تندگویان در ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی:

شبکه‌ای از جوانان متخصص باید جای دلال‌ها را در بازار مصرف بگیرند

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ - ۱۶:۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۶۳۱۲
شبکه‌ای از جوانان متخصص باید جای دلال‌ها را در بازار مصرف بگیرند
معاون امور جوانان دسترسی به بازار مصرف را یکی از معضلات مردم روستاها و شهرستان ها دانست و گفت: دلال ها اقتصاد روستا ها را نابود می کنند که اگر شبکه ای از جوانان متخصص جای این دلال ها را بگیرند شاهد تحولات اقتصادی خوبی در روستا ها خواهیم بود بنابراین استان ها باید از ظرفیت تشکل ها در این حوزه استفاده کنند.

به گزارش برنا؛ محمد مهدی تندگویان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان خراسان جنوبی ضمن تشکر از استاندار برای توجه به موصوعات جوانان گفت: خراسان جنوبی استان خوب و مستعدی با قابلیت های بالا در حوزه گردشگری و کسب و کار روستایی است و استعدادهای خوب هم بومی و هم زیرساخت های طبیعی دارد که با قدری همت و توجه بیشتر می توان اتفاقات خوبی را رقم زد.

او با اشاره به گستردگی و فرابخشی بودن حوزه جوانان اظهار داشت: وقتی در کشور برای موضوعی ستاد تشکیل می شود و چندین دستگاه برای رسیدگی، پیگیری، نظارت و توجه به موضوع مشخص می شوند،  باید نسبت به موضوعات و مطالبات پاسخگو باشند و دغدغه مند به حل مشکلات ورود کنند.

تندگویان ادامه داد: ستادهای ساماندهی امور جوانان باید خروجی مثبت و مصوبات خوبی در راستای برطرف کردن مشکلات جوانان داشته باشند.

او تصریح کرد: با جمعیت حدود ۲۸ میلیونی جوان که پنجره طلایی کشور هستند رو برو هستیم که رونق کشور بر عهده این قشر است بنابراین باید همه امکانات را در اختیار این قشر قرار دهیم تا بتوانند به بقیه اقشار جامعه خدمات مناسبی داشته باشند.

معاون امور جوانان با تاکید بر ورود دغدغه مند دستگاهها به حل مشکلات جوانان کشور، اظهار داشت: اگر اوضاع جوانان سامان نیابد، هیچ وقت مشکلات و معضلات دیگر کشور برطرف نخواهد شد. حوزه جوانان یکی از فرصت ها ودارایی های هر استان است و با یک نگرش جدید و توجه ویژه به جوانان می توان کشور را نجات داد.

او با بیان این که خراسان جنوبی استان پر ظرفیتی در حوزه جوانان است، اظهار داشت: باید از این ظرفیت ها درست استفاده کنیم و چیزی که باقی می ماند عملکرد درست ماست.

معاون امور جوانان با بیان این که دو سوم دوران مدیریت در حوزه جوانان را به همراه مدیران کل ستادی در استانها حضور داشته اند، افزود: در این حوزه بدون حضور در میان جوانان نمی توان خوب و موثر کار کرد و باید از نزدیک با جوانان استان ها گفتگو کرد و مشکلات و حرف های آنها را رصد و پیگیری کرد.

او با اشاره به مشکلات اشتعال جوانان تصریح کرد: وقتی بررسی می کنیم در می یابیم که مهارت یکی از اصلی ترین معضلات جوانان برای اشتغال است که در سالهای گذشته به آن پرداخته نشده و جایگزین شدن مدرک گرایی به جای مهارت گرایی موجب معضلات متعددی در حوزه اشتغال جوانان شده است.

تندگویان به موضوع سرباز مهارت اشاره کرد و گفت: بر اساس منویات مقام معطم رهبری به بحث مهارت آموزی سربازان ورود کردیم و آموزش مهارت های اشتغال و زندگی که نیاز اصلی این جوانان برای ورود به بازار کار و زندگی مشترک است را بر عهده گرفتیم.

او در بخش دیگری از سخنانش به موضوع آموزش روستاییان اشاره کرد و گفت: روستاییان اگر در تولیداتی که دارند یک آموزش کوچک ببینند شاهد خواهیم بود که چقدر می توانند به درآمدزایی و اشتغال روستا کمک کنند.

تندگویان دسترسی به بازار مصرف را یکی دیگر از معضلات مردم روستاها و شهرستان ها دانست و گفت:  دلال ها اقتصاد روستا ها را نابود می کنند که اگر شبکه ای از جوانان متخصص جای این دلال ها را بگیرند شاهد تحولات اقتصادی خوبی در روستا ها خواهیم بود بنابراین باید از ظرفیت تشکلهای استانها در این حوزه استفاده کرد.

او همچنین با اشاره به راه اندازی مجامع استانی و مجمع ملی خیرین ازدواج برای اولین بار در کشور، گفت: در حال حاصر در  ۲۸ استان مجمع خیرین ازدواج ایجاد شده که امیدواریم در این استان نیز این اتفاق رقم بخورد. با راه اندازی مجامع خیرین ازدواج، کمک ها هدفمند شد و خیلی از کمک ها را به سمت فرزندآوری،  حمایت از خانواده، فرهنگ سازی ازدواج آسان و فرزندآوری و فرزندپروری و ... هدایت کردیم.

معاون امور جوانان با اشاره به رشد ثبت ازدواج در سال گذشته بعد از ۲۵ سال، تصریح کرد: اما از طرفی دیگر  متاسفانه با شیوع کرونا با آسیب فرزنداوری روبرو هستیم به طوری که تعداد ۱۰۰ هزار کاهش فرزندآوری و ۱۰۰ هزار نفر رشد مرگ و میر را داشتیم که یک چالش بزرگ جمعیتی در دهه های بعد ایجاد خواهد بنابراین باید برنامه ریزی کنیم تا از ظرفیت های مختلف کشور در جهت ترویج فرزندآوری استفاده کنیم.

او همچنین با تاکید بر انتصاب جوانان و بانوان در پست های مدیریتی گفت: از بدو ورودم به حوزه جوانان ۲۰ سال عمر معاونت را در ستاد و استانها کم کردیم و در چندین استان بانوان را به سمت معاون جوانان به کار گرفتیم که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی هم گرفتیم.

تندگویان ادامه داد: هر موقع در کشور به گرفتاری و سختی برخورد کردیم، جوانان کشور را نجات دادند پس  باید در انتصابات از جوانان و انگیزه، ایده، ظرفیت و خلاقیت آنها استفاده کنیم‌. مملکت ما به مدیر اجرایی جوان نیازمند است نه مشاور جوان.

تندگویان با اشاره با ایجاد ساختار قانونی برای سمن های جوانان گفت: تنها ارگانی هستیم که سمنهای آن ساختار و دبیرخانه ملی دارند و سمن های آن رتبه بندی شده اند که نهادهای مختلف می توانند با برون سپاری کارها به سمنها از ظرفیت های آنها برای کمک به استان استفاده کنند.

او با اشاره به پویش کمک مومنانه همت جوانانه، اظهار داشت: در حالی که در این پویش، پوشش تعداد ۲۲۰ هزار خانواده را پیش بینی کرده بودیم اما سمنهای جوانان  ۴۴۰ هزار خانواده را بدون حتی یک ریال اعتبار دولتی تحت پوشش قرار دادند و این نشان می دهد اگر به جوانان جایگاه بدهیم می توانند جای خیلی از نهاد ها را در کمک به مردم بگیرند.

معاون امور جوانان با اشاره با نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: امیدواریم مشارکت خوبی را با انتخاب فرد اصلح شاهد باشیم. سمن های جوانان موظف به رونق دادن به انتخابات هستند اما به هیچ وجه اجازه فعالیت سیاسی برای هیچ حزب و هیچ کاندیدایی ندارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز