مدیرکل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی:

تزریق واکسن کرونا ۸۳ درصد فوت و ۹۱ درصد ابتلا را کاهش داد

۱۴۰۰/۰۴/۲۷ - ۱۲:۴۰:۱۶
کد خبر: ۱۲۰۸۴۲۸
تزریق واکسن کرونا ۸۳ درصد فوت و ۹۱ درصد ابتلا را کاهش داد
مصطفی سراج گفت: زمانی که مراکز شبانه روزی ما واکسن را دریافت کردند، با مقایسه چهار ماهه اول سال 1400 با چهار ماهه اول سال 1399، 83 درصد کاهش فوت و 91 درصد کاهش ابتلا را داشته‌ایم.

به گزارش برنا؛ مصطفی سراج، مدیرکل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی؛ سازمان بهزیستی در برنامه «صبح و گفتگو» بهزیستی را سازمانی حمایتی تخصصی برشمرد و گفت: این سازمان با بیش از 150 نوع فعالیت در عرصه‌های مختلف اجتماعی اعم از پیشگیری اجتماعی و توانبخشی فعالیت می‌کند. بخشی از این فعالیت‌ها نیز حمایتی هستند.

او یادآور شد: سازمان بهزیستی از سال 1359 از ادغام 16 سازمان، نهاد و موسسه توسط شهید فیاض بخش تشکیل شد.

مدیرکل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی با اظهار به اینکه در طول 41 سال گذشته فعالیت‌های مختلفی به ماموریت‌های این سازمان افزوده شده است، عنوان کرد: بسیاری از فعالیت‌هایی که در حوزه پیشگیری، توانبخشی و اجتماعی است در طول این 41 سال با توجه به آسیب‌های نوپدید و مقتضیات زمان، ماموریت‌های سازمان هم افزایش پیدا کرد و هم اینکه سعی کرده خودش را به روز کند.

او افزود: به همین دلیل در هفته بهزیستی امسال، شعاری را که سازمان انتخاب کرد «هوشمندسازی، محله محوری و سلامت اجتماعی در خانواده» است و سعی کرد هر یک از انواع و اقسام فعالیت‌هایی را که سازمان در طول چند سال گذشته داشته، به روز کند.

 ایجاد بیش از 40 سامانه الکترونیکی در سازمان بهزیستی

سراج در رادیو گفت‌وگو به هوشمندسازی در سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در طول سه سال گذشته بیش از 40 سامانه الکترونیکی در سازمان شکل گرفت از جمله سامانه شفافیت و از طریق این سامانه تمامی مددجویان می‌توانند از آخرین اطلاعات حمایتی خودشان مطلع شوند. سامانه دانشجویان سامانه دیگری است و بیش از 22 هزار دانشجو تحت پوشش داریم که در سطوح مختلف تحصیلی دارند از خدمات سازمان استفاده می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در سال 1397 برای اولین بار سامانه الکترونیکی مراکز غیر دولتی را فعال کرده‌ایم، توضیح داد: در گذشته افرادی که در مراکز روزانه و شبانه روزی، خدمات دریافت می‌کردند، هزینه‌اش را باید به بخش غیر دولتی پرداخت می‌کردند. این پول‌ها با روش‌های سنتی به استان‌ها داده می‌شد، استان‌ها به شهرستان‌ها و بعضی اوقات تفاوت چند ماهه را بین استان‌ها داشتیم. ولی اکنون با راه اندازی این سامانه همزمان و در عرض کمتر از یک ساعت به تمام کشور و تمام مراکز که بیش از 2500 مرکز توانبخشی غیر دولتی هستند یارانه‌ها پرداخت می‌شود. اگر فردی فوت کند و یا فرد جدید بخواهد عضو شود در سامانه ثبت می‌شوند و قابل کنترل در سطح کشور است.

تزریق واکسن بیش از 80 درصد معلولین و سالمندان در مراکز شبانه روزی بهزیستی

مدیرکل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی با اشاره به واکسیناسیون مددجویان این سازمان گفت: ما باید واکسیناسیون را به دو قسمت تقسیم کنیم. در مراکز شبانه روزی توانبخشی ما به دلیل حضور سالمندان پر خطر و معلولینی که شرایط نگهداری در خانواده را ندارند، این افراد در فاز اول واکسیناسیون قرار گرفتند و تقریبا 80 درصد افراد سالمند و معلولینی که در مراکز شبانه روزی بودند، واکسن را دریافت کردند.

او با بیان اینکه مشکل عمده در بخش افراد دارای معلولیتی است که در خانه‌ها هستند، اظهار کرد: در طول چهار پنج ماه گذشته چندین بار مکاتبه کردیم. البته تحلیل ما این است که با توجه به فاز بندی که ستاد ملی واکسیناسیون انجام داده، فاز دوم به دو گروه اختصاص دارد؛ مرحله اول سالمندان هستند و مرحله دوم افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای دارند که شامل حال افراد دارای معلولیت ما نیز می‌شود.

عدم امکان مراجعه 105 هزار معلول بسترگرا به مراکز بهداشتی برای زدن واکسن

سراج افزود: اکنون بیش از 50 درصد از یک میلیون و 500 هزار نفر فرد دارای معلولیتی که در سازمان داریم، دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند و از این تعداد حدود 105 هزار نفر بستر گرا هستند و امکان مراجعه این عزیزان به مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن وجود ندارد و همه این‌ها را مکاتبه کرده‌ایم و اطلاعاتشان را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم. دوستان به ما قول داده‌اند که این جامعه هدف را در کمیته فنی واکسیناسیون مطرح می‌کنند و پاسخ می‌دهند. اما متاسفانه این پاسخ هنوز داده نشده و توقع‌مان این بود که باید این برنامه ریزی زودتر انجام شود.

او متذکر شد: البته انجمن‌هایی مثلMS و دیگر انجمن‌ها برنامه ریزی کرده‌اند و به صورت جداگانه واکسن را دریافت کرده‌اند ولی جامعه هدف سازمان خیلی بزرگتر است. از وزارت بهداشت خواهشمندیم که بعد از پایان تزریق واکسن به افراد سالخورده بالای 60 سال، در فاز دوم که افراد دارای معلولیت ما را شامل می‌شود این تزریق‌ها انجام شود.

مدیرکل دفتر امور مرکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی با تاکید بر موثر بودن واکسیناسیون، تصریح کرد: زمانی که مراکز شبانه روزی ما واکسن را دریافت کردند، با مقایسه چهار ماهه اول سال 1400 با چهار ماهه اول سال 1399، 83 درصد کاهش فوت و 91 درصد کاهش ابتلا را داشته‌ایم و این نشان دهنده این است که تزریق واکسن اثربخش بوده و عوارض آنچنانی نداشته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز