معاون دارو سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با برنا اعلام کرد:

ابلاغ دستور العمل خرید و فروش دارو در بستر مجازی؛ به زودی/ فروش دارو توسط هر اپلیکیشنی غیر قانونی است/ باید فروش دارو تنها و تنها در داروخانه و زیر نظر مسئول فنی قانونی انجام شود

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۰۶:۰۰:۳۱
کد خبر: ۱۲۴۹۹۸۹
ابلاغ دستور العمل خرید و فروش دارو در بستر مجازی؛ به زودی/ فروش دارو توسط هر اپلیکیشنی غیر قانونی است/ باید فروش دارو تنها و تنها در داروخانه و زیر نظر مسئول فنی قانونی انجام شود
حیدر محمدی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد داروخانه‌های رسمی و آنلاین در کشور گفت: دستورالعمل چنین امری در حال تدوین است و داروخانه ای که یک موسس حقوقی مجاز دارد، مجاز است که داروی معتبری را از طریق سامانه مجاز به فروش برساند.

حیدر محمدی، معاون دارو سازمان غذا و دارو، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: قانون حمایت از تولید داخل این اجازه را به ما نمی‌دهد زمانی که دارویی داخلی آن وجود دارد، ما به واردات آن مجوز دهیم.

او درباره واردات داروهای خاصی که تولید داخل ندارد، افزود: ما هیچ محدودیتی برای واردات چنین داروهایی نداریم مگر اینکه در این زمینه مشکل ارزی وجود داشته باشد.

معاون دارو سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه طبق چارچوبی که وجود دارد، هیچ پزشکی نمی تواند اصرار کند که حتما دارویی خارجی در صورتی که داخلی آن موجود باشد، مورد استفاده قرار گیرد، تصریح کرد: طبق چارچوب موجود، پزشک باید دارویی که تولید داخل آن موجود است را به صورت ژنریک (داروی ژنریک داروی عمومی بوده و از لحاظ دوز تجویزی، ایمنی، قدرت، کیفیت، شیوه تاثیر، شیوه جذب و شیوه مصرف، مشابه داروی با نام تجارتی است) در نسخه بنویسد چراکه نظام ما، ژنریک است.

محمدی افزود: بیمار باید هر داروی ژنریکی که در دسترس بود را تهیه کند و اگر دارویی خارجی آن موجود بود می تواند آن را تهیه کند و در غیر این صورت مشابه ایرانی آن در بازار موجود است.

او با بیان اینکه زمانی که ارز دولتی تخصیص داده می شود و برخی از داروها معادل داخلی آن وجود دارد لزومی به تهیه نمونه خارجی نیست، ادامه داد: در شرایطی که تولید داخلی در کنار واردات محقق شود، تولید داخلی دارو نمی تواند سرپا شود.

معاون دارو سازمان غذا و دارو بیان کرد: قانون حمایت از تولید داخل اعلام می‌کند زمانی که اقلامی تولید داخل شد، اجازه واردات آن وجود ندارد البته چنین امری مشروط به این است که تولید داخل نیاز بازار را تأمین کند و در صورتی که تولیدات داخلی نیاز بازار را تأمین نکرد باز هم اجازه واردات دارو وجود دارد.

محمدی گفت: مشاهده می‌شود به اصرار انجمن‌های تخصصی و معاونت درمان وزارت بهداشت، به‌صورت محدود در حد یک درصد سهم بازار دارو را برای بیمارانی که ممکن است نوع داخلی به آن‌ها سازگار نباشد، وارد کنیم.

معاون دارو سازمان غذا و دارو درباره خرید و فروش داروها در فضای مجازی و اینترنتی افزود: فروش دارو توسط هر اپلیکیشنی غیرقانونی است و فروش دارو تنها و تنها در داروخانه و زیر نظر مسئول فنی قانونی باید انجام شود.

او درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد داروخانه های رسمی و آنلاین در کشور تصریح کرد: دستور العمل چنین امری در حال تدوین است و داروخانه ای که یک موسس حقوقی مجاز دارد، مجاز است که داروی معتبری را از طریق سامانه ی مجاز به فروش برساند.

محمدی با اشاره به اینکه خرید و فروش های دارویی که در حال حاضر انجام می شود هیچ کدام مسئول فنی ندارند و دارو خانه های مجاز نیستند، تأکید کرد: 14 هزار و 500 داروخانه در ایران وجود دارد که همگی مجاز هستند با دستور العملی که ابلاغ می شود خرید و فروش دارو را در بستر مجازی انجام دهند.

انتهای پیام/ 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز