سلیمانی مطرح کرد؛

ثبت نام برای شرکت در مطالعه فاز دوم واکسن کووپارس ادامه دارد/ آخرین وضعیت واکسن کووپارس و فخرا

۱۴۰۰/۰۳/۲۸ - ۲۳:۲۸:۳۱
کد خبر: ۱۱۹۴۰۶۷
ثبت نام برای شرکت در مطالعه فاز دوم واکسن کووپارس ادامه دارد/ آخرین وضعیت واکسن کووپارس و فخرا
مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا گفت: ثبت نام برای شرکت در فاز دوم مطالعاتی کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس همچنان ادامه دارد و هموطنان می توانند به سایت رازی مراجعه کنند.

به گزارش برنا؛ مسعود سلیمانی مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا درگفت‌وگو با خبرنگار برنا گفت: واکسن رازی کووپارس در حال حاضر در مرحله دوم کارآزمایی بالینی قرار دارد.

او با بیان اینکه میزان ایمنی بخشی این واکسن در حال حاضر مشخص نیست چرا که کارآزمایی بالینی فاز دوم برای بررسی بی خطری واکسن انجام می شود، افزود: مطالعه باید به حدی برسد تا ما بتوانیم میزان ایمنی بخشی واکسن را اعلام کنیم که دو ماه دیگر این موضوع مشخص می شود.

سلیمانی گفت: در فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس 500 نفر مورد مطالعه قرار می گیرد که در حال حاضر 260 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند.

مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا تصریح کرد: تاکنون در مطالعه بالینی این واکسن داوطلبان دریافت کننده، هیچ گونه عوارض خاصی نداشتند و عوارض مشاهده شده در حد عوارض های خیلی کم و مختصر بوده است.

او با بیان اینکه یکی از شرط های موجود برای داوطلبان در مطالعه فاز دوم کارآزمایی بالینی این است که به کرونا مبتلا نشده باشند، البته در این زمینه آزمایشاتی نیز انجام می شود، گفت: اگر مواردی نیز وجود داشته باشد به دلیل این است که آزمایشات انجام شده، این موضوع را نشان نداده است.

سلیمانی درباره ابتلا داوطلبان دریافت کننده واکسن کووپارس بعد از تزریق به ویروس کرونا گفت: امکان دارد که فردی بعد از تزریق واکسن کرونا بگیرد چرا که تا ایمنی ایجاد شود باید دو هفته از واکسیناسیون دوم گذشته باشد.

او با بیان اینکه صد در صد افراد دریافت کننده واکسن ایمن نمی شوند و ممکن است چند درصدی نیز ایمن نشوند، گفت: در فاز اول کارآزمایی واکسن کووپارس گروه سنی 18 تا 55 سال و در گروه فاز دوم گروه سنی18 تا 70 سال مورد مطالعه قرار نمی گیرند.

مسئول اپیدمیولوژی واکسن رازی و فخرا افزود: درحال حاضر مقالاتِ مطالعات انجام شده در دست تدوین است و برای انتشار در مجلات خارجی هنوز آماده نیست اما گزارش کامل مطالعه موجود است.

او درباره ثبت نام داوطلبان برای تزریق واکسن کووپارس در مرحله مطالعاتی گفت:  ثبت نام برای شرکت در فاز دوم مطالعاتی همچنان ادامه دارد و هموطنان می توانند به سایت رازی مراجعه کنند ولی ثبت نام فاز سوم هنوز آغاز نشده است.

سلیمانی درباره مراحل سه گانه تزریق واکسن کووپارس افزود: دو مرحله عضلانی و یک مرحله استنشاقی باید انجام شود تا واکسیناسیون تکمیل شود. حذف هیچ یک از مراحل امکان پذیر نیست.

او با اشاره به مطالعه بالینی واکسن فخرا گفت: درحال حاضر از مطالعات آن راضی بودیم همچنین در فاز مطالعه 130 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند و مجموع تاکنون با مطالعه این لحظه فاز دوم 180 نفر واکسن را دریافت کردند و مطالعه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

نظر شما
پرونده ویژه