برنا از اقدامات معاونت امور تعاون وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز «کار آفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای » گزارش می دهد ؛

از آموزش رایگان تعاونگران تا امکان اخذ مجوز برگزاری دوره های آموزشی توسط تعاونی ها

۱۴۰۰/۰۵/۰۶ - ۲۳:۰۸:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۳۵۹
از آموزش رایگان تعاونگران تا امکان اخذ مجوز برگزاری دوره های آموزشی توسط تعاونی ها
محمد کبیری گفت: توانمندسازی تعاونی‌های دانش بنیان از اهمیت برخوردار است و حدود صد کسب و کار تعاونی دانش بنیان که اطلاعات آنها در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور موجود است، می‌توانند از خدمات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شکل خاص بهره‌مند شوند.

به گزارش برنا؛ ششم مرداد در حالی روز ملّیِ «کار آفرینی و ترویج آموزش‌های فنی و حرفه ای» نامگذار شده است که در کشور کسب تخصص و مهارت یکی از نیازهای اصولی برای همگان از جمله مدیران و فعالان در عرصه اقتصاد تعاونی محسوب می‌شود. 

محمد جعفر کبیری، معاون امور تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی درباره اقدامات برای ارتقای جایگاه تعاون‌گران به بهانه فرارسیدن روز «کارآفرینی و ترویج آموزش های فنی و حرفه ای » به خبرنگار برنا گفت: تاکنون دو تفاهم نامه فی ما بین معاونت امور تعاون و سازمان فنی و حرفه ای کشور منعقد شده است.

 او افزود: یک تفاهم نامه مربوط به آموزش و توانمندسازی تعاون‌گران می‌ باشد که به شکل کلی در آن چندنکته کلیدی وجود دارد. اولین نکته کلیدی اولویت قرار گرفتن تعاون گران برای آموزش های رایگان سازمان فنی و حرفه ای است.

 کبیری  ادامه داد: از سال 97 تاکنون در مجموع حدود 612 هزار نفر از تعاون‌گران از دوره‌های آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در گرایش‌ها و رسته‌های گوناگون استفاده کرده‌اند البته بخش قابل توجهی از این آموزش‌ها در حوزه صنعت و معدن، کشاورزی، صنایع دستی، فرآوری مواد غذایی و ... بوده است. رابطه مستقیمی بین ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و  سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان ها ایجاد شده و موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ضرورت توانمند شدن تعاونگران و توانایی برخورداری از مهارت‌های روز تبدیل به یک جریان عملیاتی شده است.

او تاکید کرد: نکته دومی که در تفاهم‌نامه سازمان فنی و حرفه‌ای  اشاره شده است این است که باید بتوانیم مراکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ویژه  تعاونگران را داشته باشیم و در ادامه مسیر  تعاونی‌هایی که از مهارت، تجارب و تخصص‌های لازم برخوردار هستند بتوانند مجوزهای برگزاری دوره‌های آموزشی را اخذ کنند. 

کبیری افزود: در این حوزه هم تعدادی از تعاونی‌های واجد شرایط درخواست‌ها و مدارک خود را به سازمان فنی و حرفه ای کشور ارائه داده اند و پس از بررسی‌های لازم و اخذ مجوز های مربوطه می توانند آموزش‌های فنی و حرفه ای را ارائه دهند.

کبیری تصریح کرد: بسیاری از مراکز متعلق به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای قابل واگذاری هستند و تعاون‌گران می توانند برای مدیریت این مراکز بر اساس قوانین و مقررات اقدام کنند. نکته دیگر اینکه استانداردسازی محتوای آموزشی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از سال 97 تاکنون رابطه معنادار بین معاونت امور تعاون و سازمان فنی و حرفه ای و ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مراکز فنی و حرفه‌ای استان‌ها برای تولید محتوای آموزشی و استانداردهای آموزشی ویژه تعاون‌گران ایجاد می شود.

معاون امور تعاون وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: البته دوره‌هایی همچون مدیریت کسب و کارهای تعاونی، الگوها و برگزاری مجامع و انواع مدل‌های تاسیس تعاونی‌ها، مدل‌های بازاریابی و فروش در تعاونی‌ها و توسعه کسب و کارهای تعاونی با رویکرد واردات، صادرات، با تعاملات بین‌المللی در قالب محتواهای آموزشی استاندارد در تفاهم‌نامه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای مورد توجه است و اغلب آنها هم به مرحله اجرا و اقدام رسیده است.

به گفته کبیری توانمندسازی تعاونی‌های دانش بنیان از اهمیت برخوردار است و حدود صد کسب و کار تعاونی دانش بنیان که اطلاعات آنها در سامانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور موجود است و می‌توانند از خدمات آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به شکل خاص بهره‌مند شوند.

 او  همچنین تصریح کرد: بهتر است تعاونی ها از آموزش‌های های تک (high-tech) و های لول (high level) برخوردار شوند و همچنین از مشوق‌های مرتبط با تعاونی‌های دانش بنیان در این مورد بهره‌مند شوند. 

معاون امور تعاون تصریح کرد: نکته دوم پیرامون دوره آموزشی بلند مدت تربیت مدیران حرفه‌ای تعاونی‌ها است که در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی MBA و DBA از اوایل تیر 1400  آغاز شده و با همکاری سازمان جهاد دانشگاهی به دنبال برنامه‌ریزی برای عملیات‌سازی این پروژه هستیم.

او ادامه داد: تمامی مدیران عامل، بازرسان، اعضای هیات مدیره و اعضای کسب و کارهای تعاونی که علاقمند هستند به شکل حرفه‌ای با مدیریت کسب و کار آشنا شوند؛ در این دوره‌ها آموزش بلند مدت حدود 400 ساعت در اختیارشان قرار می‌گیرد.

به گفته کبیری 5 دوره در قالب MBA تعاون ،گرایش MBA  بازاریابی و تعاون، گرایش استراتژی تعاون، گرایش  DBA مالی و بورس، گرایش DBA استراتژی، گرایش DBA کارآفرینی، گرایش DBAبازاریابی برگزار می‌شود. در این گرایش‌ها آشنایی با حقوق کسب و کارهای تعاونی و مباحث مرتبط با پیشینه و جایگاه علمی تعاونی‌ها و جایگاه تعاون در ایران و جهان گنجانده شده است.

 معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تمامی تعاون‌گران در این 5 گرایش در گام نخست با مباحث تعاون به شکل حرفه‌ای آشنا شده و بعد از آن هم بر اساس نوع گرایش انتخابی سر فصل‌های عمومی و تخصصی را فرا می‌گیرند.

به گفته او پروژه تربیت مدیران حرفه‌ای تعاونی‌ها آغاز مناسبی است تا بتوان مدل حرفه‌ای‌گری را در بین مدیران تعاونی‌ها ترویج کنیم.

کبیری افزود: امیدواریم مدیران تعاونی‌ها را به سمت توانمندسازی سوق داده و به تدریج بستری را فراهم کرد تا متقاضیان عضویت در هیات مدیره یا مدیران عامل تعاونی‌ها از این آموزه های  مرتبط با MBA و DBA  آگاهی یابند، طبیعتا متقاضیان برای شرکت در دوره MBA باید از مدرک تحصیلی کارشناسی و متقاضیان دوره DBAباید از مدرک کارشناسی ارشد برخوردار باشند. در صورت گذراندن دوره MBA را پیرامون دوره گذرانده ارائه دهند. 

کبیری در پایان گفت: ششم مرداد مصادف با روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نامگذاری شده است. این روز را به صاحبان کسب و کار، تعاون‌گران و صاحبان مشاغل و فعالان در حوزه کارآفرینی تبریک و از سازمان فنی و حرفه‌ای کشور و دیگر متولیان تشکر می‌کنم.

//انتهای پیام:۳

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز