گزارش هفته؛

پشت پرده تبعات واکسن کرونا؛ از آلرژی تا جذب آهن

۱۴۰۰/۰۳/۱۳ - ۰۴:۰۸:۲۸
کد خبر: ۱۱۸۷۹۶۱
پشت پرده تبعات واکسن کرونا؛ از آلرژی تا جذب آهن
چندی است که تزریق یا عدم تزریق واکسن کرونا بحث برانگیز شده است تا جایی که برخی با اعتراض مانع ادامه روند آن می شوند؛ اتفاقی که سبب افزایش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به کووید 19 خواهد شد. اما ماجرا از چه قرار است؟

به گزارش برنا؛  «نه به واکسن اجباری». شعاری بود که چندی پیش جمعی از افرادی که مخالف استفاده از ماسک بودند، در مقابل ساختمان وزارت بهداشت ماسک‌های بهداشتی را به آتش کشیدند. حتی دوشنبه 10 خرداد 1400 نیز گروهی با در دست داشتن پلاکاردهایی در اعتراض به واکسن کرونا روبروی وزارت بهداشت تجمع کرده و این شعار را سر دادند. تجمعی که واکنش بسیاری را برانگیخت.

عباس عبدی، فعال سیاسی  نیز حتی به این تجمع واکنش نشان داد و نوشت: « در همه جوامع آدم‌های مشنگ و ضد علم وجود دارد، لزوما هم کم نیستند. از این نظر در ایران شاید بیشتر از آمریکا نباشد. تفاوت این است که در اینجا، آنان می‌توانند اعتراض کنند و با منعی روبرو نشوند، ولی بقیه نه.»

داروی امام کاظم، درمانی برای کرونا

اما لازم است که کمی به عقب بازگردیم. به زمانی که استعمال روغن بنفشه، به ادعای برخی، تبدیل به درمانی برای کرونا شده بود یا زمانی که نوشیدن ادرار شتر، ریشه کرونا را در جهان می کند.

حالا که حتی سلبریتی های مبلغ داروی ضدکرونا، زبان در کام گرفته و منتظر واردات واکسن شده اند، برخی با تجمعات غیرقانونی و بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، آتش به ماسک می کشند.

میکروچیپ هایی که منجر به همجنسگرایی می شوند

ماجرا به همین جا ختم نمی شوند. عده ای در ایران دوز نخست واکسن را دریافت کرده اند و این به معنای آغاز پایان دادن و ریشه کن کردن این ویروس منحوس است اما با تمام این تفاسیر، عده ای به دنبال منصرف کردن مردم از واکسیناسیون هستند. در حالی که در بیشتر کشورها واکسیناسیون مدت ها است که آغاز شده است، هنوز عده ای در داخل مرزها با توسل به تئوری توطعه، مردم را از واکسن زدن، منع می کنند. برای نمونه، دفتر شیخ عباس تبریزیان (که وی را آیت‌الله خطاب می‌کند) مدعی شد: «به کسانی که واکسن می‌زنند نزدیک نشوید زیرا اینها میکروچیپ دارند و دچار تغییر ژنتیکی شدند و از سنخ انسان بودن خارج شدند و مانند ربات کنترل شده عمل می‌کنند و ژن ایمان و اخلاق و نجابت را از دست دادند و تمایل به همجنس‌بازی پیدا کردند!»

آهن ربایی به نام واکسن/ تکذیب شد!

بنا بر کلیپی که چند روز گذشته در شبکه های مجازی منتشر شد، وقوع پدیده ای عجیب و غریب در نتیجه واکسیناسیون کووید بود که  افراد در نتیجه دریافت واکسن کرونا،  احساس عجیب افراد در اطراف ناحیه ای که تزریق واکسن صورت می گیرد، داشتند.

گزارش‌هایی ویدئویی نشان می دهند که تعدادی از افراد هنگامی که آهن کوچکی به محل تزریق واکسن روی بدن خود نزدیک می کنند (معمولا قسمت فوقانی بازو)، درست در محلی که واکسن  کووید 19 به آنها تزریق شده است، آهن به آن قسمت می چسبد!

با این حال، زمانی که آن ها دقیقا همان آهن را در قسمت دیگری از بدن خود قرار می دهند، نمی چسبد و می افتد. سایت  TimTruth.com  این ویدیو را تهیه کرده است.

با این حال، پزشکان به تکذیب این واقعه پرداختند. در همین راستا، حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا، به شبهه افکنی پیرامون وجود فلزات در واکسن کرونا واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد.

او گفت: بنده خودم آهن ربای کوچکی را به عضله دلتویید هردو بازو نزدیک کردم که بدون این که واکسنی تزریق کرده باشم از دو  بازو آهن ربا به پوست چسبید.

این استاد دانشگاه افزود: برخی افراد بدنشان می‌تواند تا حدودی فلزات به خصوص آهن را به خود جذب کند که ربطی به واکسن ندارد. شما قبل از آمدن واکسن هم می‌توانستید از این کلیپ‌ها در اینترنت  ببینید.

در نهایت، شهروز ابراهیمی، بازیگر، با این ادعا که کلیپ منتشر شده از اساس کذب است، آزمایشی روی بدن خود انجام می دهد. او با چسباندن یک شیء فلزی روی بدن خود و با ادعای عدم استفاده از واکسن کرونا، کلیپ آهنربا را به کل نقض  می کند.

تب و لرز ناشی از واکسیناسیون

در همین خصوص، sciencenews ، گزارشی از تبعات و عوارضی که واکسیناسیون برای فرد دارد، منتشر کرد.

به گزارش این خبرگزاری، پس از تزریق واکسن کووید19، بسیاری از افراد پس از دو روز احساس درد در بازو داشتند. بعضی از آنها تب ، لرز و سردرد می گیرند.

هر واکسنی که تولید می شود،هزینه هایی را دربردارد که عوارش نامیده می شوند  اما برخی از این عوارض جانبی، نادر و جدی هستتد. این عوارض جانبی شامل واکنش های آلرژیک نادر به ماده ای است که در واکسن ها وجود دارد. لخته شدن خون، بیماری نادری است که در زنان جوانی که واکسن زده اند،دیده می شود.  اکنون ایمنی واکسن «جانسون و جانسون»، بر گروهی که ایمنی واکسن را برای مراکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده کنترل می کنند، در حال بررسی این است که آیا ارتباطی بین واکسن فایزر و چند مورد خفیف التهاب قلب (به نام میوکاردیت)، در نوجوانان و جوانان وجود دارد یا خیر.

واکسن کرونا عامل التهاب قلب؟

تاکنون ، موارد ابتلا به میوکاردیت بیش از حد معمول در جوانان دیده نشده است و هیچ کس نمی داند که در واقع آیا واکسن باعث التهاب قلب می شود یا خیر.

 الکساندرا یونتس ، پزشک عفونت اطفال در کودکان در بیمارستان ملی کودکان در واشنگتن دی سی می گوید: «ما شاهد این عوارض جانبی بالقوه هستیم. ما پیگیر این افراد هستیم که این کار، نمونه کاملی برای نحوه کارکرد سیستم ایمنی ماست.»

کارشناسان در این باره می گویند: «خطر عوارض جانبی جدی ناشی از واکسیناسیون بسیار کمتر از فواید آن است. واکسن ها در جلوگیری از بیماری های شدید، بستری شدن در بیمارستان و مرگ حتی در برابر انواع مختلف بسیار موثر هستند. این واکسن ها همچنین ممکن است به انسداد و انتقال ویروس کرونا کمک کنند.»

تمام این موارد ما را در مورد شیوع ویروس کرونا سردرگم می کند. طبق گزارش دانشگاه جان هاپکینز، از 28 مه، در سراسر جهان، بیش از 1.8 میلیارد دوز واکسن کووید19 تزریق شده است.

عوارض واکسن قابل درمان است؟

ایوون مالدونادو ، متخصص اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد می گوید: «هیچ واکسنی کاملاً بدون خطر نیست اما عوارض جانبی شناخته شده توسط واکسن ها معمولاً کوتاه مدت بوده و به خودی خود برطرف می شوند که یا قابل درمان یا برگشت پذیر هستند. از هر یک میلیون دوز واکسن «ام آر نی ای» ، به طور کلی حدود 2.5 تا 11.1 واکنش آلرژیک شدید به ماده ای به نام پلی اتیلن گلیکول اتفاق می افتد. به همین دلیل افراد پس از تزریق این واکسن، به طور معمول حداقل 15 دقیقه تحت نظر قرار می گیرند. این خطر برای افرادی که آلرژی به پلی اتیلن گلیکول را می شناسند بیشتر است و احتمالاً باید از مصرف واکسن های«ام آر ان ای» خودداری کنند.

محققان در ماه آوریل در Annals of Internal Medicine گزارش داده اند که اگر واکسن ها به دوزهای کمتری تقسیم شوند، افراد مبتلا به آلرژی نادر هم ممکن است که بتوانند از این واکسن استفاده کنند.

«آژانس دارویی اروپا» توصیه کرد که سازندگان واکسن به مردم نسبت به واکنش احتمالی هشدار دهند. در کارآزمایی بالینی واکسن «مودرنا» ، سه نفر دچار تورم شدند. 9 مورد دیگر با عوارض دیگری مواجه شدند.

هر واکسنی، عوارض دارد

محققان 7 آوریل در مجله آکادمی پوست آمریکا گزارشی در این باره دادند. هرلوف لوند، جراح پلاستیک در سنت لوئیس می گوید: «این آمار اعلام شده، رقم بالایی نیست اما این عارضه ها تنها مختص واکسن های کووید نیست و واکسن دیگر بیماری ها نیز همین وضعیت را دارند.»

بیماری ها همچنین می توانند تورم را تحریک کنند. این واکنش یک واکنش آلرژیک نیست، این یک عارضه جانبی برای احیای سیستم ایمنی بدن است. وی ادامه می دهد: «سیستم ایمنی هنگام شروع کار کمی شبیه تفنگ ساچمه ای است. آتش می زند و امیدوار است که به چیزی برخورد کند.» هنگامی که سیستم ایمنی بدن واکسن یا ویروس را به عنوان هدف تشخیص داد ، تورم از بین می رود. تورم خطرناک نیست و معمولاً به خودی خود یا پس از مصرف آنتی هیستامین ها یا استروئیدها به سرعت از بین می رود. لوند می گوید: «مسلماً این اتفاق موجب ترس بیمار می شود اما لازم به ذکر است که پس از مشاهده این علائم به اورژانس مراجعه نشود. شما باید فقط  تلفن را بردارید و با دکتر خود تماس بگیرید.»

پیش بینی می شود حدود 13 مورد از لخته های خون نادر در زنان 49 سال و کمتر به ازای هر یک میلیون دوز واکسن جانسون و جانسون ایجاد شود.

یک آزمایش می تواند پاسخی ایمن و غیرمعمول را که منجر به ایجاد آن لخته ها می شود، شناسایی کند و اطمینان حاصل کند که بیماران می توانند مراقبت های صحیح را انجام دهند.

تعداد انگشت شماری از موارد عوارض جانبی در هر میلیون دوز واکسن کمتر از احتمال برای مثال، کشته شدن به دست یک کوسه در صورت قدم زدن در ساحل یا کشته شدن در تصادف با اتومبیل یا سقوط هواپیما باشد. با وجود تمام مخاطرات اما ما هر روز به ساحل می رویم ، از خیابان عبور می کنیم و سوار هواپیما می شویم. از سوی دیگر ، بیش از 169 میلیون نفر به کووید19 مبتلا شده اند و بیش از 3.5 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست داده اند. این آمار شامل بیش از 33 میلیون مورد و 593000 مرگ در ایالات متحده است. به طور کلی ، کووید19 سومین علت اصلی مرگ -پس از بیماری های قلبی و سرطان- در ایالات متحده در سال 2020 بود و در 10 علت اصلی مرگ و میر کودکان قرار دارد.

میوکاردیت در انتظار کودکان؟

 مالدونادو می گوید: «ممکن است افراد تصور کنند که پس از تزریق واکسن، مشکل حل می شود. چرا که این ها واکسن هایی هستند که روی آن ها بیشترین مطالعه شده است.» این نظارت مداوم همان چیزی است که مقامات بهداشت عمومی را از موارد میوکاردیت پس از واکسیناسیون آگاه می کند اما CDC،  گزارش نکرده است که چه تعداد از کودکان پس از دریافت واکسن کووید19،  به میوکاردیت مبتلا شده اند.

یونتس می گوید: «هر ساله، پزشکان انتظار دارند که از هر 100 هزار کودک حدود دو مورد به میوکاردیت مبتلا شده باشند اما این تعداد ممکن است دست کم گرفته شود. برخی از کودکان ممکن است شاخص هایی از التهاب در خون خود داشته باشنداما بدون هیچ گونه علائمی. این موارد «تحت بالینی» در شمارش گنجانده نشده است. به طور معمول ، نوزادان و نوجوانان بیشتر از کودکان قبل از بلوغ به این بیماری مبتلا می شوند. مواردی که برای ارتباط با واکسن مورد بررسی قرار گرفته است،  در نوجوانان و بزرگسالان جوان اتفاق می افتد و بیشتر در مردان نسبت به زنان و تقریباً چهار روز پس از تزریق دوم اتفاق می افتد.»

 یونتس می گوید: «ویروس ها بیشترین علت میوکاردیت هستند. التهاب، محصول سیستم ایمنی بدن است که برای مقابله با عفونت تلاش می کند. از آنجا که واکسن ها سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند، ممکن است یک واکسن  کووید19، مشکل قلبی را در برخی کودکان تحریک کند؛ واکسن های دیگر، به ویژه واکسن آبله، در گذشته با موارد نادری از میوکاردیت همراه بوده است.»

 یونتس که پیش از این در شاخه ارزیابی واکسن سازمان غذا و دارویی ایالات متحده کار می کرد، تأکید می کند: «هنوز هیچ علت و معلولی بین میوکاردیت و واکسن های کووید19 وجود نداشته است. از پزشکان خواسته می شود که در جستجوی علائم میوکاردیت در بیماران جوان خود باشند و هرگونه مشکل را گزارش دهند.»

میوکاردیت، عارضه احتمالی واکسن کرونا؟

یونتس می گوید: «دو کودک و احتمالاً یک سوم از کودکان که در بیمارستان ملی کودکان، دارای الگوی کلی علائم میوکاردیت خفیف شده اند که ممکن است از عوارض جانبی واکسن باشد. چنین علائمی شامل درد قفسه سینه است که ممکن است هنگام خوابیدن بچه ها بدتر شود. ضربان قلب سریعتر یا نامنظم، تنگی نفس و سرگیجه هنگام ایستادن یا تحرک بیشتر این علائم، ازعوارض جانبی واکسن، شایع تر مانند خستگی ، بدن درد و لرز ظاهر می شود.»

یونتس اضافه می کند: «موارد میوکاردیت که پس از واکسیناسیون مشاهده شده اند، خفیف بوده و طی یک روز پس از بروز علائم، خود به خود برطرف شده اند.»

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز