ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

آنچه در حوزه اجتماعی بهمن ۹۹ گذشت

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ - ۰۴:۰۰:۲۳
کد خبر: ۱۱۵۴۰۶۶
آنچه در حوزه اجتماعی بهمن ۹۹ گذشت
سال 99 با تمام زخم‌های که از حوادث ریز و درشت بر تن خود داشت کم کم به پایانش نزدیک می‌شد اما جنجال های بسیاری در آستین خود نهفته بود.

به گزارش برنا؛ بهمن 99 بود که با تمام تاخت و تاز های کرونا در کشور و مشاهده از دست رفتن عزیزانمان اما گویا سختی و ناراحتی دست بردار نبود و هر روز با یک شوک و جنجال جدید مواجه می شدیم سیلی خوردن سرباز راهور از دستان سنگین نماینده مجلس جدای از ایجاد حواشی بسیار همانند حناق گلوی همه را فشرد.

آمار های کرونایی

کرونا در همان روز اول بهمن ماه با ابتلا کردن 6 هزار و 182 نفر و قربانی کردن 84 ایرانی دیگر کارش را در یازدهمین ماه سال 99 آغاز کرد.

افزایش حقوق سربازان

بهمن با خبر های خوش شروع شد و در همان پنجم بهمن بود که سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی 5 بهمن در توییتر خود از افزایش حداقل حقوق ماهیانه سربازان خبر داد.

بر این اساس حداقل حقوق ماهیانه سرباز، یک میلیون و 800 هزار تومان شد. مزایایی نظیر حق ماموریت، تأهل، بدی آب‌وهوا، مناطق مرزی و... نیز علاوه بر مبلغ فوق محاسبه و به حساب‌شان واریز می‌شود. همه‌ی این مبالغ در ردیف بودجه ستاد کل نیروهای مسلح، گنجانده شده و از سال 1400، قابلیت اجرا دارد.

استخدام 25 هزار معلم

پس از خبر خوب افزایش حقوق سربازان، محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام  25 هزار معلم با توجه به بالاترین امتیاز آنان خبر داد.

اعلام مقدار عیدی کارگران

همان اوایل بهمن بود که مقدار عیدی دریافتی کاگران مشخص شد و بر این اساس سال 99 حداقل عیدی پرداختی به کارگران بین سه میلیون و 820 هزار تومان تا پنج میلیون و 731 هزار تومان بود و تا پایان بهمن‌ ماه عیدی بازنشستگان واریز شد.

شناسایی داوطلبان قلابی امتحانات مجازی

شروع امتحانات دانشگاه ها در سراسر کشور در پایان دی ما و اوایل بهمن با حواشی و جنجال ها  مختلفی همراه بود از تقلب در این امتحانات گرفته تا داوطلبان قلابی!

بر همین اساس کارگروهی در پلیس فتا تشکیل شده تا با تقلب‌های امتحانات که در فضای مجازی رخ می‌داد، برخورد کنند.

یکی از همین کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی مربوط به فروش سوالات امتحانی بود.

 در همان روزها در فضای مجازی افرادی اقدام به تبلیغاتی مبنی بر اینکه در ازای دریافت مبلغی به جای دانشجو و یا دانش آموز در امتحان شرکت می کنند.

تکرار کودک آزاری این بار با تسبیح

اوایل بهمن ماه مردی با انداختن تسبیح به دور گردن کودک بدون توجه به آزار و گریه کودک، عکس آن را در فضای اینستاگرام منتشر کرد و موجب آزرده شدن افکار عمومی شد.

دیری نپایید حسین بشری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان همدان از بازداشت این کودک آزار داد.

فرد مذکور در اعترافات اولیه هدف از این کار خود را شوخی و مزاح با برادرزاده خود عنوان و اعلام کرده و از نتیجه کار خود اطلاع نداشته و این کار را برای تفریح و سرگرمی انجام داده است.

پدر و عموی کودک نیز دستگیر شدند و مقرر شده این کودکان به همراه مادر به خانه امن استان منتقل شوند.

شوک سیلی نماینده مجلس به پلیس راهور

5 بهمن بود که انتشار فیلمی مبنی بر سیلی یکی از نمایندگان مجلس به مامور وظیفه راهور در محدوده خط ویژه خیابان دروازه دولت پایتخت و بازتاب آن در فضای مجازی جنجال به پا کرد.

در این راستا سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه ای برای حمایت از حقوق  سرباز وظیفه راهور  و پیگیری موضوع  از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا صادر کرد.

چندی نگذشت که هویت این نماینده مجلس افشا شد و او در اولین واکنش خود در توییترش نوشت: «بهش می‌گفتند؛ دیکتاتور، مرفه، پولدار! دوستانش گفته بودن چرا جواب نمی‌دی؟ تاکی سکوت؟ می‌گفت: مگه نشنیدید که قرآن میگه «ان الله یدافع عن الذین آمنوا»‌ یعنی یه وظیفه برای منه که ایمان آوردنه، یکی هم برای خدا که دفاع کردنه! ‌دعا کن وظیفه خودمو خوب انجام بدم، اون کارش رو خوب بلده! شهید بهشتی.»

فشار رسانه ها مردم منجر شد که نماینده مردم سبزوار در مجلس ضمن تشکر از "عابد اکبری"، مأمور راهور پلیس، از مردم ایران نیز عذرخواهی کند و گفت: باید بیشتر به خودم مسلط می‌بودم.

شروع ثبت نام در آزمون سراسری

ثبت نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 1400 از اواسط بهمن ماه از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شد.

باز هم تلف شدن پرندگان میانکاله

در بهمن ماه 99 باز هم میانکاله شاهد تلف شدن بسیاری از  پرنده های مهاجر آبزی بود و گویا این قصه غم انگیز دست بردار این تالاب نبود.

تالاب میانکاله یکی از محبوب‌ترین مقاصد در بین پرندگان مهاجر در این فصل است. این تالاب بین‌المللی که بخشی از برنامه‌های پیشگام حفاظتی یونسکو نیز محسوب می‌شود به بهشت پرنده نگری ایران هم معروف است.

اما سال 98 هم هزاران پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی میانکاله تلف شدند، دامپزشکی علت آن را بوتولیسم نوعی مسمومیت غذایی، اعلام کرد.

آزمون مجدد در صورت قطع برق دانشجو

دی ماه و بهمن ماه 99 همراه بود خاموشی و قطعی متمادی برق در تهران و بسیاری از شهرستان های کشور این اتفاق آزمون های مجازی دانشجویان و دانش آموزان را که به صورت مجازی برگزار می شد تحت شعاع قرار داد بر همین اساس خاکی صدیق، معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اگر در زمان برگزاری امتحانات دانشگاه مشکلی مانند قطع برق رخ دهد گفت: اگر چنین مشکلی رخ دهد امتحانات مجدد از دانشجویان گرفته می‌شود تا مشکلی برای گذراندن درس رخ ندهد.امتحانات پایان ترم تنها 25 درصد از نمره نهایی دانشجو است ومابقی نمره، مربوط به ارزیابی استاد از دانشجو در طول ترم است.

کتک زدن معتادین در کمپ ترک اعتیاد

اواسط بهمن مردم با شوک دیگری مواجه شدند. فیلمی از کتک زدن چند معتاد در درون حوض آب یخ و رفتار به دور از انسانیت در  یکی از مراکز خصوصی نگهداری و ترک اعتیاد معتادان حواشی و جنجال بسیاری در رسانه ها به پا کرد

بنا بر دستور مراجع ذی ربط این مرکز تخلیه ،پلمپ و متهمان بازداشت شدند همچنین بیماران مرکز متخلف فوری به سایر مراکز اقامتی میان مدت منتقل شدند.

دستگیری ساشا سبحانی

هنوز مردم از جنجال های قبلی فارغ نشده بودند که رسانه های اسپانیایی از دستگیری ساشا سبحانی از چهره‌های فعال در اینستاگرام به جرم قاچاق انسان و پولشویی توسط اینترپل خبر داند. و احتمال استرداد ساشا سبحانی بر سر زبان ها افتاد.

سبحانی در گرداندن سایت‌های شرط‌بندی هم فعالیت داشت. این رسانه اسپانیایی از قول ساشا سبحانی نوشته که از مقامات قضایی اسپانیا خواسته تا او را به ایران تحویل ندهند.

شروع واکسیناسیون کرونا در ایران

واکسن کرونا با تمام کش و قوس های فراوانی که در ورودش به کشور داشت بالاخره واکسیناسیون ویروس کووید19 روز 21 بهمن99  با دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در بیمارستان امام خمینی(ره) و 635 بیمارستان ارجاع بیماران کرونایی در سراسر کشور آغاز شد که در میان آن‌ها یکی دانشجوی ارشد صنعتی شریف وجود داشت که فرزند وزیر بهداشت کشور بود.

گسترش ویروس کرونای انگلیسی در کشور

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در اواسط بهمن از امکان شروع پیک چهارم بیماری از اسفندماه خبر  داد و در خصوص افزایش شمار مبتلایان به ویروس انگلیسی  هم هشدار داد.

ترافیک در خطوط مترو

اواخر بهمن ماه همراه بود باتوقف های طولانی در  قطارهای خط 2 مترو تهران!

محسن محمدیان، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران علت این توقف ها را وجود اختلال در نمایشگر کنترل ترافیک خطوط مترو عنوان کرد.

پایان بهمن

بهمن بالاخره با تمام جنجال هایش به پایان رسید و کرونا تا روز 30 بهمن 99 یک میلیون و 550 هزار و 142 نفر را مبتلا کرده و جان 59 هزار و 264 نفر را گرفت.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز