مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور خبر داد:

تحویل بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن به معلولین/ بیش از ۱۰ هزار خانواده دارای دو فرزند معلول صاحبخانه شدند/خودروی ۹۰۰ فرد معلول مناسب سازی شده است/ افزایش سرسام آور ۴۶ درصدی وسایل توانبخشی

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۱۱:۴۱:۵۱
کد خبر: ۱۲۰۴۲۲۲
تحویل بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن به معلولین/ بیش از ۱۰ هزار خانواده دارای دو فرزند معلول صاحبخانه شدند/خودروی ۹۰۰ فرد معلول مناسب سازی شده است/ افزایش سرسام آور ۴۶ درصدی وسایل توانبخشی
محمدرضا شهبازی گفت: امسال در نظر داریم با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بسیج سازندگی و... بیش از 35 هزار واحد مسکونی به دست افراد دارای معلولیت برسانیم.

به گزارش برنا؛ محمدرضا شهبازی، مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به تعداد خانه‌هایی که تحویل افراد دارای معلولیت شده است، گفت: سال گذشته  تسهیل‌گری بیش از 16 هزار خانه در سراسر کشور از طریق روش‌های مختلف به افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی انجام دادیم و برای امسال برنامه ریزی برای ساخت 35169 واحد مسکونی برای جامعه هدف سازمان شده است.  

او از همکاری با دستگاه‌های دیگر خبر داد و افزود: سازمان بهزیستی با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف شامل بیناد مستضعفان، بنیاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، بسیج سازندگی  و قرار گاه خاتم انبیا و ستاد اجرای فرمان امام برنامه همکاری درنظر گرفته است تا اهداف تعیین شده تحقق پیدا کند.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی تصریح کرد: بیش از 75 درصد از این خانه‌ها به افراد دارای معلولیت تعلق می‌گیرد و بقیه نیز به سایر گروه‌های هدف از جمله زنان سرپرست خانوار داده می‌شود.  

شهبازی در پاسخ به این سوال که اولویت بندی‌ها برای تحویل مسکن چگونه است، گفت: اولویت بندی در تهیه و واگذاری مسکن داریم به این صورت که خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر، معلولین ضایعه نخاعی شدید و خیلی شدید در اولویت هستند درواقع چندین شاخص را تعریف کردیم تا براساس آن افراد امتیازبندی شده و طبق آن افراد صاحب خانه شوند. تا به حال از تعداد 14300 خانواده دارای دو معلول تعداد 10467 خانواده صاحب خانه شده اند

او درباره هزینه این خانه‌ها عنوان کرد: روش های متعددی برای حمایت از خانه دار شدن افراد تحت پوشش وجود دارد. کمک های بلاعوض از مبلغ 30 میلیون تومان تا 140 میلیون تومان برای خرید و ساخت مسکن، پرداخت تسهیلات کم بهره تا 50 میلیون تومان و همچنین برای ساخت مسکن در صورتی که فرد زمین نداشته باشد تامین زمین به صورت رایگان امکان پذیر است. افراد دارای معلولیت نیز از پرداخت هزینه های اخذ پروانه و  انشعاب آب و برق نیز معاف می باشند.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی درباره آخرین وضعیت مناسب سازی منزل معلولین گفت: سال گذشته بیش از 17 هزار مورد از منازل افراد دارای معلولیت و سالمندان را مناسب سازی کردیم، این کار در ورودی خانه، محل نشیمن، اتاق‌ها، سرویس بهداشتی و حمام انجام شده تا معلولین در خانه به راحتی تردد کنند البته لازم به ذکر است که در انجام این کار ما به معلولین کمک کردیم یعنی خدمات مشاوره ارائه دادیم، کار کارشناسی انجام دادیم و به لحاظ مالی هم کمک کردیم تا بتوانند در منزل مناسب سازی انجام دهند.

او ادامه داد: کمک به  تامین وسایل کمکی برای انجام فعالیت های روزمره زندگی یکی دیگر از فعالیت های است که پیگیر آن هستیم چرا که معلولین نیاز به وسایل خاصی دارند برای مثال ممکن است به قاشق خاص، لیوان خاص، وسیله‌ای برای بلند شدن، دستگیره‌های ویژه و... نیاز داشته باشند که ما به بیش از 5 هزار نفر کمک کردیم تا این وسایل کمکی مورد نیازشان برای انجام فعالیت‌های روزمره تامین شود.

شهبازی از مناسب سازی خودروی معلولین خبر داد و گفت: خودروی 900 نفر از افراد دارای معلولیت را با تقاضای آنها مناسب سازی کردیم. این امر مستلزم داشتن خودرو توسط فرد و تقاضای او است. شاید به نظر برسد تعداد خودروهای مناسب سازی شده کم است اما این مسئله به کم بودن تقاضا بازمی‌گردد وگرنه 100 درصد متقاضیان مناسب سازی خودرو کارشان انجام شده است.

مدیرکل دفتر امور توانمندسازی معلولین سازمان بهزیستی از افزایش 46 درصدی وسایل توانبخشی در سال 1400 نسبت به سال گذشته خبر داد و بیان کرد: متاسفانه در چند وقت اخیر قیمت وسایل کمکی به میزان چشم گیری افزایش پیدا کرده است به طوری که برخی از وسایل، افزایش قیمت 3 تا 6 برابری داشته‌اند.  با وجود اینکه اعتبارات بهزیستی برای تامین وسایل کمکی نسبت به سال افزایش داشته است، نمی‌تواند این حجم از تورم را پوشش دهد درنتیجه ممکن است برخی از افراد دارای معلولیت به دلیل مشکلات مالی مجبور به خرید وسایل توانبخشی دست دوم شوند اما تلاش سازمان این است که بتواند وسایلی که برای معلولین ضروری و حیاتی هستتند مثل عصا، ویلچر، واکر و... را تامین کند.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز