مدیرکل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور:

بیش از ۱۸۳هزار اتباع غیرقانونی به فرمان رهبری در حال تحصیل در ایران هستند/ اعلام آمادگی برای ورود ۶ میلیون دوز واکسن برای اتباع خارجی در کشور/۷۰ درصد کودکان کار در ایران افغان هستند/ از سال آینده اتباعی که برگه هویتی ندارند در طرح آمایش شرکت داده نخواهند

۱۴۰۰/۰۳/۰۲ - ۱۱:۳۱:۵۴
کد خبر: ۱۱۸۲۵۹۳
بیش از ۱۸۳هزار اتباع غیرقانونی به فرمان رهبری در حال تحصیل در ایران هستند/ اعلام آمادگی برای ورود ۶ میلیون دوز واکسن برای اتباع خارجی در کشور/۷۰ درصد کودکان کار در ایران افغان هستند/ از سال آینده اتباعی که برگه هویتی ندارند در طرح آمایش شرکت داده نخواهند
مهدی محمودی گفت: تاکنون به دلیل اقدام بشردوستانه حتی به اتباعی که برگه تثبیت نداشتند، برگه آمایش می دادیم اما از سال آینده هرکسی که برگه هویتی و تثبیت نداشته باشد در طرح آمایش شرکت داده نخواهد شد.

به گزارش برنا؛ مهدی محمودی، مدیرکل اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست خبری با حضور مدیرکل منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان درباره تعداد اتباع مشغول به تحصیل در ایران گفت:  523 هزارنفر در کشور مشغول به تحصیل هستند که بیش از 320 هزار نفر آنها اتباع دارای مدارک معتبر هستند و براساس فرمان مقام معظم رهبری بیش از 183 هزارنفر آنها اتباع لازم التعلیم هستند که مدارک معتبر اقامتی ندارند اما براساس همین فرمان در مدارس ثبت نام شدند و در حال تحصیل هستند.

او افزود: در حوزه بهداشت و سلامت باتوجه به بیماری کووید19 با کمک دفتر هماهنگی توانستیم به افراد مشمول دریافت بیمه سلامت به صورت رایگان دفترچه بیمه ارائه دهیم که برای 120 هزار نفر برنامه ریزی کردیم.

محمودی عنوان کرد: در راستای واکسینه شدن آنها نیز براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سازمان های بین الملی که مورد تایید ما هستند و از کمیته ملی تاییده دریافت کرده اند، تا یک ماه دیگر نسبت به وارد کردن واکسن مورد نیاز این قشر اقدام کنند تا تزریق واکسن شامل حال مهاجرین اتباع نیز شود.

او افزود: هنوز هیچ سازمانی واکسن کرونا برای اتباع ایران را وارد نکرده اما اعلام آمادگی کردند و در وهله اول 6 میلیون دوز واکسن وارد کشور می شود.

مدیرکل اتباع خارجی بیان کرد: در ابتدای شیوع بیماری کووید19، اقدامات مضاعفی از جمله تهیه کیت های تشخیصی، بن های کمک معشیتی و تحویل اقلام به اتباع مهمان شهرها که دارای مدارک هویتی هستند، انجام شد.

محمودی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه تعداد مهاجرین اتباع در پاندمی کرونا چه تغییری کرده است، گفت: ما همیشه اعلام کردیم و آرزومندیم که اتباع به ویژه اتباع کشور افغانستان در اولین فرصت به کشور خود بازگردند. بیش از 40 سال است که میزبان آنان هستیم و همواره به سازمان های بین المللی و دولت افغانستان اعلام کردیم تا تدابیری بی‌اندیشند که  شرایط در افغانستان به گونه ای شود تا مهاجرین افغان به کشورشان بازگردند اما متاسفانه اقدام مناسبی در این راستا صورت نگرفته و همچنان بسیاری از عزیزان افغان در کشور ما حضور دارند که طبیعتا بار سنگین مالی بردوش ما گذاشته است.

او ادامه داد: بنابراین اعلام کردیم اگر اتباع غیرمجاز خود به اردوگاه های معرفی شده ما بیاییند و خودشان را معرفی کنند بدون اینکه عنوان متجاوز مرزی برای آنها ثبت شود، آنها را در اولین فرصت به کشورشان بازگردانیم البته این درحالیست که برای اولین بار وارد کشور ما شده باشند اما اگر فردی چندباره به صورت غیرقانونی وارد کشور شود، تخلف انجام داده است.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار برنا درخصوص تعداد کودکان کار اتباع در کشور و نحوه برخورد این سازمان با کودکان اتباع جمع آوری شده افزود: درمیان کودکان کار ایرانی، شاهد حضور کودکان کار اتباع به ویژه افغانستان هستیم. طرح های مشترکی با سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی و شهرداری برای جمع آوری این کودکان از سطح شهر داریم که به صورت پایلوت در تهران آغاز شده است. اکثر  کودکان کار خارجی دارای خانواده هستند و پس از شناسایی  آنها با اخذ التزام، کودک تحویل خانواده خواهد شد. همچنین اگر خانواده به صورت غیرمجاز در ایران حضور داشته باشد، آنها را به کشورشان باز می‌گردانم و از ایران طرد می‌شوند. سازمان بهزیستی نیز در این فرایند با ما همکاری خوبی دارد تا در فاصله زمانی شناسایی خانواده‌ها یا حتی بازگرداندن خانواده های غیرمجاز کودک را نگه داری کنند.

مدیرکل اتباع خارجی تصریح کرد: خوشبختانه با اجرای این طرح، تعداد کوکان کار اتباع نسبت به گذشته کاهش داشته اما هنوز به صفر نرسیده است چون طرح همچنان درحال اجراست.

او ادامه داد:  70 درصد کودکان کار در ایران اتباع خارجی هستند و در حال حاضر مشغول ساماندهی آنها هستیم.

محمودی درباره مهمانشهرها در کشور گفت: مهمانشهرها دارای امکانات بهداشتی، تحصیلی و آموزشی مسکونی هستند که به صورت خودگردان اداره می‌شوند. در اکثر مناطق در داخل شهرها قرار دارند و مخصوص پناهندگان است که شرایط مناسبی برای تهیه مسکن ندارند درواقع آنها با ساکن شدن در این مهمان سراها مورد حمایت سازمان های بین الملی قرار می‌گیرند.

محمودی در ادامه بیان کرد: امسال در اردیبهشت ماه، دستور صدور کارت جدید ثبت احوال به همه استان‌ها صادر و ابلاغ شده و درحال حاضر نوبت دهی آن شروع شده تا افغان ها بتوانند مدارک خود را  به روز رسانی کنند تا در ثبت نام دانش آموزان در مدارس مشکلی به وجود نیاید همچنین با انجام این کار یک سری اطلاعات درباره این افراد از جمله مرگ و میرها و موضوع سلامت به روز رسانی می‌شود تا اطلاعات جدیدی از همشهریان ساکن در ایران به دست بیاوریم.

او ادامه داد: این دستورات به همه دستگاه های ارائه دهند خدمات از جمله بانک ها و دفاتر پیشخوان دولت ابلاغ شده تا هرگونه خدماتی را به مهاجرین اتباع قانونی ارائه دهند. همچنین به آنها تاکید شده تا در فرم های ثبت مشخصات موجود دو کد را حتما یادداشت کنند یکی کد اختصاصی پناهندگان و دیگری شماره گذرنامه؛ اما متاسفانه برخی در تهیه فرم ها اشتباه می‌کنند و همانگونه فرم چاپ می‌شود و اتباع دچار مشکل می‌شوند بنابراین بعد از مشکلات بانکی و تهیه سیمکارت که برای برخی از اتباع به وجود آمد، به همه دستگاه ها ابلاغ کردیم تا این موضوع را رعایت کنند و هیچ دستگاهی از ارائه خدمات به مهاجرین قانونی کوتاهی نکند.

محمودی در پایان تاکید کرد: چندین سال است که به دولت افغانستان به ویژه سفارت آن اعلام کردیم، ساز و کار اسناد هویتی را برای ما مشخص کنند چرا که صدور کارت اقامت موقت و طرح آمایش منوط به ثبت هویتی است اما متاسفانه اسناد هویتی کامل نیست و ما بعضا با تاریخ تولدهای یکسان و هویت یکسان مواجه هستیم. تاکنون به دلیل اقدام بشردوستانه حتی به کسانی که برگه تثبیت نداشتند، برگه آمایش می دادیم اما اعلام می‌کنم از سال آینده هرکسی که برگه هویتی و تثبیت نداشته باشد در طرح آمایش شرکت داده نخواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز