشته و بر اساس قوانین تصویب رسیده به نفع کودکان باشد.

این فعال حقوق کودک افزود: افزایش آموزش و آگاهی می‌تواند موثر باشد. برای مثال دسترسی کودک به فضای مجازی و انتشار تصاویر کودکان توسط والدین در صورت آگاهی‌سازی محقق شود.

بسیاری از حقوق کودکان در فضای مجازی نقض می‌شود

 نادی تاکید کرد: بسیاری از حقوق کودکان در فضای مجازی نقض می‌شود. آزارهای کودکان کار و زباله‌گرد برای ایجاد تفریح را شاهد بودیم.

او ادامه داد: امسال از دیگر اتفاقات مناسب تصویب قانون تابعت از فرزندان مادران ایران و پدر خارجی است. پس از سال‌ها گامی برای رفع تکلیف برداشته شده است. افراد بسیاری به این دلیل از تحقق حقوق خود محروم بودند. این قانون می‌تواند زمینه مناسب برای افزایش حقوق کودکان را به دنبال داشته باشد.

 این فعال حقوق کودک در پایان گفت: هنوز هم این قانون در مرحله اجرا با مشکلات متعدد مواجه است و به طور کامل محقق و اجرایی نشده است. به رغم تمامی اتفاقات مناسب هنوز نپذیرفته‌ایم که کودکان مهم هستند و رعایت حقوق این افراد می‌تواند در آینده جامعه موثر باشد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز