خطر انقراض در کمین آهوی ایرانی

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۶:۵۸
کد خبر: ۱۱۸۵۹۶۳
خطر انقراض در کمین آهوی ایرانی
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تخریب زیستگاه و شکار بی رویه باعث شده تا جمعیت ۲۰ هزار رأسی آهوی ایرانی در خراسان جنوبی به زیر ۵۰۰ رأس برسد.

به گزارش برنا؛ حسن اکبری، مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز یکشنبه ۹ خرداد به رسانه‌های گروهی گفت: آهوی ایرانی، گونه نادر در شرق کشور است که در طول ۷۰ سال اخیر با خطر کاهش جمعیت مواجه شده و زنگ خطر انقراض آن به صدا درآمده است.

او افزود: در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰، خراسان جنوبی زیستگاه ۲۰ هزار رأس آهو بود، اما با شکار بی رویه، جمعیت آن کاهش یافته و اکنون به زیر ۵۰۰ رأس رسیده است.

او گفت: چند سالی می‌شود که اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به ایجاد مناطق حفاظت شده برای جلوگیری از کاهش جمعیت آهو و احیای نسل این گونه نادر کرده تا با بارورسازی آهوها و تولد بره آهوی ایرانی، از خطر انقراض این گونه جانوری جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به اینکه احداث اولین مناطق حفاظت شده خراسان جنوبی در مناطق شکار ممنوع عشق آباد و بشرویه به دهه هشتاد برمی‌گردد، افزود: در این بازه ۲۰ ساله برای افزایش زیستگاه‌های حفاظت شده در استان تلاش زیادی شده و حالا در هفت منطقه حفاظت شده پترگان، شاسکوه، کمرسرخ، مظفری، درمیان و سربیشه، باقران، آرک و کرنگ و سه پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، رباط شور و کجی نمکزار نهبندان جمعیت آهوی ایرانی در حال تکثیر است.

اکبری افزود: تعداد زیستگاه‌های مستعد پرورش آهو در استان بالاست، اما به دلیل وجود تعارضاتی مانند محدودهای معدنی و وجود طرح‌های مرتع داری، تاکنون موفق به کسب موافقت سازمان صمت و منابع طبیعی نشده ایم که از مهم‌ترین این زیستگاها می‌توان به پیرحاجات، پلنگ آباد، استند و لشکرگاه اشاره کرد.

او ادامه داد: استند نهبندان یک زیستگاه مستعد آهوان ایرانی را در دامان خود جای داده، اما برای تداوم نسل این آهوان چشم عسلی‌، نیاز به زیستگاه‌های بیشتری است.

اکبری با اشاره به تبدیل زیستگاه‌های این گونه جانوری به جاده‌های آسفالت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ، گفت: تغییر اراضی باعث شد آهوان ایرانی زیستگاه امن خود را ازدست دهند و در جست و جوی غذا در دام صیادان بیافتند.

او ادامه داد: شکار این حیوانات در دشت‌هایی که موانع طبیعی برای دفاع کمتر وجود دارد، باعث شده شکارچیان دسترسی آسانتری به آن‌ها داشته باشند و زودتر در دام صیادان بیافتند، به طوریکه در طی دو تا سه دهه تقریبا تعدادی زیادی از جمعیت آهوی ایرانی شکار شده‌اند.

اکبری با بیان اینکه کاهش شدید نزولات جوی، سایه سنگین خود را بر سر زندگی آهوان نیز انداخته و وضعیت مراتع و زیستگاهای استان مناسب چندان نیست، گفت: خشکسالی و نبود علوفه و آب، آهوان را مجبور به خروج آهوان از زیستگاه‌ها و ورود به مناطق ناامن و زمین‌های کشاورزی کرده که متأسفانه در دام شکارچیان متخلف افتاده و از بین رفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در منطقه حفاظت شده زیرکوه، خشکسالی‌های پی در پی حاکم است و به همین خاطر در تلاش هستیم زیستگاه این آهوان را حفاظت شده اعلام کنیم تا بتوانیم از انقراض گونه نادر آهوی ایرانی جلوگیری کنیم.

اکبری گفت: ۱۳ سالی می‌شود که با تلاش محیط زیست، دشت اسفدن زیر پای آهوی ایرانی قرار گرفته است و طرح تکثیر آهوی ایرانی از سال ۸۷ در محدوده ۴۵ هکتاری از منطقه شاسکوه قاین و زیرکوه با ۸ رأس آهو آغاز شد و حالا این سایت محل زیستگاه ۵۰ راس آهو است.

او افزود: حدود ۱۰۰ رأس آهوی ایرانی دیگر نیز در دشت نینان در منطقه شکار ممنوع عشق آباد وجود دارند که در سال‌های اخیر به دلیل حمایت‌های محیط زیست و ایجاد زیستگاه، جمعیت شان افزایش یافته است.

اکبری یادآور شد: آهوانی که در مراکز تکثیر و پرورش ادامه بقا می‌دهند، تنوع ژنتیکی پایینی دارند و این آهوها نمی‌توانند به نژاد آهوی درحال انقراض کمک کنند، اما می‌توانند استفاده گردشگری داشته باشند و مردم آن‌ها را مشاهده کنند و با این مخلوق زیبا آشنا شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز