رئیس منطقه ۴ هلال احمر تهران در گفت‌وگو با برنا خبرداد:

داشتن تلفن همراه یک آیتم مهم برای کوهنوردان/ پوشاک پر، عامل زنده ماندن در طبیعت

۱۴۰۰/۰۷/۲۹ - ۰۶:۰۵:۰۵
کد خبر: ۱۲۴۹۴۶۴
داشتن تلفن همراه یک آیتم مهم برای کوهنوردان/ پوشاک پر، عامل زنده ماندن در طبیعت
علی افشار با اشاره به اینکه مهم‌ترین آیتم کوهستان داشتن تلفن همراه است و بدون آن نباید به کوهستان پا گذاشت، افزود: تلفن همراه یک نقطه امید است چراکه به لحاظ مخابرات می‌تواند ردیابی شود

علی افشار، رئیس منطقه 4 هلال احمر تهران و رئیس گروه کوهنوردی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا به مناسبت روز کوهنورد گفت: مهم‌ترین مسئله در کوهنوردی، آموزش و کوهنوردی ایمن است چراکه آموزش‌های کوهنوردی در نهایت باعث می شود، افراد صعود ایمنی را تجربه کنند.

او با بیان اینکه دوره‌هایی در فدراسیون کوهنوردی آموزش داده می‌شود که دارای استانداردهای خاصی است و مدرسان آموزش دیده هستند تا مطالب را به درستی به کوهنوردان انتقال دهند، افزود: این آموزش‌ها اغلب به شکل کلاس‌های سه روزه تحت عنوان کلاس‌های کارآموزی کوهپیمایی انجام می‌شود همچنین در حوزه یخ و برف کلاس‌های کارآموزی‌های یخ و برف برگزار می‌شود.

افشار ادامه داد: همچنین کوهنوردان درگیر با معابر سنگی، باید کارآموزی سنگ نوردی انجام دهند.

رئیس منطقه 4 هلال احمر تصریح کرد: با توجه به شرایط سرما، موضوع سرما زدگی عمومی بسیار افزایش پیدا می‌کند و حوادثی که پائیز، زمستان و بهار دیده می‌شود بیشتر سرمازدگی عمومی است چراکه نمی‌توانیم شرایط را پیش‌بینی کنیم.

او با اشاره به اینکه شرایط کوهستان بسیار متفاوت‌تر از شرایط شهری است، گفت: اگر هوا و دمای شهر را در نظر بگیریم و با همان پوشاک و البسه بخواهیم به کوهستان برویم، به دلیل وزش باد و ارتفاع تغییر آب و هوایی به شدت ملموس می شود و اگر شرایط هم پیش بینی نشده باشد، با رعایت نکردن نکات پوششی، کوهنوردان گرفتار خواهند شد.

افشار درباره کوهپیمایی در تاریکی هوا تصریح کرد: اگر قرار است شب مانی در کوهستان صورت گیرد و افراد بخواهند از طبیعت کوهستان استفاده کنند معمولا اعلام می‌شود یک ساعت قبل از تاریک شدن هوا، جای مناسب پیدا کنند.

او با بیان اینکه مکان مناسب برای استقرار کمپ در کوهستان باید محلی باشد که ریزش سنگ در آن جا نباشد، در کنار دره‌ها هم استقرار صورت نگیرد ادامه داد: باید در فصل سرد سال برای استقرار کمپ در کوهستان احتمال وجود بهمن را در نظر گرفت و باید حتما هوا برای چنین امری روشن باشد تا کوهنوردان بتوانند با وسایل مورد نظر کمپ را راه اندازی کنند.

افشار تصریح کرد: اگر کوهنوردان قصد صعود به ارتفاعات را در فصل سرد سال دارند باید سعی کنند تا قبل از ساعت 2 بعد از ظهر ارتفاع خود را کم کنند و حتی اگر نتوانستند صعود کنند، به پایین برگردند؛ چرا که زمانی که تغییرات آب و هوایی رخ می دهد و وزش باد و بارش اتفاق می افتد بسیار می‌تواند خطرناک باشد.

او با بیان اینکه نکته‌ای که کوهنوردان باید در فصل سال به آن توجه کنند، این است که به دوستان و خانواده باید اطلاع داد چه مسیری را قرار است بپیمایند، افزود: مسیر کوهنوردان باید مشخص باشد و همچنین باید زیرنظر سرپرست باتجربه‌ای کوهپیمایی صورت گیرد.

افشار گفت: امداد و نجات کوهستانی هلال احمر با شماره 112 شناخته می‌شود البته باشگاه‌های کوهنوردی و هیات‌های کوهنوردی نیز همراهان خوبی هستند که لازم است کوهنوردان برای چنین کاری با آن‌ها همراهی کنند چراکه آن می‌دانند هدف از صعود کجاست و مدت زمانی که به طول  می‌انجامد، چقدر است.

رئیس منطقه چهار هلال احمر افزود: متاسفانه بسیاری از گم شدن‌هایی که اتفاق می‌افتد، می‌بینیم هیچ‌کس از مسیر این افراد اطلاعی ندارد و نهایتا ممکن است از خارج از کشور تماس بگیرند و بگویند بیش از 3- 4 روز از برادرم خبر ندارم.

او با بیان اینکه مهم‌ترین آیتم کوهستان داشتن تلفن همراه است و بدون آن نباید به کوهستان پا گذاشت، افزود: تلفن همراه یک نقطه امید است چراکه به لحاظ مخابرات می‌تواند ردیابی شود و در صورت بروز خطر آنتن در کوهستان‌های کشور وجود دارد و کوهنوردان می‌توانند برای گروه‌های امدادی لوکیشن ارسال کنند و یا حتی با صحبت، گروه‌های امدادی را از موقعیت خود مطلع سازند.

او با اشاره به اینکه فصل زمستان تجهیزات مخصوص به خود را دارد، گفت: بیشترین تجهیزاتی که برای این فصل لازم است موضوع پوشاک است؛ البته وسایلی برای جلوگیری از یخ زدگی نیز مورد نیاز است.

افشار افزود:  کوهنوردان همیشه باید بدترین شرایط آب و هوایی کوهستان را در نظر بگیرند و اگر دمای هوا در  شهر 15 تا 20 درصد بالای صفر است باید در نظر بگیرند دمای هوا در کوهستان منهای 10 درجه است.

او با بیان اینکه پوشاک پر به نوعی عامل زنده بودن ما در طبیعت است، افزود:  دستکش، شلوار، کاپشن، کلاه پر می‌تواند گزینه‌های مهمی برای کوهنوردی باشد همچنین کفش مناسب می تواند کمک کننده باشد.

رئیس منطقه چهار هلال احمر گفت: همراه داشتن غذای مناسب، پرکالری و کم حجم که مواد قندی مناسبی داشته باشد می‌تواند برابر سرما محافظت کند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
پرونده ویژه