راهکارهای ساده برای درمان گرمازدگی

۱۴۰۰/۰۵/۰۳ - ۱۸:۵۰:۳۱
کد خبر: ۱۲۱۱۳۲۶
راهکارهای ساده برای درمان گرمازدگی
یک متخصص طب سنتی گفت: خوردن خاک‌شیر، شربت سکنجبین و شربت آبلیمو عسل درمان کننده گرمازدگی یا سندروم هایپرسرمیا است.

به گزارش برنا؛ سندروم‌ هایپرسرمیا یا گرمازدگی به حالتی گفته می‌شود که دمای بدن به حدود ۴۰ درجه سانتیگراد برسد و باعث اختلال در تعادل زیستی و مکانسیم‌های تنظیم دمای اندام شود. این سندروم به راحتی قابل پیشگیری است اما در صورت افزایش دمای شدید بدن فرد نیازمند فوریت‌های پزشکی است. در گرمازدگی علائمی مانند تعرق شدید، ضربان قلب تند و حرارت بالای بدن قابل مشاهده است که شدت آن می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود و اگر فرد تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار نگیرد احتمال سکته قلبی وجود خواهد داشت.

 این سندروم می‌تواند برای کسانی که بیماری قلبی عروقی دارند، افراد دارای بیماری‌های مزمن، بیماران اعصاب و روان، افراد چاق، معلولین و افرادی که به هر دلیلی از کاهش آب بدن رنج می‌برند، مبتلایان به مصرف مشروبات الکلی و استفاده‌کنندگان داروهای خاص ایجاد معضل کند.

طب سنتی به عنوان یک طب مکمل راهکارهای متعددی برای رفع گرمازدگی و پیشگیری از آن دارد. در این زمینه دکتر احمد کریمی، پزشک و متخصص طب سنتی – ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی در خصوص علت گرمازدگی گفت: علت اصلی گرمازدگی کاهش آب الکترود بدن است، بنابراین، مهم‌ترین روش پیشگیری از گرمازدگی کنترل سطح آب-الکترود بدن است و جلوگیری از کاهش آن است. یکی از راه‌های پیشگیری از کاهش آب- الکترود بدن استفاده از گیاه خرفه است. گیاه خرفه را نمی‌توانیم در درمان گرمازدگی استفاده کنیم اما برای پیشگیری از گرمازدگی بسیار مفید است.

او افزود: خرفه را باید با دوغ اشباع کرد؛ یعنی دو قاشق از خرفه را در استکان می‌ریزیم و به آن دوغ اضافه می‌کنیم. وقتی دوغ در خرفه جذب شد کار را تکرار می‌کنیم و آنقدر در آن دوغ می‌ریزیم که اشباع شود. مصرف دو قاشق از این گیاه اشباع شده در روزهای گرم فرد را در برابر گرما مقاوم می‌کند، اما خرفه باید از قبل از خروج از خانه مصرف شود.

این متخصص طب سنتی در خصوص راهکارهای رفع گرمازدگی در هنگام بروز سندروم گفت: اما اگر فرد دچار گرمازدگی شده باشد، استفاده از شربت‌های سنتی مفید است؛ بهترین شربتی که می‌تواند به فردی که گرمازده شده التیام دهد شربت عسل و آبلیمو است. در واقع املاح فردی که دچار گرمازدگی شده است کاهش پیدا کرده است و شربت آبلیمو و عسل می‌تواند هم شدت گرما را کاهش دهد و هم املاحی را که از بین رفته جایگزین کند.

کریمی بیان کرد: دومین راهکار کاهش میزان گرمازدگی در افرادی که دچار این سندروم شده‌اند مصرف خاکشیر است که می‌توان آن را با آبلیمو هم نوشید. اما این نوشیدنی باعث تشدید یبوست در کسانی می‌شود که از قبل به این عارضه دچار هستند، آن‌ها باید خاکشیر را با آب جوشیده مصرف کنند، آب جوش می‌تواند خاصیت ملیّن داشته باشد.

او سومین روش درمان گرمازدگی را نوشیدن شربت سکنجبین نام برد و گفت: سنکنجبین صفری را از بین می‌برد و عامل کاهش گرمازدگی است؛ این نوشیدنی املاح را دوباره تامین می‌کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز