معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی خبر داد:

هشدار؛ افزایش افسردگی در کودکان/ «انزوا کودکان» و «مشکلات زناشویی» دو دلیل عمده مراجعه این روزهای مردم به روانشناسان است

۱۴۰۰/۰۵/۳۰ - ۰۵:۰۲:۴۰
کد خبر: ۱۲۲۱۹۳۹
هشدار؛ افزایش افسردگی در کودکان/ «انزوا کودکان» و «مشکلات زناشویی» دو دلیل عمده مراجعه این روزهای مردم به روانشناسان است
امین رفیعی پور گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، این روزها بیشتر مراجعات حضوری و تلفنی مردم با روانشناسان درخصوص افسردگی کودکان است.

امین رفیعی پور، معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی در گفتگو با خبرنگار برنا با اشاره به اینکه کرونا باعث ایجاد فاجعه روانی شده است، گفت: هنگام رویارویی با چنین بحران‌هایی چون کرونا ترس و اضطراب پدیده‌ای بسیار رایج است چراکه به دلیل پیش بینی ناپذیر بودن شیوع پاندمی بیماری عفونی، یک ترس شدید روانی از سرایت آن، تمامی افراد را دربرمی‌گیرد. این ترس و نگرانی هنگامی که بیماری، جان ما را تهدید می‌کند یا زمانی که احتمال ناقل بودن نزدیکان می‌رود، تاثیرات منفی فزاینده‌ای بر زندگی می‌گذارد که اغلب هم منجر به مشکلات روانی خاصی در جامعه می‌شود.

او از افزایش افسردگی در کودکان خبر داد و گفت: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم، این روزها بیشتر مراجعات حضوری و تلفنی مردم با روانشناسان درخصوص افسردگی کودکان است چرا که آنها مجبور هستند تمام مدت در خانه بمانند، تمام کلاس‌های آموزشی‌شان مجازی شده، باشگاه‌ها تعطیل هستند و کودکان نمی‌توانند همراه با دوستان خود در محیط خارج از خانه ورزش کنند درواقع تمام آموزش‌ها، سرگرمی‌ها و تفریحات آنها به خانه آمده و همین عامل باعث شده کودکان بی تحرک شده و پیرو عدم تعاملات اجتماعی، افسردگی و انزوا به سراغ آنها بیاید.

رفیعی پور تصریح کرد: متاسفانه مادرها تبدیل به معلم شدند و مرز بین مربی و مادر بودن از بین رفته به همین دلیل کودکان دچار اضطراب شدید، انزوا و افسردگی شده‌اند که البته ما تلاش داریم با ارائه خدمات روانشناسی به آنها از این افسردگی بکاهیم.

معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی ادامه داد: نیاز کودکان و نوجوانان به روانشناس و روانپزشک در دوران کرونا بیش از سایر سال‌هاست اما متاسفانه به دلیل بد دانستن مراجعه به روانشناس در میان برخی خانواده‌ها بر گستره مشکلات این قشر آسیب پذیر افزوده شده است این وضعیت درحالی‌ست که بررسی مشکلات روانی و درمان به موقع آن، از ایجاد آسیب‌ها و دردسرهای بزرگتر در جامعه ممانعت می‌کند.

او با تاکید بر اینکه آسیب‌های روحی و روانی نیاز به برنامه‌ریزی‌های خاص دارد، گفت: اگر هرچه سریعتر این برنامه ریزی و فعالیت‌های خاص انجام نشود در دوران پساکرونا با آسیب‌های بسیاری روبه رو خواهیم بود و این بارِ روانی به جامعه روانشناسان و آسیب شناسان منتقل می‌شود پس باید به بحث سلامت جسمی، اجتماعی و روانی در دوران پسا کرونا توجه ویژه داشت. 

رفیعی پور افزود: برای مصون کردن جامعه پساکرونا باید به گروه‌های هدف و آسیب پذیر، آموزش‌های مهارتی و خودمراقبتی لازم ارائه شود تا بتوانند از حالت روانی و سیستم دفاعی که در دوران کرونا برایشان به وجود آمده دوری کنند و خود را با شرایط روز وفق دهند درواقع نباید طوری رفتار کنیم که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و همه چیز مانند گذشته است.

معاون آموزشی سازمان نظام روان شناسی بر ضرورت دوچندان شدن حمایت‌های عاطفی و روانی برای بازگشت همه افراد به خصوص کودکان و نوجوانان به زندگی عادی تاکید کرد و گفت: نیاز است برای بازگشت به زندگی عادی کودک و نوجوانی که مدت‌ها به دلیل قرنطینه در خانه مانده و تکالیف را از سیستم مجازی انجام داده است اقدامات لازمی انجام شود.

او در پاسخ به این سوال که علت عمده مراجعه بزرگسالان به روانشناسان چیست؟ بیان کرد: اکثر مراجعین بزرگسالی که به روان درمان‌ها مراجعه می‌کنند، عمده مشکلاتشان افسردگی، اضطراب و مشکلات زناشویی است چرا که برخی زن و شوهرها هستند  که نتوانستند زندگی خود در دوران کرونا و یکی شدن محیط مدرسه، کار، آموزش و... در خانه را مدیریت کنند به همین دلیل با همسر خود به مشکلات زناشویی برخورد کردند و اختلافاتی میان‌شان به وجود آمده است که البته قابل حل است به شرط اینکه به روانشناس مراجعه کنند و روابط خود را بهبود ببخشند.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز