معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی:

۳۷۰۰ جوان در پلتفرم‌های همسریابی قانونی ازدواج کردند/ مشاوران همدم تا ۴ سال زوج‌ها را تحت نظر قرار می‌دهند/ اطلاعات ثبت شده جوانان با حساسیت راستی آزمایی می‌شود

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۰۵:۳۳:۱۲
کد خبر: ۱۲۰۶۲۴۵
۳۷۰۰ جوان در پلتفرم‌های همسریابی قانونی ازدواج کردند/ مشاوران همدم تا ۴ سال زوج‌ها را تحت نظر قرار می‌دهند/ اطلاعات ثبت شده جوانان با حساسیت راستی آزمایی می‌شود
حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی گفت: در سامانه همسریابی تبیان که از سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرده است ۳۷۰۰ نفر ازدواج کردند که براساس پایش‌ها و بررسی‌ها حتی یک مورد طلاق هم در آنها دیده نشده است.

به گزارش برنا؛ مهرماه سال گذشته بود که معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای را برای رسیدگی به فعالیت سایت‌ها و کانال‌های همسریابی به دادستانی و پلیس فتا ارسال کرد؛ نامه‌ای که طی آن خواستار ورود دادستانی به عنوان مدعی العموم به موضوع شد درواقع فعالیت کلاهبرداران تحت عنوان سایت‌های همسریابی باعث شد که این معاونت به صورت جدی وارد شود. جدا از سایت‌های همسریابی غیرقانونی، تعدادی سایت همسریابی مجوزدار وجود دارد که یکی از آنها تحت عنوان «همدم» روز گذشته همزمان با آغاز هفته ازدواج و با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در سازمان تبلیغات اسلامی رونمایی شد. پلتفرم «همدم» سامانه فراگیر همسان‌گزینی مجموعه تبیان است که با استفاده از شیوه‌های نو در بستر تلفن همراه طراحی شده ‌است. این پلتفرم قرار است پاسخگوی نیاز جوانان و خانواده‌ها در امر ازدواج باشد و در راستای تحکیم ازدواج و خانواده به عنوان دستیار عمل کند. سبک و روش استفاده از این پلتفرم اینگونه است که افراد متقاضی با روش‌های جدید، احراز هویت می‌شوند سپس تست‌های متفاوت از آنها گرفته می‌شود و با نظارت اساتید روانشناسی نسبت به یکدیگر آگاهی لازم را کسب می‌کنند. پس از گذراندن مراحل مقدماتی، خانواده‌ها توسط افراد آموزش‌دیده و متخصص در جریان قرار می‌گیرند درواقع همه فعالیت‌ها در این سامانه تحت نظارت خانواده‌ها صورت می‌گیرد.

قرار است همدم با 4 سرویس همدم‌یاب برای مجردها، خدمات مشاوره‌ای به شکل تلفنی و حضوری، آزمون‌های روانشناسی، خودآگاهی و سازگاری و مجله آنلاین و محتواهای آموزشی در قالب، فیلم، پادکست، اینفوگرافیک و مقالات مختلف در دسترس جوانان و خانواده‌ها قرار گیرد و جوانان مجرد متقاضی ازدواج را از ابتدای تصمیم‌گیری برای ازدواج تا  سال‌ها پس از آن همراهی کند.

حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار برنا ضمن اشاره به نحوه راستی آزمایی اطلاعات جوانان در این سامانه گفت: بیش از ۱۰  سال است که طرح های همسریابی در موسسه تبیان فعال هستند بنابراین این موضوع مربوط به امروز و فردا نیست و سابقه طولانی دارد.

او افزود: نحوه راستی آزمایی در پلتفرم «همدم» اینگونه نیست که هرکسی بیاید و هراطلاعاتی را بدون راستی آزمایی ثبت کند چرا که پس از ثبت اطلاعات جوان، تحقیق می‌شود تا اطلاعات به درستی ثبت شود درواقع روند راستی آزمایی بسیار دقیق و حساس است به این ترتیب که با روش های علمی و تست های روانشناسی شخصیت آنها تحلیل می‌شود و با توجه به همه این فاکتورها کارشناسان همدم بهترین گزینه را برای دختر و پسر معرفی می‌کنند البته که امکان ارتباط مستقیم دو نفره وجود ندارد و درصورت تعیین طرفین کارشناسان و خانواده ها زمینه ساز آشنایی و مراحل بعدی ازدواج می‌شوند درواقع در این مرحله‌ست که تمام مستندات و واقعیات دیده می‌شود و خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند جلوتر پیش بروند یا خیر درواقع همدم مانند فضاهای ارتباطی آلوده فضای مجازی نیست بلکه یک سامانه دقیق و مشخص است.

عزت زمانی تصریح کرد: پلتفرم همدم قرار است وساطت سنت حسنه ازدواج شود دقیقا مانند زمان‌های گذشته که جوانان کف خیابان با یکدیگر آشنا نمی‌شدند و در یک فضای کاملا حقیقی و با حضور خانواده‌ها ازدواج می‌کردند، هدف ما این است که مراحل آشنایی یک ازدواج سالم و پایدار با استفاده از روش های نوین شکل بگیرد.

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پاسخ به این سوال که همسریابی در پلتفرم‌ها چقدر منجر به ازدواج موفق می‌شود؟ گفت: در سامانه همسریابی تبیان که از سال 1394 شروع به کار کرده است  ۳۷۰۰ نفر ازدواج کردند که براساس پایش‌ها و بررسی‌ها حتی یک مورد طلاق هم در آنها دیده نشده است.

او با تاکید بر اینکه همدم تا 4 سال زوجین را تحت نظر و ارتباط مستمر قرار می‌دهد، بیان کرد: سایت همسریابی همدم هر 6 ماه خانواده را پایش می‌کند و تا 4 سال پس از ازدواج آنها را تحت نظر قرار می‌دهد درواقع مانند یک بزرگتر، برادر و مشاور کنار خانواده می‌ایستد تا اگر مشکلی در زندگی به وجود بیاید، با استفاده از مشاورین مجرب،حل کند.

عزت زمانی با اشاره به اهمیت طراحی این سامانه در کشور گفت: طراحی سامانه همدم آنقدر اهمیت داشت که شخص رئیس مجلس شورای اسلامی آن را رونمایی کرد و ما بسیار خوشحال هستیم از دیروز نام آن بر سر زبان‌ها افتاده است و آمادگی پاسخ به سوالات وجود دارد اما در این میان، افرادی هستند که فرافکنی می‌کنند و با اصرار مقابل این جریان ایستادند؛ آنها یا رسانه‌های خارجی هستند یا اساسا اطلاع دقیقی از موضوع ندارند.

او ضمن درخواست از رسانه‌ها تصریح کرد: از رسانه‌ها می‌خواهیم با نگاه منطقی و دقیقی به این موضوع بپردازند. عده‌ای از ما می‌پرسند که چرا این مسئله را در اولویت قرار دادید؟ پاسخ این است که مسئله ازدواج و خانواده از مهمترین مسئله از میان صدها مسئله دیگر در کشور است و سازمان تبلیغات اسلامی براساس وظایف خود باید این موضوع را به بهره‌برداری می‌رساند و در خدمت مردم قرار می‌داد. مشکل همه جوانان مجرد نداشتن شرایط اقتصادی نیست و بسیاری از آنها به دلیل محدودیت ها، دسترسی به گزینه های مناسبی ندارند و کار همدم این است یک گام جدی در مسیر تسهیل ازدواج بردارد. 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در انتقاد از شلختگی و بی‌هویتی فضای مجازی گفت: یکی از دلایل بیان نگرانی های دلسوزان به این دلیل است که متاسفانه در فضای مجازی، بی هویتی بر فضای بهینه اولویت دارد و یکی از اشکالات ما همین است که مدیریت فضای مجازی را کاملا شلخته و بی‌هویت رها کردیم و از ظرفیت‌های بسیار خوب آن استفاده نمی‌کنیم وبه مردم توصیه می‌کنیم از آلوده ترین نوع اینترنت در کشور استفاده کنند و خوبی ها دیده نشود. طراحی پلتفرم هایی مثل همدم استفاده از طرفیت خوب فضای مجازی برای رفع یکی از مشکلات مردم است.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز