مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران:

متاسفانه مددکاران در اولویت تزریق واکسن نیستند/ برای سال دوم مرگ ناشی از سرما نداشتیم

۱۴۰۰/۰۲/۰۶ - ۱۲:۳۲:۵۲
کد خبر: ۱۱۷۰۷۳۲
متاسفانه مددکاران در اولویت تزریق واکسن نیستند/ برای سال دوم مرگ ناشی از سرما نداشتیم
سید مالک حسینی گفت: متاسفانه مددکاران در لیست اولویت تزریق واکسن قرار ندارند.

به گزارش برنا؛ سید مالک حسینی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری مجازی که ظهر امروز دوشنبه به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در سال 1399 حدود 89 هزار و 68 نفر در سطح شهر شناسایی و جذب شدند وعده ای از این افراد از طریق گشت‌ها جذب شدند. 

او افزود: تکرار در این افراد زیاد بوده است و این 89 هزار نفر به صورت اختصاصی نیستند و در انتقال این آمار دقت شود تا برداشت اشتباه نشود. 

حسینی تصریح کرد: 1900 نفر از این تعداد خانم و 87 بیش از هزار نفر آقا بودند. نسبت به سال قبل 34 درصد افزایش و در حوزه بانوان 25 درصد کاهش داشتیم. 

او با اشاره به پاییز و زمستان 99 گفت: اگر از آبان ماه ایام سرد را محاسبه کنیم در مجموع 40 هزار نفر از آبان تا اسفند ماه جذب شدند. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان چرایی عدم تاسیس سه مددسرا گفت: بزرگترین چالش برای احداث مددسراها در نظر گرفتن زمین است تا ساکنین محله دچار مشکل نشوند و مددجوها هم بتوانند راحت تردد کنند. منطقه 4، 16 و 19 در حریم تهران زمین ها را در نظر گرفتیم که در این مناطق دچار مشکلاتی مانند معارض و... شدیم.

او در خصوص واکسیناسیون افرادی که در مددسراها هستند عنوان کرد: برای واکسن پیش از کرونا، برای آنفلوآنزا مکاتبه های متعدد با وزارت بهداشت و ستاد کرونا و... انجام دادیم. ما شرایط خاصی داریم. مددجوها آسیب پذیر هستند. احساس من این است هنوز اهمیت و سختی کار مددکاران تبیین نشده است. در وزارت بهداشت تنها اداره کل مددکاری داریم. مددکاران برای توزیع واکسن اولویت ندارند. مددکاران ما در گرمخانه ها جز اولویت اول واکسیناسیون بعد از کادر درمان هستند. 

حسینی با بیان اینکه حدود 93 نفر از همکاران ما درگیر کرونا شدند که آمار بالایی بود، افزود: در ده روز اخیر حدود 34 نفر کرونایی مثبت داشتیم. از این تعداد برخی در گرمخانه ها و برخی در سازمان خدمات ارائه می دهند. متاسفانه تا این لحظه هیچ پیغامی مبنی بر اینکه در نوبت چندم هستیم دریافت نکردیم. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد: تا پایان سال 99 مورد بدحال در گرمخانه نداشتیم. یک مورد در یکی از گرمخانه هایی که زیر مجموعه شهرداری نبود داشتیم. در موج جدید دو مورد داشتیم. ما قرنطینه کردیم اما چون مصرف کننده مواد مخدر هستند باید از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر هماهنگی انجام دهیم تا این افراد برای دریافت مواد مخدر بیرون نروند. 

او افزود: در خصوص معتادان متجاهر و ماده 16 هیچ ماموریتی نداریم و همکاری هایی با نیروی انتظامی برای تامین وسایل نقلیه داشتیم لذا ماموریتی نداریم و ورودی نخواهیم کرد مگر اجبار قانونی وجو داشته باشد. 

حسینی با اشاره به اینکه برخی از مراکز بهاران احیا شده اند، بیان کرد: برخی از این مجموعه ها در اختیار ما نبوده است. 

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در خصوص وجود همراه سراهای بیماران افزود: همراه سراها فعالیت خود را دارند و کاهش در این امر نداشتیم. بودجه سال آینده هم ردیف پیش بینی کردیم تا پیش از این همراه سراها ردیف بودجه نداشت و اکنون 6 میلیارد تومان دیده شده و ممکن است 70 درصد محقق شود. خدماتی که در همراه سراها داده می شود برقرار است و جایی تعطیلی نداشتیم.

حسینی با اشاره به واگذاری گرمخانه ها تحت عنوان مسئولیت اجتماعی بیان کرد: مسئولیت اجتماعی الزامی ندارد و ما نمی توانیم از این طریق و از سوی بخش های خصوصی این امر را انجام دهیم. هزینه های ما شامل هزینه سه وعده غذا، لباس فرم، هزینه های بهداشتی، نیروی انسانی و... است. این ها مواردی نیست که بتوان با مسئولیت اجتماعی ایفا کرد و جنبه داوطلبانه دارد و ماموریت ما زمین می ماند. برخی فعالیت ها جنبه حاکمیتی دارد و این تکلیف را به بخش غیر دولتی واگذار کنیم. 

او ادامه داد: اما از این ظرفیت استفاده می کنیم. بخش عمدهای مانند غذا و درمان از طریق مسئولیت اجتماعی صورت می گیرد و 40 درصد هزینه های ما از طریق مسئولیت اجتماعی دریافت می شود. 

مالک حسینی با بیان اینکه متولی واکسن شرکت شهر سالم است، بیان کرد: بخش خصوصی در غالب مسئولیت اجتماعی این قضیه را باید تامین کند. هنوز اجازه 6 میلیون دوز واکسن به اتاق بازرگانی داده شده ولی هنوز دریافت نشده و باید رایزنی کنیم. حاضریم حتی در بازار آزاد واکسن برای مددجوها تهیه کنیم. امیدوارم در آخرین رایزنی ها متقاعد شوند مددکاران نیز اولویت دارند. قول می دهم افرادی که در خط یک نیستند واکسن دریافت نکنند. بیشتر ناظران و افرادی که در گشت هستند باید واکسیناسیون شوند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در رابطه با گرمخانه‌های سیار عنوان کرد: گرمخانه های سیار در روزهای سرد برقرار هستند و نزدیک 6 هزار نفر شب از طریق گرمخانه های سیار جذب شدند. امسال دومین سالی بودیم که مرگ ناشی از سرما نداشتیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز