دهقان‌کیا در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد؛

آخرین اخبار از دائمی سازی همسان سازی حقوق بازنشستگان/ دو میلیون تومان به سبد معیشت خانوار افزوده شده است

۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ۰۵:۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۲۳۶۱۲۸
آخرین اخبار از دائمی سازی همسان سازی حقوق بازنشستگان/ دو میلیون تومان به سبد معیشت خانوار افزوده شده است
رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران گفت: طی 5 ماه اول سال 1400 مبلغ 2 میلیون تومان به سبد معیشت خانوار افزوده شد و اگر این رقم همینطور افزایش پیدا کند تا پایان سال 3 تا 4 میلیون تومان به سبد معیشت خانوار اضافه می‌شود.

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره آخرین اخبار از متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، گفت: دولت در پایان سال 98، حقوق شاغلان دولت را افزایش داد و در ابتدای سال 99 نیز افزایش سالیانه صورت گرفت و حقوق کارکنان دولت حدود 80 درصد حقوق آن‌ها افزایش یافت.

او افزود: این افزایش حقوق کارکنان دولت باعث شد بین حقوق شاغلان با بازنشستگان کشوری شکاف زیادی ایجاد شود و برای رفع این مشکل، حدود 90 درصد حقوق بازنشستگان کشوری افزایش یافت و متناسب سازی حقوق آن‌ها اجرا شد.

دهقان‌کیا بیان کرد: بعد از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، فاصله زیادی بین حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری با بازنشستگان تامین اجتماعی ایجاد شد و بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به تبعیض ایجاد شده اعتراض کردند به همین دلیل در دو مرحله متناسب‌سازی برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا شد.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران با اشاره به اینکه در مرحله اول سابقه افراد مهم بود و هرکس به نسبت سابقه امتیازی را دریافت می‌کرد و براساس امتیاز عدد و رقم جایگزین می‌شد، گفت: علاوه بر آن افرادی که بالای 25 سال سابقه داشتند به ازای هر سال اضافه، تشویقی دریافت کردند همچنین مبلغ بیمه پردازی نیز در مرحله اول مهم بود.

او اضافه کرد:  قرار شد در مرحله دوم حداقل بگیر تامین اجتماعی با حداقل بگیر کشوری حقوقی برابر یا نزدیک به‌ هم دریافت کنند. به دنبال آن تعیین شد حقوق بازنشستگان حداقل بگیر تامین اجتماعی 4 میلیون و 300 هزار تومان شود.

دهقان‌کیا ادامه داد: در سال 1400 با افزایش دستمزد و اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان، افرادی که 30 سال سابقه داشتند 4 میلیون و 200 هزار تومان و افرادی که بالای 35 سال سابقه داشتند 4 میلیون و 300 هزار تومان دریافت کنند.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران با بیان اینکه برای بازنشستگان سایر سطوح نیز شرایطی نیز تعریف شد، تصریح کرد: افرادی که با 7 برابر دستمزد بازنشسته شده بودند و در سال 1400 حقوق‌شان به 3 برابر دستمزد رسیده بود و 4 برابر حداقل دستمزد، حقوق‌شان کاهش یافته بود به همین منظور 50 تا 75 درصد کسری حقوق آن‌ها را تامین کردیم.

او درباره دائمی سازی متناسب سازی حقوق بازنشستگان، گفت: هر ساله شورای عالی کار مجوز افزایش دستمزد براساس ماده 111 و ماده 96 قانون کار رقم هایی را اعلام می‌کند و دولت نیز براساس تورم 20 درصد را به مجلس ارائه می‌دهد. برای اینکه در سال جدید نیاز به متناسب سازی مجدد نباشد بانک مرکزی براساس ماده 41 قانون کار تورم واقعی را به ما دهند.

دهقان‌کیا گفت: در همین 5 ماه اول سال 1400 مبلغ 2 میلیون تومان به سبد معیشت خانوار افزوده شد و اگر این رقم همینطور افزایش یابد تا پایان سال 3 تا 4 میلیون تومان به سبد معیشت خانوار اضافه می‌شود.

رئیس کانون بازنشستگان شهر تهران بیان کرد: از دولت جدید تقاضا داریم تورم واقعی را به ما بدهد. بازنشستگان تامین اجتماعی دیگر تحمل ایجاد شکاف جدید بین حقوق بازنشستگی‌شان با سایر بازنشستگان را ندارند.

او خاطرنشان کرد: ممکن است موقع افزایش دستمزد، اعلام کنند افزایش دستمزد سال 1401 منهای متناسب سازی باشد و ما این را نمی‌پذیریم. متناسب سازی جزو حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی قرار گرفته و افزایش دستمزد بر مبنای متناسب سازی و حقوق است. افزایش دستمزد را بر این مبنا قبول داریم.

انتهای پیام/ 4

نظر شما
پرونده ویژه