اینترنت ماهواره‌ای تا سه ماه دیگر تمام جهان را پوشش می‌دهد

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۹:۴۰:۱۹
کد خبر: ۱۱۹۶۸۷۷
اینترنت ماهواره‌ای تا سه ماه دیگر تمام جهان را پوشش می‌دهد
اسپیس ایکس در ماه‌های گذشته سعی کرده با پرتاب هرچه بیشتر ماهواره‌های استارلینک، نواحی بیشتری از جهان را پوشش دهد. حالا به نظر می‌رسد اینترنت ماهواره‌ای استارلینک شرکت تحت مدیرعاملی ایلان ماسک می‌تواند تا سه ماه دیگر یعنی در سپتامبر (شهریور-مهر) کل دنیا را پوشش دهد.

به گزارش برنا؛ «گوئین شاتول»، مدیر ارشد اسپیس ایکس در یک کنفرانس فناوری از استقرار ۱۸۰۰ ماهواره خبر داد: «ما با موفقیت ۱۸۰۰ ماهواره را مستقر کرده‌ایم و زمانی که همه این ماهواره‌ها به مدار عملیاتی‌شان برسند، ما به پوشش جهانی پایدار دست می‌یابیم که چنین اتفاقی احتمالا در بازه زمانی سپتامبر رخ می‌دهد.»

شاتول در ادامه گفته با وجود احتمال پوشش جهانی پایدار تا سه ماه دیگر، اسپیس ایکس برای فعالیت در کشورهای مختلف باید مجوزهای لازم را دریافت کند:

«پس از اینکار، ما به دنبال کارهای رگولاتوری در هر کشور می‌رویم و از آن‌ها برای ارائه سرویس‌های ارتباطی مجوز می‌گیریم.»

اسپیس ایکس می‌خواهد ۱۲ هزار ماهواره برای اینترنت استارلینک در مدار مستقر کند و هزینه چنین کاری نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود. به گفته شاتول، در حال حاضر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حالت بتا، در اختیار کاربران در ۱۱ کشور قرار گرفته است.

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

ماه گذشته میلادی مدیرعامل اسپیس ایکس، ایلان ماسک اعلام کرد که این شبکه ارتباطی پیش از ۵۰۰ هزار سفارش دریافت کرده است. اسپیس ایکس برنامه‌های زیادی برای استارلینک دارد و برای مثال می‌خواهد آن را در اختیار مسافران هواپیماها قرار دهد.

کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) در سال جاری میلادی برنامه‌های اسپیس ایکس برای پرتاب ماهواره‌های بیشتر در مدار پایین‌تر زمین را تایید کرد تا این شرکت بتواند اینترنت پرسرعت را در اختیار کاربران بیشتری قرار دهد.

با وجود رشد فوق‌العاده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در یکی دو سال گذشته، اسپیس ایکس در این زمینه تنها نیست و برای مثال آمازون با سیستم «کویپر» می‌خواهد با شرکت ایلان ماسک رقابت کند. البته می‌توان به شرکت بریتانیایی وان وب هم اشاره کرد.

نظر شما
پرونده ویژه