یک جامعه شناس مطرح کرد:

لوکس نشینی معضلی وخیم تر از سرطان/ چشم و هم چشمی عارضه اصلی لوکس‌نشینی

۱۴۰۰/۰۵/۰۹ - ۰۵:۳۴:۴۹
کد خبر: ۱۲۱۱۳۵۹
لوکس نشینی معضلی وخیم تر از سرطان/ چشم و هم چشمی عارضه اصلی  لوکس‌نشینی
مجید ابهری ضمن انتقاد از لوکس نشینی گفت: هرچقدر سبک زندگی ما به سمت زندگی اشرافی و اشراف‌زدگی سوق پیدا کند، سوء استفاده، اختلاس، رانت خواری و امضاهای طلایی وارد زندگی‌های خالصانه و ساده زیستی ما ایران می‌شود.

 به گزارش برنا؛ دسترسی به امکانات لوکس، زندگی در فلان منطقه تهران، خریداری خودروی لوکس، سفر به خارج از کشور، تهیه لباس‌های برند و ... معیاری برای ارزش گذاری در بین برخی از افراد محسوب می‌شود. در این شرایط افراد قبل از شناخت طرف مقابل به نشانی محل زندگی، برند لباس‌ها، نوع تلفن همراه، ساعت، نوع خودرو و ... توجه می‌کند  و با یک دیدگاه کاسب کارانه به ارزش گذاری فرد مقابل می‌پردازد. این نوع طرز تفکر به معنای پایان دادن به ارزش‌ها و انسانیت است.

لوکس نشینی معضلی وخیم تر از سرطان

مجید ابهری، جامعه شناس درباره مسکن‌هایی که لوکس ساخته می‌شوند، به خبرنگار برنا گفت: لوکس نشینی معضل نیست بلکه از سرطان هم وخیم تر است.

 او افزود: سبک زندگی اصلی‌ترین مشعل روشنی بخش روش زندگی هر فرد و خانواده محسوب می‌شود. در دو دهه اخیر سبک زندگی ایرانی- اسلامی جایگاه خود را در بسیاری از موارد به سبک زندگی اشرافی داده و خریدها، سکونتگاه‌ها و رستوران‌های اشرافی جایگزین ساده زیستی شده است.

 این جامعه شناس تاکید کرد: خانه‌های اشرافی به شکل برج‌های گران قیمت در کوچه‌های تنگ شمال شهر ایجاد شده و قیمت‌های نجومی دارد. این در حالی است که با قیمت هر یک واحد 20 جوان می‌توانند زندگی خود را آغاز و به راحتی ادامه دهند.

لوکس نشینی از طریق تبلیغات ماهواره‌ای وارد کشور شده است

ابهری افزود: لوکس نشینی به معنای زندگی در خانه‌های اشرافی با مبلمان و وسایل خارجی یکی از آسیب‌هایی است که تبلیغات ماهواره‌ای وارد زندگی ما ایرانیان کرده است.

این جامعه شناس ادامه داد: وقتی خانه‌های لوکس در عمارت متحده عربی یا در ترکیه تبلیغات می‌شود و حتی فروشندگان حاضرند قیمت‌های آنها را با ریال در ایران دریافت کنند چه چیزی بهتر از یک زندگی اشرافی در کنار رانت خواری و پول‌های باد آورده می‌تواند راحتی بخش و عامل رقابت این افراد شود.

چشم و هم چشمی عارضه اصلی  لوکس‌نشینی

 ابهری افزود: متاسفانه چشم و هم چشمی عارضه اصلی لوکس نشینی است. برج‌های لوکس در شمال شهر تهران باعث شده برای هر یک متر مربع چندین میلیون تومان قیمت‌گذاری شود. کسی که در این خانه‌ها زندگی می‌کند، باید خودروی چند میلیاردی سوار شده و از فروشگاه‌هایی با خریدهای آنچنانی لوازم مورد نیاز را  تهیه کند.

او تصریح کرد: هر چقدر سبک زندگی ما به سمت زندگی اشرافی و اشراف‌زدگی سوق پیدا کند، سوء استفاده، اختلاس، رانت خواری و امضاهای طلایی وارد زندگی‌های خالصانه و ساده زیستی ما ایران می‌شود.

این استاد دانشگاه گفت: همه ما دچار تبعیض‌های کشنده  شدیم و از  تبعیض‌ها رنج می‌بریم. 

او در پایان گفت: تا زمانی که لوکس خوری، لوکس نشینی و لوکس پوشی در جامعه ما ادامه یابد فساد،  رانت، رشوه و دزدی جمع نمی‌شود. 

//انتهای پیام:۳

نظر شما
پرونده ویژه