برج عجیب در ایران که روی سراشیبی نزدیکی سقوط شهاب سنگ است/ ببینید

۱۴۰۰/۰۶/۱۸ - ۱۲:۵۱:۵۳
کد خبر: ۱۲۳۱۲۳۹
برج عجیب در ایران که روی سراشیبی نزدیکی سقوط شهاب سنگ است/ ببینید
برج رسکت در شهرستان ساری، بخش دودانگه، در شیب تند کوهی سنگی بنا شده است و همواره این سال مطرح بود که این بنای آجری چگونه در این شیب تند پابرجا مانده است

به گزارش برنا؛ برج رسکت بنایی متعلق به سدهٔ ۵ ه‍.ق که در شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است.این اثر در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۱۲ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

از ویژگی های شاخص این بنای یادمانی  می توان به گچبری ها ی ظریف ، آجرکاری و کتیبه گچی به دو زبان کوشی و پهلوی باستان اشاره نمود .این اثر از دهه پنجاه شمسی تا کنون بارها مورد حفاظت و مرمت و پژوهش های علمی بسیاری بر روی آن صورت گرفته است. این برج هزار ساله در کنار برج لاجیم از کهن ترین و شاخص ترین آثار تاریخی استان مازندران می باشد.

برج رسکت در شیب تند کوهی سنگی بنا شده است و همواره این سال مطرح بود که این بنای آجری چگونه در این شیب تند پابرجا مانده است. با طرح این سوال، گمانه‌‌ای در اطراف برج زده و طی آن بخشی از سکوی آجری نمایان شد که سطح شیب را برای معماران برج از بین برده است. معمارانبا استفاده از تراشیدن سنگ‌‌های کوه، حفره‌‌ای سنگی را به وجود آوردند تا بتوانند سکوی آجری را در داخل آن بنا کنند.

بنابر اسناد تاریخی برج رسکت آرامگاه یکی از اعضای خاندان باوندیان است و متعلق به شهریار ابن قارون بوده است. در سال ۲۳۱ خورشیدی شهاب سنگی در این منطقه سقوط کرد که به نام «شهاب سنگ اسپهبد شروین» خوانده شد. برخی پژوهشگران برج رسکت را یادمانی چند منظوره در نزدیکی محل سقوط این شهاب سنگ می‌دانند.

برج رسکت در ۴۰ کیلومتری جنوب غرب شهرستان ساری، بخش دودانگه، روستای رسکت واقع شده است.

Resket_11

 

2c5c663b-9dd7-469f-b9ad-6c2e1c35519d

رسکت-2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز