ویژه نوروز ۱۴۰۰؛

آنچه در حوزه اجتماعی اسفند ۹۹ گذشت

۱۴۰۰/۰۱/۱۲ - ۰۶:۰۱:۱۲
کد خبر: ۱۱۵۸۲۲۷
آنچه در حوزه اجتماعی اسفند ۹۹ گذشت
اسفند 99 درمیان تمامی همهمه و شلوغی های پایان سال روزهای نسبتا آرام در خود داشت تا حدودی از اخبار منفی و ناراحت کننده‌‌ی ماها پیشش به دور بود و سال 99 با وجود اینکه جان های بسیاری را گرفت به پایان خود نزدیک و نزدیکتر شد.

به گزارش برنا؛ اسفند 99 بعد از 11 ماه کش و قوس و درگیری با کرونا و هزاران رویداد تلخ و شیرین در کشور در حالی آغاز شد که تن گربه عزیزمان "ایران" دیگر یارای مواجه با اخبار بد را نداشت و چشم انتظار پایانی شیرین و آغازی روشن بود.

آمارهای کرونایی

شروع اسفند 99 مصادف بود با کاهش مرگ و میرهای کرونایی روبرو بود و با وجود اعمال تمامی محدودیت ها و همکاری مردم شمار مرگ های این ویروس چموش دو رقمی شد.

در همان روز اول اسفند ماه 77 نفر بر اثر این ویروس جان باختند و تا به آن روز شمار قربانیان کرونا به  59 هزار و 341 نفر رسید.

همچنین مجموع بیماران کرونایی تا اولین روز از آخریم ماه سال 99 به یک میلیون 558 هزار و 159نفر رسید.

دستگیری تروریست انتحاری در پایتخت

اوایل این ماه بود که خبر از دستگیری تروریست انتحاری در تهران رسید.

سردار حسین رحیمی، فرمانده رئیس پلیس انتظامی ترهان بزرگ در این خصوص گفت: یک عامل انتحاری که جلیقه انتحاری به خود بسته بود و قصد خرابکاری در تهران را داشت در عوارضی قم شناسایی و در درگیری با عوامل انتظامی دستگیر شد. طبق برنامه ای که معاندین برای این شخص مسلح ترسیم کرده بودند، این فرد قصد خرابکاری در دو نقطه تهران را داشته است که پس از شناسایی، با یگان امداد درگیر و پس از دقایقی دستگیر می شود. عملیات دستگیری این شخص که 45 دقیقه به طول انجامید، بسیار حساس بود و او چندین بار تهدید به انفجار کرد اما با رشادت یکی از پرسنل انتظامی که جان خود را به خطر انداخت، این فرد دستگیر شد و عملیات خرابکارانه او خنثی شد.

جنجال ممنوع الخروج شدن زنان بدون اجازه همسر

در همان روزهای آغازین اسفند غیبت سمیرا زرگری، مربی تیم ملی زنان اسکی در اعزام به مسابقات جهانی خبرساز شد. رسانه‌ها از ممنوع‌الخروجی زرگری به خاطر عدم اجازه همسرش نوشتند.

بحث ممنوع الخروجی بانوان دوباره در فضای مجازی سر زبان ها افتاد اما الهام آزاد ، نماینده مجلس در این خصوص گفت: در حال حاضر استثنائاتی برای خروج زنان از کشور بدون اجازه شوهر وجود دارد که آنها می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.   خروج زنان از کشور بدون اذن شوهر، همچنان در کمیسیون حقوقی مانده و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیامده است.

شروع فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا

پس از ارزیابی مطلوب فاز اول واکسینه کردن کادر درمان علیه  کرونا فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت در هفته اول اسفند 99 آغاز شد. این بار با واکسیناسیون 100 هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد .

توصیه بر استفاده از دو ماسک

پس از کش و قوس های فروان در مقابله با کرونا و بروز شدن روش‌های جدید در این فرایند و با شیوع گونه جهش یافته ویروس کرونا در بسیار نقاط کشور برخی دانشمندان بر این باور بودند که برای مقابله مثمر ثمر با این بیماری استفاده از دو ماسک ضرری است.

در این راستا سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد استفاده همزمان از ۲ ماسک شامل یک ماسک معمولی جراحی در زیر و یک ماسک پارچه‌ای روی آن برای پیشگیری از انتقال ویروس لازم است.

زلزله در سی سخت و معضلات پیش آمده

پس از آنکه در 29 بهمن 99 زمین لرزه ای به بزرگی 5.6 ریشتر سی سخت در استان کهگیلویه و بویراحمد را لرزاند مشکلات پدید آمده در این منطقه ادامه داشت به طور مثال زلزله زدگان به علت ترس از کرونا به کمپ اسکان موقت نمی رفتند و از این محوطه ها کم تر استفاده می کردند. توزیع چادر و اقلام مورد نیاز بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و به تمامی زلزله زدگان ارائه داده شد و برخی از خانواده ها درخواست کردند چادر در کنار منازل آن ها برپا شود.

مقابله با خورو های آلاینده

آلودگی هوا یکی از معضلاتی است که کشور هر ساله با آن مواجه است و خطرات بسیاری را با خود به همراه دارد اسفند 99 بود که رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا گفت: فروش یا پیش‌فروش تمام خودروهایی که مجوز محیط زیست را نگرفته اند، غیرقانونی است و بر اساس پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست جلوی این تخلف گرفته می‌شود.

ابهام ثمر بخشی پلاسما درمانی در بیماران کرونایی

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، راه‌های درمان بسیاری مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت که سرانجام پلاسمادرمانی به عنوان راه امید بخش بیماران بدحال کرونایی عنوان شد اما در اسفند 99 اذعان شد این روش درمان هیچ تاثیری ندارد ولی همچنان در برخی بیمارستان‌ها با تجویز پزشک انجام می ‎شد.

مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا  در این راستا با اشاره به بی نتیجه بودن پلاسمادرمانی بر درمان بیماران کرونایی گفت: هرچند پلاسمادرمانی نسبت به بقیه داروها عوارض زیادی ندارد و استفاده از آن نگران کننده نیست اما از همان ابتدا هم در جهان بر آن تکیه نمی‌شد و چون نتایج خوبی از آن حاصل نشد آن را از پروتکل‌های درمانی حذف کردند.

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این سوال که آیا اکنون پلاسمادرمانی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود یا خیر، تصریح کرد: باوجود اینکه پلاسمادرمانی از پروتکل‌های درمانی حذف شده است، اگر پزشکی تصمیم بگیرد، می‌تواند این کار را انجام دهد اما معمول نیست و دیگر مانند گذشته که بسیار سر و صدا کرد مورد استقبال قرار نمی‌گیرد چون نتیجه قابل قبولی ندارد.

محرز درمورد دلیل فراخوان‌های سازمان انتقال خون برای اهدای پلاسما گفت: به هرحال سازمان انتقال خون باید یک مقدار پلاسما برای کسانی که می‌خواهند پلاسمادرمانی انجام دهند داشته باشد و از طرفی پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای تهیه آنتی ژن لازم است و همچنین از پلاسمای بهبودیافتگان کرونا برای تهیه داروهای متفاوت استفاده می‌شود.

افزایش وام ازدواج

همفته دوم اسفند ماه بود که خر رسید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه 1400 با اختصاص 70 میلیون تومان وام ازدواج به هر یک از زوجین موافقت کرده اند.

صدور احکام جدید بازنشستگان

پس از اجرایی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و نتایج مطلوب آن گلایه ها از چرایی عدم همسان سازی بازنشستگان تامین اجتماعی آغاز شد.

محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور، در روز 12 اسفند در همین خصوص در صفحه توییتر خود نوشت: از تجربه همسان سازی بازنشستگان لشکری و کشوری که با همفکری آنها این امر اجرایی شد، استفاده شده و با همراهی وزیر رفاه، سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های تامین ‌اجتماعی روشی مناسب برای کامل کردن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی پیشنهاد شد.

و در نتیجه احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی در اسفند 99 اصلاح و صادر شد.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، نوبخت در جلساتی با نمایندگان بازنشستگان تامین اجتماعی، اعلام آمادگی کرده بود که با همکاری آنان راهی برای اجرای این موضوع طراحی ارائه خواهد شد.

اجرای طرح ترافیکی نوروز 1400 از 20 اسفند

در هفته دوم اسفند سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا از احتمال اجرای طرح ترافیک نوروزی از 20 اسفند 99  در صورت تشدید وضعیت بیماری کرونا خبر داد و گفت: علاوه بر اینکه خودروهای متخلف جریمه شوند، توقیف این خودروها نیز در دستور کار قرار گیرد.

اعلام چگونگی اعمال محدودیت های کرونایی در ایام نوروز

هفته دوم اسفند بود که حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در خصوص رنگبندی کرونایی شهرها و چگونگی اعمال محدودیت ها گفت:  اگر شرایط بیماری در کشور کنترل شده باشد تردد در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شود اما در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل های بهداشتی بلامانع باشد همچنین در شهرهای زرد وآبی محدودیت تردد از ساعت 21 تا 3 صبح برداشته شود تا این محدودیت متمرکز بر شهرهای قرمز و نارنجی باشد اما اگر وضعیت بیماری به سمت صعودی باشد محدودیت ها کماکان ادامه پیدا می کند.

برگزاری آزمون دکتری

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال 1400 برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در 15 اسفند 99 برگزار شد.

همچنین کلید اولیه آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) 20 اسفند در سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار گرفت.

استرداد میلاد حاتمی به کشور

19 اسفند ماه 99 بود که بنابر برخی اخبار و گزارشات، پلیس ترکیه "میلاد حاتمی" از گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی را در مرز بازرگان به پلیس اینترپل ایران تحویل داد.

میلاد حاتمی؛ یکی از گردانندگان و تبلیغ‌کنندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی به‌شمار می‌آید و چندین سال است از این طریق، پول‌های زیادی را کسب کرده و کلاهبرداری زیادی در این رابطه انجام داده است؛ او همچنین از تمام روش‌های غیراخلاقی برای تبلیغ استفاده می‌کرد.

این کلاهبردار که از محل راه‌اندازی سایتهای قمار، ارتزاق می‌کرد، مدتی پیش ویدئویی در اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن، داخل خودروی پلیس استانبول در حال  بازی  با آژیر خودروی پلیس دیده می‌شد و در همان زمان توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.

سردار هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین الملل ناجا در این خصوص گفت: میلاد حاتمی از مسیر سایت‌های قمار به کلاهبرداری و جرائم سازمانی می‌پرداخت. اغفال نوجوانان 15 تا17 سال جرم اصلی حاتمی است.

او افزود: به بهانه‌های مدلینگ و کسب ثروت، جوانان را جذب و از آن‌ها کلاهبرداری و سوء استفاده کرده است. به همین دلیل برای او اعلان قرمز صادر و به کشور بازگردانده شد.

ثبت نام انتخابات شورای شهر

ثبت نام کاندیدای انتخابات دوره ششم شورای شهر روز 20 اسفند آغاز شد و مهلت ثبت نام در ساعت 20 روز 26 اسفند به پایان رسید و درب ستاد انتخابات بسته شد.

بنابر اعلام فرماندار تهران، ثبت نام غیرحضوری این انتخابات نیز تا ساعت 24 همان روز  به اتمام رسید.

همچنین از روز 20 اسفند ماه فرآیند ثبت نام آرم طرح ترافیک و کارت بلیت خبرنگاری سال 1400خبرنگاران آغاز شد و تا 30 فروردین ماه 1400 ادامه دارد.

کشف سیاره جهنمی 

اواسط اسفند ماه خبر رسید که اخترشناسان یک سیاره با نام "Gliese 486" کشف کرده‌اند که شباهت بسیار زیادی با کره زمین دارد و به علت آنکه یک طرف این سیاره همیشه رو به خورشید است، درجه حرارت آن به دمای 700 کلوین یا 800درجه فارنهایت می‌رسد!

مرگ کودک مبتلا به کرونای انگلیسی

پس از جهش ویروس کرونا موسوم به کرونایی انگلیسی و ورود آن به کشور از دی ماه 99 در اواسط اسفند ماه بود که عرفان مردانی، مشاور رسانه‌ای رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مرگ درناک یک کودک سه ساله مبتلا به کرونای انگلیسی پس از سه ساعت ورود به بیمارستان خبر داد.

تعویق آزمون وکالت

 با توجه به اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی  مبنی بر حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا و اعمال محدودیت ها در بیشتر استان ها، آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون های وکلای دادگستری  ایران  در سال 99 که قرار بود روز جمعه 22 اسفندماه برگزار شود، به تعویق افتاد.

اعلام ممنوعیت اسباب کشی در ایام نوروز

بنا به اعلام ریس پلیس تهران بزرگ از اواخر اسفند ماه یعنی از 28 اسفند تا 15 فروردین ماه هرگونه اسباب‌کشی در تهران بدون اجازه از کلانتری‌ها ممنوع شد و اگر شهروندان قصد اسباب‌کشی داشته یا اثاثیه‌ای را جابه‌جا کنند باید به کلانتری محل مراجعه و مجوز لازم را دریافت کنند.

ممنوعیت پذیرش پرواز از 32 کشور

همچنین در همان روزها علیرضارییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: پرواز از 32 کشور را به داخل ممنوع است و مرزهای غربی کشور را بسته شده است

این اتفاق در حالی رخ داد که پروازها از عراق نیز تعلیق شد زیرا این کشور درگیر سویه جهش یافته انگلیسی کرونا بود.

رنگبندی شهرهای کشور

در اطلاعیه شماره 5 کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که در تاریخ 25 اسفند منتشر شد، جدول رنگ­بندی شهرستان­های نارنجی و قرمز کشور اعلام شد که بنا بر جدول منتشر شده تا به آن تاریخ  9 شهر کشور قرمز و 31 نارنجی بودند.

آسیب دیدگان چهارشنبه سوری سال 99

مراسم چهارشنبه آخر هر سال با وجود اینکه یک سنت دیرینه و بجای مانده از فرهنگ ایرانی است هر ساله با خطرات بسیاری با توجه به اهمال کاری برخی افراد همراه بوده و شیرینی این مراسم را به کام بسیاری تلخ می کند.

در شب چهارشنبه سوری سال 99 ، یک هزار و 894 نفر دچار آسیب شدند که از این تعداد 527 نفر دچار آسیب چشم  و131 نفر قطع عضو شدند هچنین 9 نفر جان خود را از دست دادند.

 18درصد از مصدومان اسفند 99 را زنان و 82 درصد را مردان تشکیل داده‌اند. 46 درصد در گروه سنی 6 تا 18 سال را داشتند. 70درصد استفاده کننده مواد محترقه و 30درصداز مصدومان را عابران پیاده یا نیروهای امدادی بودند.

جذب سرباز معلم

اواخر اسفند ماه بود که معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع، در راستای اجرای قانون خدمت وظیفه عمومی، ماده 33 قانون حکام برنامه توسعه کشور و تخصیص سهمیه هر استان، دستورالعمل جذب سرباز معلم در سال1400،  را به استان‌ها ابلاغ کرد.

بر اساس این دستورالعمل؛ داوطلبین دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مشروط بر داشتن برگه آماده به خدمت، بدون مهر غیبت که تاریخ اعزامشان در اول ماه‌های تیر، مرداد و شهریور پس از ارائه درخواست کتبی مجاز به ثبت نام هستند.

پایان سال 99

بالاخره سال 99 با تمام تجارب جدید از جمله مواجه با ویروس خطرناک کرونا، تعطیلی بسیاری از شهر ها، اعمال محدودیت های شدید و انبوهی از مرگ ها در اثر حوادث ناخوشایند بالاخره در 30 اسفند سالنامه خود را با مرگ 61 هزار و 724 ایرانی بر اثر کرونا و تعداد یک میلیون و ۷۹۳ هزار و ۸۰۵ مبتلا به این بیماری، بست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز