مارهایی که جان انسان را نجات می دهند

۱۴۰۰/۰۷/۰۸ - ۱۹:۴۲:۳۹
کد خبر: ۱۲۴۰۴۴۵
مارهایی که جان انسان را نجات می دهند
دانشمندان ربات جدیدی را ساختند که بدنه ای تاشو شبیه به پوست مار دارد و کاربردهای بسیاری خواهد داشت.

به گزارش برنا؛  براساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله Soft Robotics منتشر شده است، گروهی از مهندسان کره‌ای یک ربات انعطاف پذیر و کششی را توسعه داده اند که می‌تواند مانند مار به شکل مارپیچی حرکت کند. اکنون باید خودمان را برای آینده‌ای آماده کنیم که در آن ربات‌های مار مانند می‌توانند جان بشریت را نجات دهند.

چیدمان سلول‌ های نرم ربات به شکل مار

ربات جدید می‌تواند در طیف‌های فوق العاده متنوع از کاربرد‌ها مانند حوادث یا شرایط اضطراری یا ارتقای فناوری ذخیره انرژی کاربرد داشته باشد. براساس بیانیه مطبوعاتی دانشمندان، می‌توان این ربات را برای انواع دیگر دستگاه‌ها از پوشیدنی‌های روزمره تا ربات‌های نرم استفاده کرد. تیم سازنده این فناوری جدید از موسسه ماشین آلات و مواد کره (KIMM) به رهبری محقق بزرگ Bonkyun Jang و با همکاری Seungmin Hyun از گروه نانو مکانیک پیش رفته است. این گروه با هم به بررسی و توسعه ساختار این باتری قابل انعطاف پرداختند که ایمنی و قابلیت کشش آن الهام گرفته از فلس‌های مار است.

فلس مار ممکن است سفت و سخت به نظر برسد، اما هر فلس می‌تواند روی لایه بعدی خودش تا شود تا از کل بدن در برابر حملات خارجی یا برخورد خارجی محافظت کند. اما مهمتر از همه این است که ویژگی‌های ساختاری آن‌ها باعث می‌شود تا وسیله‌ای انعطاف پذیر و سازگار با محیط اطراف ایجاد شود.

طراحی ربات به گونه‌ای توسعه یافته است که می‌تواند بدون از بین رفتن ثبات و عملکردش به خوبی کشیده شود. این امر با یک ساختار مکانیکی طراحی شده است که از فلس‌های مار تقلید می‌کند. ربات‌های ساخته شده با این فناوری می‌توانند به افرادی که زیر آوار‌های یک ساختمان دفن شده اند، کمک کنند.

ربات مار مانند

ربات‌ های نجات می‌توانند قربانیان دفن شده زیر آوار را شناسایی کنند

تیم KIMM همچنین برای اطمینان از ایمنی ربات با به حداقل رساندن تغییر شکل در مواد تشکیل دهنده آن، از یک شکل بهینه (سفارشی) برای هر سلول ربات استفاده کردند که ظرفیت بالایی ارائه می‌دهد. شکل و اجزای پیوندی سلول‌های این ربات جدید از ویژگی‌های کلیدی نوآوری جدید بهره می‌برد که شامل اشکال کوچک و شش ضلعی شبیه به فلس‌های مار است. این قطعات از مس و مواد پلیمری ساخته شده که در مکانیزم لولایی یکپارچه پیچیده شدند و قابلیت تاشو بودن و باز شدن را نیز دارند. این طراحی ساده است و آزمایش‌های بیشتر می‌تواند منجر به تولید انبوه این ربات شود.

علاوه بر این ربات جدید می‌تواند برای دستگاه‌های پزشکی و توانبخشی افراد مسن مفید باشد همچنین می‌تواند در سناریو‌های فاجعه بار یا به عنوان کمک یا پیشاهنگ برای ماموریت‌های نجات مورد استفاده قرار گیرد. این ربات مار مانند را می‌توان به بقایای ساختمان فروریخته فرستاد تا در میان تخته سنگ‌ها و شیشه‌های شکسته بخزد و افراد را زیر آوار شناسایی کند تا در زمان شناسایی و نجات افراد در زیر آوار مانده به شکل قابل ملاحظه‌ای صرفه جویی شود و زندگی بسیاری را نجات داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز