معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات:

جمعیت ملخ صحرایی در کشور کاهش یافته است/ طغیان ملخ ها استان های جنوبی را تهدید نمی کند

۱۴۰۰/۰۵/۰۷ - ۰۵:۰۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۷۹۹۷
جمعیت ملخ صحرایی در کشور کاهش یافته است/ طغیان ملخ ها استان های جنوبی را تهدید نمی کند
مسعود لطیفیان گفت: با توجه به وضعیت خشک بودن پوشش گیاهان یکساله، گرم بودن هوا و مهاجرت، دسته های ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور را تهدید نمی‌کنند.

 به گزارش برنا؛ مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت هجوم ملخ‌ها در کشور به خبرنگار برنا گفت: تاکنون 19 هزار و 173هکتار سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سال ۱۴۰۰ در کشور  انجام شده است. بر اساس بررسی‌های انجام شده در حدود ۲۲ میلیون هکتار مبارزه با آفات انجام شده و ادامه دارد.

 او افزود: وضعیت ملخ صحرایی در ایران آرام است و در سطح جهان نسبت به ۳ سال گذشته جمعیت ملخ صحرایی کاهش یافته است و این موضوع می‌تواند به دلایل متعدد از جمله گسترش و انجام عملیات ردیابی و مبارزه، کاهش بارندگی و از بین رفتن دستجات تخم آفت و خشک شدن مراتع و مناطق کانونی ملخ صحرایی است.

 لطیفیان ادامه داد: با این شواهد احتمالا طغیان چند سال اخیر ملخ صحرایی رو به کاهش و در حال از بین رفتن است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به وضعیت خشک بودن پوشش گیاهان یکساله، گرم بودن هوا و مهاجرت، دسته های ملخ صحرایی در استان‌های جنوبی کشور را تهدید  نمی‌کنند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تاکنون  اقدامات برای مهار ملخ در 20 استان با وسعت ۱۸۰ هزار هکتار  انجام شده است، افزود: مبارزه با ملخ‌های بومی شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ‌های بومی و غیرمهاجر انجام شده است.

لطیفیان ادامه داد: در بعضی سال‌ها دسته های ملخ‌های بومی از جمله مراکشی از سمت کشور ترکمنستان وارد مناطق مرزی ایران می‌شد اما در سال جاری نیز عملیات ردیابی در مناطق مرزی استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان با کشور ترکمنستان در حال انجام است و در صورتی که دستجات پروازی ملخ‌های بومی از جمله ایتالیایی و مراکشی وارد ایران شدند عملیات کنترل در همان مناطق مرزی انجام می‌شود.

او افزود: با توجه به خشک بودن پوشش گیاهی و انجام مراحل تخم ریزی ملخ‌های مراکشی و ایتالیایی در ماه‌های گذشته، بارندگی اخیر و وجود سیل در برخی از استان‌ها نمی‌تواند نسل دیگری از ملخ‌ها را ایجاد کند، چرا که اکثر ملخ‌های بومی تک نسل بوده و بعد از تخم ریزی از بین رفته اند.

لطیفیان گفت: برخی ملخ‌های بومی به صورت پراکنده در باغات و زراعات سبز دیده می‌شوند اما خطر زیادی ندارد. پیشنهاد و توصیه می‌شود عملیات ردیابی و دیده‌بانی انواع ملخ‌ها همچنان در کشور صورت بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز