برنا وضعیت تصادفات و سوانح در جاده ها را بررسی می کند؛

مرثیه تصادفات و سوانح جاده ای تا چه زمانی ادامه دارد؟/ ای که دستت می رسد کاری بکن

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۵:۰۰:۳۴
کد خبر: ۱۱۹۷۹۹۳
مرثیه تصادفات و سوانح جاده ای تا چه زمانی ادامه دارد؟/ ای که دستت می رسد کاری بکن
روزی نیست که خبری از تصادفات و سوانح جاده ها بر خروجی خبرگزاری ها قرار نگیرد حالا می خواهد خبرنگار باشند یا سرباز معلم، وضعیت غیر استاندارد راه ها و وسایل حمل و نقل عمومی جان جوانان وطن را می گیرد و تعداد زیادی معلولیت بر جامعه به جای می گذارد اما راه حل چیست؟

به گزارش برنا؛ طی روزهای اخیر حادثه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست و فوت دو خبرنگار به دلیل نقص فنی در حالی  سر تیتر خبرها قرار گرفت که اتوبوس سرباز معلم‌ها هم در جاده‌ای دیگر دچار سانحه شد و ۵ سرباز وطن را به کام مرگ کشاند البته این دو حادثه فقط جزیی از حوادث و تلفات جاده‌ای گسترده در کشور است. این در حالی است که هنوز افکار عمومی حادثه منجر به فوت «نوربخش» و «تاج‌الدینی» رئیس و معاون پارلمانی سازمان تأمین اجتماعی  در سال 97 که منجر به جان باختن این دو شد را از یاد نبرده است.

بر اساس نظرات کارشناسان حمل و نقل نبود جاده‌های استاندارد و عدم توجه به کیفیت خودروها از عمده دلایل بروز حوادث جاده‌ای بعد از عوامل انسانی است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه خسارت‌های مادی تلفات جاده‌ای سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد، گفت: «نباید از خسارت‌های تلفات جاده‌ای برای خانواده‌ها غافل شد.»

تصادفات جاده‌ای سومین ‌عامل مرگ ‌و ‌میر در ایران

در آبان 99، مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه سال گذشته و در زمان وقوع تصادف ۴۳.۳ درصد از افراد راننده‌ وسیله‌ نقلیه، ۲۰.۸درصد عابر پیاده و ۳۵درصد سرنشین یا ترک وسیله‌ی نقلیه بوده‌اند، گفت: «این آمار نشان می‌دهد که تصادفات جاده‌ای سومین ‌عامل مرگ ‌و ‌میر در ایران است. » هرچند بر اساس آمار عوامل انسانی همچون عدم توجه به جلو، سرعت غیرمجاز، خواب آلودگی، حواس پرتی راننده و ...جمله عوامل است. البته عدم توجه به کیفیت خودروهای داخلی و جاده‌های کشور هم به قصه پرغصه‌ای تبدیل شده که در عمل به رغم اقدامات اساسی از سوی سازمان‌ها مربوطه اما  اثربخشی نبوده است.

نقشه ایمنی راه‌ها به کجا رسید؟

مهرداد تقی‌زاده، معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، دبیر سابق کمیسیون ایمنی کشور، معاون اسبق شهردار تهران و مشاور مدیریت پروژه های پیچیده در بخش خصوصی با اشاره به وضعیت ایمنی حمل و نقل کشور به خبرنگار برنا گفت: مسئولیت حمل و نقل اتوبوس‌ها با سازمان راهداری است. شرکت‌های حمل ونقل خصوصی هستند اما مسئولیت ایمنی با سازمان راهداری است. کمیسیون ایمنی سازمان راهداری مکلف است تا مسئول فنی شرکت‌ها را بررسی کرده و روند مناسب اقدامات به طور دقیق مطالعه شوند.

 او افزود: در سال 96 قرار بود نقشه‌ای با عنوان تعیین ایمنی راه‌های کشور تهیه شود. در آن سال‌ها چندین اتوبوس حوادث متعدد را در پی داشت و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور  دستور تهیه این نقشه راه را داد. از سال 96 تاکنون نقشه ایمنی به تصویب نرسیده است. باید بر روی نقشه ایمنی راه‌های کشور که از اوایل 96 به هیات دولت ارسال شده اما تاکنون هنوز به تصویب نرسیده  اقدام اساسی کرد.

تقی‌زاده تصریح کرد: مشکلاتی در بروز تصادفات همچون ترمز، فنی  خودرو، راننده و ...  دخیل هستند.

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی درباره ارتقای وضعیت جاده‌های کشور گفت: تمامی اقدامات برای ایمن سازی، تغییرات در جاده‌ها و ... منوط به تصویب نقشه ایمنی راه‌ها است. این مقوله از بعد ایمنی نیز در این نقشه مورد بررسی  قرار گرفته است.

 روند تصادفات از سال 95 افزایشی بوده است

او ادامه داد: هنوز بر اساس این نقشه اقدامی در دستور کار قرار نگرفته است، چون این مهم به تصویب هیات دولت نرسیده و از سال 96 تاکنون در نوبت قرار گرفته دارد.

تقی زاده با بیان اینکه از سال 86 تا 95 روند تصادفات کاهشی بوده است، افزود: در سال 86 حدود 26 هزار کشته در جاده‌ها داشتیم. این رقم به 15 هزار نفر رسیده بود. در سال 95-96 پیش بینی  روند افزایش تصادفات انجام شده بود، چون حجم ترددها افزایش یافته، وضعیت جاده‌ها بهبود نیافته و ... با این تفاسیر اقدامات افزایشی است. در صورتی که تصادفات از سال 95 به بعد افزایشی بوده است.

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: شاید میزان تصادفاتدر سال‌های اخیر کاهش داشته اما این مقوله به دلیل ایمنی راه‌ها  نیست، بلکه به دلیل شیوع کرونا و کاهش میزان سفرهای جاده‌ای است.

حمل و نقل عمومی، مسافرکشی و بار از وضعیت مناسبی برخوردار نیست/ وضعیت نامناسب در ایمنی حمل و نقل عمومی

سرهنگ سید هادی هاشمی، رییس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و عضو کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: اتوبوس حمل کننده خبرنگاران محیط زیست وابسته به اداره راهداری بود. این اتوبوس جاده‌ای نبود.

 او افزود: اغلب ادارات کشور در نگهداری خودروها ضعیف عمل می‌کنند.برای برطرف سازی این اشکالات نیازمند صرف زمان فراوان هستیم. درضمن سازمان‌ها اهمیت چندانی به ایمنی خودروها نمی‌دهند.

 عضو کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با بیان اینکه معاینه فنی ماشین آلات دلیلی بر ایمنی خودرو نیست، تاکید کرد: اتوبوس وزارت راه دولتی و اداری بوده و این اتوبوس هم از قبل مشکلاتی داشته و نقص فنی هم پیدا کرده که در این شرایط حوادث اسفبار را به دنبال دارد.

هاشمی با بیان اینکه در ایمنی حمل و نقل عمومی، بار و مسافر و ایمنی وسایل  حمل و نقل، ساعت کار رانندگان و وضعیت کارشان و رعایت سرعت‌های غیرمجاز از وضعیت مناسب برخوردار نیست و قوانین و مقررات در این باره ضعیف است، تاکید کرد: حوادث در این شرایط  به کررات اتفاق می‌افتد. باید در شرایط موجود تجدیدنظر کرد. مماشات به دلیل برنامه‌ریزی‌های نادرست در این زمینه را شاهد هستیم. وضعیت حمل و نقل بار و مسافر نامناسب است.

در زمینه وضعیت راه‌ها عقب افتاده هستیم/ راه‌های کشور گنجایش ندارند

هاشمی درباره آخرین وضعیت ایمنی راه‌ها نیز تصریح کرد: میزان راه‌ها به نسبت مساحت کشور اندکی است. نرخ تراکم راه در کشور ما 2/5 است. به عبارت دیگر میزان راه به مساحت کشور به نسبت پایین است. راه‌های ما گنجایش نداشته و رانندگان ما حق انتخاب راه ندارند. برای مثال جاده تهران- چالوس 90 سال قبل ساخته شده است. هرچند هم‌اکنون با انبوهی از خودروها در کشور مواجه هستیم اما وضعیت جاده‌ها همچون 90 سال قبل است.

 به گفته او این امر رانندگان را عصبی کرده و راننده تهاجمی رانندگی می‌کند. شدیدترین تصادفات رخ به رخ اتفاق می‌افتد. از لحاظ راه، میزان راه و ... با تفکرات موجود در وزارت راه عقب هستیم و روزهای سختی را در پیش داریم. این مقوله عقب افتادگی خطرناک است.

او ادامه داد: در نگهداری راه هم با مشکلات متعدد مواجه هستیم. درکشور ما یک درصد بودجه برای نگهداری راه‌ها اختصاص پیدا می کند اما در عمل نیم درصد به آن تعلق می‌گیرد. راهداری، خودرو، مدیریت حاکم بر حمل و نقل و ... ایراداتی دارد و در این شرایط نمی‌توان انتظار مدینه فاضله را داشت. باید در تمامی بخش‌ها تجدیدنظر کرد.

هاشمی گفت: آمار کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور ما بالاست چرا که وضعیت تردد و ایمنی در  کشور ما نامناسب است.

رییس اسبق پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: نگهداری راه‌ها و رسیدگی به وضعیت راه و خط‌کشی‌های موجود، نظارت کامل بر حمل و نقل و عمومی، کنترل باید قوی و بازدارنده باشد.

درساخت راه‌ها تجدیدنظر شود

هاشمی ادامه داد: راهداری قوی باید وارد عمل شود. حمل و نقل عمومی و ناوگان عمومی هم به شکل سنجیده و بدون مماشات به کنترل بپردازد. در ساخت راه‌ها و زیرساخت‌ها باید تجدید نظر شود.

لزوم افزایش راه های کنونی تا 3 برابر

 هاشمی با بیان اینکه باید مدیریت جاده‌ها به بخش خصوصی منتقل شود، افزود: تعداد آزاد راه‌ها را باید افزایش داد و راه‌های کنونی باید به سه برابر افزایش پیدا کند. با این اقدامات تشنج از حمل و نقل عمومی برداشته می‌شود. در تمامی بخش‌ها تشنج و مماشات وجود دارد. تراکم‌ها باعث کم حوصلگی، کاهش آستانه تحمل و به هم خوردن الگوها پریشانی بر ترافیک و در نتیجه رانندگی نامناسب، قانون‌گریزی، بروز حادثه و نتایج نامناسب را به دنبال دارد.

او افزود: در چشم انداز وزارت راه تا چشم انداز 1404 نرخ تراکم شاید5/8  شود، این نرخ فاجعه است. باید به این مقوله رسیدگی شود. برای مثال در اخبار شاهد راه اندازی و مرمت 30 کیلومتر آزادراه تهران چالوس هستیم. باید دانست که این گونه اقدامات بعد از 30 سال و با صرف هزینه‌های جانی، مالی و حوادث فراوان بروز کرده است. این اقدام شرم‌آور است. باید جوانب را در اقدامات مورد توجه قرار داد.

حوادث رانندگی و اقدامات حمایتی

 در زمینه حمل و نقل عمومی و ایمنی راه ها نیازمند اقدامات مناسب  و به روز هستیم. این اقدامات در حالی باید در اولویت قرار بگیرد که همچنان حوادث ترافیکی از عمده دلایل در بروز مرگ و میرها و نقص عضوها محسوب می‌شود. این در حالی است که هنوزدر کشور ما در زمینه ارتقای وضعیت راه ها، کیفیت  خودرو، خدمات درمانی و توانبخشی و حمایت  و سرپرستی از بازماندگان کاری از پیش نرفته است.

//انتهای پیام:۵

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز