محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس:

مطالعه انسانی فاز دوم واکسن رازی با ۵۰۰ داوطلب آغاز شد/ واکسن‌های پروتئینی بهترین نوع واکسن دربرابر انواع جهش‌ها هستند/ واکسن رازی تا اوایل مهرماه به تولید انبوه خواهد رسید/مردم با یکبار تزریق واکسن برای همیشه ایمن نمی‌شوند

۱۴۰۰/۰۳/۰۷ - ۰۴:۵۹:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۴۹۰۶
مطالعه انسانی فاز دوم واکسن رازی با ۵۰۰ داوطلب آغاز شد/ واکسن‌های پروتئینی بهترین نوع واکسن دربرابر انواع جهش‌ها هستند/ واکسن رازی تا اوایل مهرماه به تولید انبوه خواهد رسید/مردم با یکبار تزریق واکسن برای همیشه ایمن نمی‌شوند
سعید کلانتری گفت: اگر مطالعات فاز دوم و سوم نیز با موفقیت طی شود به احتمال زیاد اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه واکسن رازی به تولید انبوه خواهد رسید.

به گزارش برنا؛ سعید کلانتری، محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس همزمان با آغاز فاز دوم انسانی این واکسن در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به فرایند مطالعات بالینی این واکسن گفت: فاز اول واکسن رازی با 133 داوطلب که 13 نفر آنها پیش قراول بودند به پایان رسید و هدف ما این بود تا ببینیم این واکسن بی خطر است یا خیر درواقع هر واکسنی در فاز اول کاری به اثربخشی آن ندارد و صرفا بی خطر بودن آن را بررسی می‌کند که خوشبختانه براساس مطالعات ما، این واکسن خطری نداشت و فاز اول را با موفقیت پشت سر گذاشت.

او درخصوص عوارض مشاهده شده در داوطلبان افزود: هیچ عارضه جدی و خاصی در داوطلبان ما مشاهده نشد و مانند سایر واکسن‌ها تنها درد محلل تزریق، سردرد خفیف، تب و... در برخی از داوطلبان بروز پیدا کرد که کاملا طبیعی‌ست به همین دلیل پس از گذراندن فاز اول با موفقیت، اکنون وارد فاز دوم شده‌ایم.

کلانتری با اشاره به روند فاز دوم مطالعات انسانی واکسن رازی تصریح کرد: برای پیدا کردن دُز مناسب فاز دوم، سه دُز 5، 10 و 20 را مورد مطالعه قرار دادیم و به این نتیجه رسیدیم دُز 10 بهترین اثربخشی و نتیجه را دارد بنابراین به عنوان دُز مورد استفاده در فاز دوم قرار گرفت و قرار است به 500 نفر تزریق شود.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس ادامه داد: در این فاز، دو گروه 250 نفره خواهیم داشت که یک گروه واکسن تزریق می‌کنند و یک گروه به عنوان «کنترل» واکسن نما دریافت خواهند کرد تا نتیجه واکسن را بر هر دو گروه مقایسه و بررسی کنیم لازم به ذکر است که داوطلب گیری برای فاز دوم انجام شده و درحال حاضر داوطلبان ما آماده دریافت واکسن برای مطالعات انسانی فاز دوم هستند.

او در پاسخ به این سوال که چه زمانی مطالعات فاز دوم به پایان می‌رسد؟ گفت: به دلیل کنترل بهتر و دقیق‌تر داوطلبان این فاز از مطالعات در تهران انجام خواهد شد و پیش بینی ما این است فاز دوم 50 روز زمان طی کند تا انشالله در این مدت بتوانیم مطالعات را بررسی کرده و پس از دریافت تاییدیه وارد فاز سوم شویم.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: از افراد سالم در مطالعات فاز یک استفاده کردیم، در این مرحله یعنی فاز دوم افرادی که بیماری‌های کنترل شده مانند فشارخون، دیابت و... دارند را برای تزریق واکسن ثبت نام کردیم و البته تاحدودی سن تزریق کنندگان را نیز افزایش دادیم اما در فاز سوم دیگر محدودیتی نخواهیم داشت و از هر فردی استفاده می‌کنیم تا نتیجه واکسن را بر همه نوع افراد مشاهده کنیم.

کلانتری با اشاره به تاثیر دُز استنشاقی بر داوطلبان بیان کرد: دُز استنشاقی ثابت است و برای جلوگیری از ناقل بودن افراد استفاده می‌شود بنابراین برای ایمن کردن کافی نیست و ما برای ایجاد مصونیت افراد در برابر ویروس کرونا از دُز تزریقی استفاده می‌کنیم درواقع به عبارت دیگر کار مهم با دُز تزریقی است و این دُز استنشاقی کار اضافه برای جلوگیری از ناقل شدن است که ایران برای اولین بار این کار را انجام داده و این روزها توسط عده‌ای واکسن ساز درحال انجام است چون اقدام بسیار موثر و خوبی بوده و نتیجه بسیار مثبتی به دنبال داشته است.

او افزود: نمی‌توان درحال حاضر درباره تاثیر دُز استنشاقی بر ایجاد مصونیت دربرابر کرونا صحبت کرد چراکه زود است و فعلا نمی‌توان نتیجه مستدلی از آن ارائه داد.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس درباره انتقادات از پروتئینی بودن این واکسن و برخی تفکرات درخصوص تاثیر آن بر ژن گفت: با تزریق واکسن‌های ساخته شده از ویروس کشته یا ضعیف شده کل ویروس وارد بدن می‌شود اما در واکسن‌های پروتئینی اینگونه نیست درواقع با تزریق این نوع واکسن‌، ویروس کامل وارد بدن نمی‌شود پس قاعدتا عارضه کمتری خواهد داشت و می‌توان گفت واکسن‌های پروتئینی بی خطرترین و بی‌عارضه ترین نوع واکسن‌هاست.

او درپاسخ به این سوال که آیا واکسن رازی بر انواع و اقسام جهش‌ها تاثیرگذار خواهد بود یا خیر؟ ادامه داد: از آنجایی که واکسن رازی پروتئینی است می‌توان آن را مطابق با واریانت‌ها تغییر داد و براساس فرم جدید آن را تعریف کرد مانند واکسن آنفولانزا که هرسال براساس جهش‌ها تغییر پیدا می‌کند و شهریورماه به مردم تزریق می‌شود. درمورد واکسن کرونا نیز باید هر ساله در جهان جهش‌های آن مورد مطالعه قرار گیرد تا با براساس نوع جهش، پروتئین جدید تعریف و به واکسن قبلی اضافه شود بنابراین مردم نباید تصور کنند با یکبار تزرزیق واکسن کرونا برای همیشه ایمن می‌شوند.

کلانتری تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای انواع و اقسام جهش‌های ویروس کرونا، واکسن پروتئین دار بهترین فرم واکسن است.

محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس درپاسخ به این سوال که واکسن رازی چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد؟ گفت: اگر مطالعات فاز دوم و سوم نیز با موفقیت طی شود به احتمال زیاد اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه واکسن رازی به تولید انبوه خواهد رسید.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز