کدام گونه ها ساحلی در جنوب کشور در معرض انقراض هستند؟

۱۴۰۰/۰۵/۲۴ - ۰۵:۰۶:۱۶
کد خبر: ۱۲۱۸۸۹۳
کدام گونه ها ساحلی در جنوب کشور در معرض انقراض هستند؟
محمد غواصی گفت: برخی از موجودات در معرض خطر و به شدت در معرض خطر در حوزه جنوب کشور مشاهده می‌شود. برای مثال گونه لاک پشت سبز در معرض خطر انقراض است. این گونه نه تنها در ایران بلکه در کل جهان در معرض خطر و لاک پشت پوزه عقابی به شدت در معرض انقراض است.

محمد غواصی؛ متخصص زیست شناس دریایی درباره گونه های طبیعی در معرض خطر در سواحل جنوب کشور به خبرنگار برنا گفت: گونه‌های در معرض خطر از طریق فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) طبقه بندی می‌شوند. در طبقه بندی این فهرست موجودات در سطوح بررسی نشده NE، اطلاعات کم DD، کمترین نگرانی LC، درنزدیکی تهدید NT، آسیب پذیر VU، در معرض خطر EN، به شدت در معرض خطر CR، انقراض در حیات وحش EW و به طور کلی منقرض شده EX تقسیم می‌شوند.

او افزود: برای مثال خرس پاندا در حیات وحش منقرض شده است اما این خرس در برخی باغ وحش‌های ویژه تحت حفاظت قرار دارد.

غواصی تاکید کرد: برخی از موجودات در معرض خطر و به شدت در معرض خطر در حوزه جنوب کشور مشاهده می‌شود. برای مثال گونه لاک پشت سبز در معرض خطر انقراض است. این گونه نه تنها در ایران بلکه در کل جهان در معرض خطر است و لاک پشت پوزه عقابی به شدت در معرض خطر انقراض است.

این متخصص زیست دریا ادامه داد: گونه‌هایی از کوسه ماهی‌ها، آبسنگ‌های مرجانی و برخی پستانداران دریایی همچون دلفین‌های گوژپشت، پورپویز بدون باله در این فهرست قرار دارند.  

غواصی افزود: عوامل زیادی گونه های در معرض خطر را تحت تاثیر قرار می دهند برای مثال یکی از عوامل جهانی آسیب آبسنگ‌های مرجانی، گرمایش جهانی و تغییرات اقلیمی است که مسئله‌ای مورد توجه در دنیا است. همچنین آلودگی‌های مختلف خصوصاً آلودگی های نفتی باعث تخریب محیط زیست و آسیب به این گونه‌ها به شکل گسترده در سطح منطقه ای می‌شود.

 او درباره  اقدامات برای حفاظت از گونه‌های در معرض خطر گفت: اقدامات متعدد در این زمینه انجام شده است. برای مثال در بین لاکپشت‌ها  به ویژه  لاکپشت پوزه عقابی اقدامات حفاظتی در ابعاد مختلف در حال انجام است. درضمن در زمینه لاک پشت‌ها  و پستانداران دریایی  و آب سنگ‌های مرجانی اقدامات فراوان انجام شده و ادامه دارد.

به گفته  این متخصص در حوزه محیط زیست دریایی پرژه‌های حفاظتی در دنیا به تدوین برنامه‌ها می‌پردازند تا گونه را به شکل مناسب نگهداری کرد.

غواصی اضافه کرد: برنامه حفاظت از گونه‌ها تابع شرایط موجود در منطقه است و با توجه به بسیاری از جوانب از قبیل دسترسی ها، محدودیت ها، هزینه ها و نیروی انسانی و غیره بهترین روش حفاظت انتخاب می شود. لذا ممکن است روش حفاظت از یک گونه واحد در نقاط مختلف جهان متفاوت باشد. برای مثال روش حفاظت از ساحل تخمگذاری لاکپشت‌های دریایی در جزیره قشم با جزیره کیش متفاوت است. 

این متخصص در حوزه محیط زیست دریایی به اهمیت آگاهی رسانی در خصوص گونه های در معرض خطر تاکید کرد و حمایت از پروژه های حفاظتی در این زمینه را بسیار مهم و تاثیرگذار برشمرد.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز