رای نخستین بار در کشور؛

روش‌های شکل‌گیری مناطق مرجع پایش پلنگ ایرانی تبیین شد

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۱۱:۴۸:۴۰
کد خبر: ۱۱۵۲۷۲۰
روش‌های شکل‌گیری مناطق مرجع پایش پلنگ ایرانی تبیین شد
مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی با اشاره به پایان یافتن دوره سوم کارگاه‌های آموزشی - مهارتی منطقه‌ای پلنگ ایرانی که از سال گذشته در جریان بود، گفت: در این دوره روش‌های شکل‌گیری مناطق مرجع پایش پلنگ ایرانی برای نخستین بار در کشور تبیین شد.

به گزارش برنا؛ آرزو صانعی، مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی گفت: کارگاه های آموزشی - مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی که از سال ۱۳۹۱ توسط این موسسه پایه گذاری شده، بر اساس نیازسنجی هایی که به صورت دوره ای انجام می شود، برنامه ریزی شده و در هر دوره، موضوعات آموزشی هدفمندی را ارائه می کند.

او ادامه داد: استراتژی کلی این سری از دوره های آموزشی که به صورت رایگان برگزار می شود این است که به نیازهای آموزشی روز حوزه تحقیقات، حفاظت و مدیریت حیات وحش در کشور و با محوریت پلنگ ایرانی بپردازد.

صانعی افزود: در این دوره ها تلاش بر این است که با در نظر گرفتن موضوع تمرکز زدایی امکانات آموزشی، شرایط بهره مندی گروه های متعدد از سراسر کشور که به طریقی به پلنگ و یا زیستگاه های آن مرتبط هستند، در رابطه با آموزش های تخصصی این حوزه فراهم آید.

او با بیان اینکه این برنامه های آموزشی طیف وسیعی از موضوعات تخصصی را در بر می گیرند، گفت: در هر دوره از کارگاه های آموزشی - مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی تلاش می کنیم ضمن بهره مندی از دانش علمی، تجربیات و درس های آموخته در این رشته، با حمایت از خلاقیت، انگیزه و توانمندی دانش آموختگان و متخصصان جوان در رشته های مرتبط، نقش موثری در پویایی تحقیقاتی و علمی در این حوزه ایفا کنیم.

مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی در رابطه با دوره های پیشین این سری از برنامه های آموزشی گفت: تاکنون سه دوره از این کارگاه ها با میزبانی استان های آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، گلستان و لرستان برگزار شده است.

صانعی اظهار کرد: از موضوعات این دوره های آموزشی می توان به آموزش تحقیقات نظامند حیات وحش و روش های تحقیقاتی با محوریت پلنگ ایرانی، پایش و ارزیابی، روش های میدانی و کاربرد نرم افزارها در پایش زیستگاه های پلنگ، برنامه ریزی مشارکتی، اصول تسهیل گری و برنامه های اجتماع محور، کاربرد رسانه و خبر در حفاظت حیات وحش و ساختار نهادهای محلی در شکل گیری مناطق مرجع پایش و ایجاد کسب و کار محلی یاد کرد.

او افزود: دوره سوم کارگاه های آموزشی - مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی که در دی سال گذشته در مجموعه اجتماعی فرهنگی امام علی (ع) با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، شهرداری منطقه ۲۲ تهران و برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل متحد آغاز شده بود، هفته گذشته به کار خود پایان داد.

او گفت: در این سری از برنامه های آموزشی با محوریت شکل گیری ساختار مناطق مرجع پایش زیستگاه های پلنگ ایرانی که منطبق بر برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران است، سه فاز آموزشی طراحی شده بود.

صانعی ادامه داد: در بخش اول به تبیین ساختار نهادهای محلی به عنوان نقطه شروع شکل گیری مناطق مرجع پایش پرداخته شد، در بخش دوم، آموزش های میدانی مربوط به روش های پایش زیستگاه در مناطق مرجع پایلوت مورد توجه قرار گرفت، در همین مقطع همچنین اقدامات آموزشی مربوط به پرورش تسهیلگران محلی و ایجاد کسب و کار محلی متناسب با شرایط عرفی، اجتماعی، محیط زیستی و ظرفیت های موجود در این مناطق انجام شد.

مدیر عامل موسسه تخصصی مطالعات پلنگ آسیایی اظهار داشت: در بخش سوم نیز که به دلیل محدودیت های مربوط به همه گیری ویروس کووید ۱۹ عمدتا به صورت برخط برگزار شد، به آموزش کاربرد نرم افزارها در مراحل پایش زیستگاه و تحلیل های تخصصی مرتبط با آن پرداخته شده است.

صانعی با ابراز خرسندی از اثربخشی برنامه های دوره سوم کارگاه های آموزشی - مهارتی منطقه ای پلنگ ایرانی و دستاوردهای این اقدامات طی ماه های گذشته، از تمام گروه های اجرایی این موسسه که به رغم محدودیت های ایجاد شده به دلیل شیوع بیماری کرونا انعطاف پذیری و خلاقیت لازم برای پیشبرد و تکمیل اقدامات از پیش برنامه ریزی شده را داشته اند، قدردانی کرد.

اجرای برنامه ملی عملیاتی حفاظت و مدیریت پلنگ در ایران که در سال ۱۳۹۴ در سازمان حفاظت محیط زیست تکمیل و به منظور اجرا ابلاغ شده بود، در دست اجرا است، این برنامه جامع، شامل ۱۱ محور است و جلب مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای متعددی در اجرای آن پیش‌بینی شده است.

پلنگ ایرانی یکی از زیرگونه‌های پلنگ‌های آسیایی است که در فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت قرار دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز