عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل مطرح کرد:

لزوم بین المللی شدن جشنواره طب ایرانی

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۱۴:۳۲:۳۸
کد خبر: ۱۲۳۴۰۲۴
لزوم بین المللی شدن جشنواره طب ایرانی
مرتضی مجاهدی برگزاری جشنواره های سالیانه ملی و بین المللی را بهترین مسیر برای فرهنگ سازی و توسعه طب ایرانی دانست.
به گزارش برنا؛ مرتضی مجاهدی، پزشک و متخصص طب ایرانی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل و معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی در آبان ماه امسال گفت: یکی از اهدافی که همواره در دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت پیگیری می‌شود؛ نهادینه کردن فرهنگ عمومی و توسعه علمی طب ایرانی در بین اقشار مختلف جامعه است که به نظر می رسد برگزاری این رویداد می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.  
 
او افزود: اولین جشنواره‌ طب ایرانی، سال ۹۷ در دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد که تجربه خوبی بود اما متأسفانه به دلایلی ازجمله وضعیت کرونا، تاریخ برگزاری دومین جشنواره به تأخیر افتاد که باهمت مدیریت دفتر طب ایرانی از ابتدای سال ۱۴۰۰ مقدمات کار جشنواره دوم آغاز شد.
 
عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه هدف اصلی جشنواره معرفی فعالین این حوزه  و ارتقاء سطح دانش و فرهنگ اجتماعی عموم جامعه است، اظهار داشت: در هر جشنواره‌ای برگزیدگانی از بخش‌های مختلف جشنواره از جمله؛ بخش پژوهش، آموزش، کارهای بالینی، تولید محتواهای علمی و یا ارتباطات اجتماعی به‌عنوان الگوهای موفق معرفی می‌شوند تا بقیه اهالی آن رشته و علاقه‌مندان بتوانند با الگوگیری از آنها فعالیت‌هایشان را در این راستا توسعه بدهند.
 
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با اشاره به برخی مشکلات این حوزه ازجمله تندروی‌ها و افراط و تفریط برخی جریان‌ها و ضرورت فرهنگ‌سازی در محافل علمی و عموم مردم جامعه، نسبت به شناخت صحیح مکتب طب ایرانی تأکید کرد و گفت: این جشنواره می‌تواند با حمایت و معرفی محصولات علمی در قالب هنر و رسانه که به دور از افراط و تفریط و برگرفته از مطالب ناب علمی طب ایرانی است و تجلیل از هنرمندان و فعالان این عرصه به سمت اصلاح فرهنگ اجتماعی قدم بردارد و طب ایرانی را به جامعه هنری و عموم مردم معرفی کند.
 
او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که یکی از بهترین وسایل و مسیرها برای فرهنگ‌سازی و توسعه طب ایرانی برگزاری جشنواره‌های سالیانه ملی و بین‌المللی است.
 
 مجاهدی با اشاره به اینکه شعار دومین جشنواره طب ایرانی اصلاح سبک زندگی است، گفت: در حوزه طب ایرانی تأکید زیادی بر اصلاح سبک زندگی شده و درصد بسیار زیادی از توصیه‌های درمانی کتاب‌های طب ایرانی مبتنی بر این اصل مهم است.
این پزشک و متخصص طب ایرانی بابیان اینکه حکمای ما در تمام کتاب‌های طبی اولین خط درمان را تدبیر با اصلاح سبک زندگی دانسته‌اند، گفت: امروزه محافل علمی دنیا نیز برای درمان بیماری‌ها بیشتر به سمت اصلاح سبک زندگی پیش می‌روند تا تجویز دارو اما متأسفانه ما در کشورمان از این جریان علمی عقب هستیم.
 
او تصریح کرد: مستندات علمی زیادی در خصوص اثرگذاری اصلاح سبک زندگی بر پیشگیری و حتی درمان بیماری‌ها در دنیا وجود دارد و ما می‌توانیم این فرهنگ را با استفاده از این مستندات توسعه بدهیم.
مجاهدی تأکید کرد: مسلماً این جشنواره می‌تواند در ارائه الگوهای موفق پژوهش‌ها و آموزش‌های ارزشمند در توسعه و اصلاح سبک زندگی صحیح به جامعه علمی و عموم مردم بسیار مؤثر باشد.
 
او با تأکید بر اینکه ارائه فعالیت‌های برجسته و معرفی پژوهشگران به‌عنوان الگوهای مثبت و موفق سبب می‌شود تا نگاه محافل علمی و عمومی به جریان روشمند طب ایرانی معطوف بشود، افزود: این رویداد باعث می‌شود تا این جریان علمی بیشتر و بهتر شناخته شود و از طرفی پزشکان و فعالان این رشته که داخل خانواده طب ایرانی هستند معرفی و تشویق به فعالیت بیشتر شوند.
عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره با اعلام اینکه این رویداد در تاریخ چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰، روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه برگزار می‌شود و عمدتاً مجازی خواهد بود، ابراز امیدواری کرد: ان‌شاءالله در اولین فرصت این جشنواره با مشارکت کشورهای دیگری که در این حوزه فعالیت می‌کنند تبدیل به یک جشنواره بین‌المللی شده تا از تمام ظرفیت‌های علاقه‌مندان به این مکتب در دنیا استفاده بشود.
 
گفتنی است دومین جشنواره طب ایرانی، نوزدهم آبان ماه، برابر با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار از تاریخ بیستم تیرماه آغاز شده و تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره می‌توانند برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام در آن به پایگاه جشنواره طب ایرانی به نشانی http://pmfestival.ir مراجعه کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز