سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد:

افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور/ شرکت انگلیسی آمریکایی در ایران توتون و تنباکو تولید می‌کنند/ شاهد بزرگنمایی در خصوص قاچاق دخانیات به کشور هستیم؛ شرکت ها به دنبال افزایش تولید هستند

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۱۰:۵۴:۰۷
کد خبر: ۱۱۸۴۳۱۰
افزایش ۴۰ درصدی مصرف قلیان در کشور/ شرکت انگلیسی آمریکایی در ایران توتون و تنباکو تولید می‌کنند/ شاهد بزرگنمایی در خصوص قاچاق دخانیات به کشور هستیم؛ شرکت ها به دنبال افزایش تولید هستند
علیرضا رئیسی گفت: طی 8 سال گذشته مصرف قلیان در کشور 40 درصد افزایش داشته است همچنی سن مصرف کاهش و در میزان مصرف بانوان بالا رفته است.

به گزارش برنا؛ علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جریان نشست خبری آنلاین که صبح امروز برگزار شد، گفت: 31 می روز دخانیات است و ما در کشورمان یک هفته را به اسم هفته ملی بدون دخانیات اعلام کردیم.

او افزود: طی 8 سال گذشته مصرف قلیان در کشور 40 درصد افزایش داشته است همچنی سن مصرف کاهش و در میزان مصرف بانوان بالا رفته است. شعار امسال تعهد و ترک دخانیات است.

رئیسی  ادامه داد: سال 96 در دیوان عدالت واردات تنباکوهای معطر ممنوع شد اما این رای اجرا نشده و باید در مقابل مافیای دخانیات ایستادگی کرد و این قانون بر زمین مانده را باید به اجرا در آورد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه تنباکوهای معطر عامل اشتیاق جوانان برای مصرف قلیان است اظهار کرد:  در زمینه جلوگیری از این قبل رویداد ها برنامه هایی در دست است و ایجاد عاملی برای گرایش نوجوانان به دخانیات جای تاسف دارد.

او با اشاره به اینکه کرونا در یک سال و نیم گذشته 3.5 میلیون کشته داده ولی دخانیات سالانه 8 میلیون کشته دارد، گفت: مافیای دخانیات کار خود را انجام می‌دهند و خسارات بسیاری به کشور وارد کردند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: درآمد حاصل از دخانیات در کشور ما سالانه 25 هزار میلیارد است که 340 میلیارد تومان به کشور آسیب وارد می کنند.

ما در همه چیز به جز تنباکو و توتون تحریم هستیم/ سالانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود

او ضمن انتقاد از مافیای دخانیات تصریح کرد: شرکت انگلیسی و آمریکایی در ایران توتون و تنباکو تولید می کنند. ما در همه چیز به جز تنباکو و توتون تحریم هستیم و کسی به آن ها هم کاری ندارد.

رئیسی ادامه داد: سالانه 59 میلیارد نخ سیگار تولید می کنیم و به دنبال جذب مشتری هستند. در کشور 55 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود. تنها محصولی که در کشور تولید می شود و ارزان بوده و صف هم ندارد سیگار است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درخصوص وجود قانون یک شکل بودن بسته بندی های سیگار، تصریح کرد: اگر همه بسته بندی های سیگارهای مختلف یک شکل بوده و رنگی نباشد از جذابیت آن کاسته می‌شود.

ضرر 130 تا 140 هزار میلیارد تومانی دخانیات به کشور

او با اشاره به اینکه هنوز در فیلم ها شاهد سیگار کشیدن قهرمانان هستیم گفت: برخی مواقع نشان دهنده هوش و استعداد و تفکر است که این تبلیغات صحیح نیست.

رئیسی با اشاره به هزینه های دخانیات در کشور بیان کرد: هزینه های مستقیم بخش سلامت سالانه 40 هزار میلیارد تومان است و اگر بخواهیم هزینه‌های غیرمستقیم مانند از کارافتادگی و بیماری‌هایی که دخانیات ایجاد می کند را در نظر بگیریم، 70 تا 90 هزار میلیارد تومان خسارت به کشور ما وارد می‌شود در مجموع 130 تا 140 هزار میلیارد تومان دخانیات به کشور ما ضرر می‌زند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: باید مالیات بیشتری برای دخانیات اعمال شود به طور مثال قسمت درب کارخانه سیگار وینستون 660 تومان است که قیمت روی جلد 2 هزار تومان بوده اما در قیمت خرده فروشی ها به 18 هزار تومان می رسد نتیجتا مالیات اعمال شده درب کارخانه بسیار نا چیز است.

رئیسی بیان کرد: تنباکو قلیان هم بدین صورت درب کارخانه 160 تومان و اما در خره فروشی ها این مبلغ بسیار متفاوت است و مالیات درب کارخانه بسیار کم است.

او ادامه داد: تنباکو قلیان هم بدین صورت درب کارخانه 160 تومان و خره فروشی بیش از هراز تومان است که مالیات درب کارخانه بسیار کم است. بنا بوده از محل مالیات به سلامت پول بدهند در سال 97، 98،99 هیچ پولی تعلق نگرفت.

فروش نخی سیگار خطرناک است

رئیسی ضمن انتقاد از برخی رویکردها گفت: یکی از مشکلات موجود فروش نخی سیگار بوده که ارزان و بسیار خطرناک است. اگر دانش آموزی از مدرسه بیرون می آید می تواند راحت سیگار بخرد و به افراد زیر 18 سال هم فروخته می شود.

عرضه قلیان در 22 هزار واحد صنفی طی سال 98/ وجود 70 ماده سرطان زا و 400 ماده سمی در قلیان‌های معطر

او ضمن تشکر از دادستان کشور گفت: دستور حمایتی برای جمع آوری قلیان سراها صادر شده که در مقابله با کرونا کمک زیادی به ما کرد. دود وارد شده به بدن موجب خشک شدن حنجره و سبب تکثیر ویروس کرونا می شود و علاوه بر آن استفاده چند نفره از قلیان هم مشکلات متعددی به بار می‌آورد. برخی فضاها به صورت زیر زمینی در حال فعالیت هستند. در پایان سال 98، 22 هزار واحد صنفی عرضه کننده قلیان وجود داشته که به 2900 مرکز کاهش پیدا کرده است.

رئیسی تاکید کرد: تنباکوهای معطر بسیار خطرناک است و 7 هزار ماده شیمیایی در این ترکیبات است که 70 ماده آن سرطان زا  و 400ماده سمی در آن وجود دارد.

او ادامه داد: در سال 94، 7 واحد تولید کننده دخانیات وجود داشت که در سال 99 به 23 واحد رسید این یعنی شمار این واحد های تولیدی 4 برابر شده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمک بسیاری به ما شده است و از دادستانی هم تشکر می کنم اما انتظار داریم رای بر زمین مانده دیوان عدالت را اجرایی کنند.

رئیسی با اشاره به فروش داروهای مخدر در داروخانه ها گفت: برخی داروهای روانپرشکی و اعصاب در داروخانه ها به فروش می رسد که فروش این قبل داروها بدون نسخه در داروخانه ها ممنوع است و اگر برخی داروها در سوپرمارکت فروش برسد تخلف محض است. هر دارویی که نیاز به نسخه دارد خارج از نسخه تحویل داده شود جرم محرز است.

او با اشاره به آمار مصرف دخانیات در میان دانش آموزان گفت: پیمایشی بنا به انجام بود تا دانش آموزان رصد شوند. مصرف دخانیات در دانش آموزان افزایشی نبوده است. اقدامات خوبی انجام شده است.

رئیسی با اشاره به قاچاق مواد مخدر به کشور اظهار کرد: شاهد بزرگنمایی در مورد قاچاق دخانیات به کشور هستیم  چرا که برخی به دنبال تولید داخل هستند. در حال حاضر 59 میلیارد نخ تولید می شود و بیشتر از نیاز است و اگر قاچاق شود همین شرکت ها اقدام می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز