آسیب‌شناسی حضور نوجوانان در کنسرت مبتذل خواننده زیرزمینی؛

ابهری: سلیقه فرزندان و نوجوانان را تغییر دهید؛ هنوز دیر نشده است/ سقوط اخلاقی به جای رشد فرهنگی

۱۴۰۰/۰۸/۰۲ - ۰۴:۵۲:۱۵
کد خبر: ۱۲۵۰۸۶۱
ابهری: سلیقه فرزندان و نوجوانان را تغییر دهید؛ هنوز دیر نشده است/ سقوط اخلاقی به جای رشد فرهنگی
یک رفتارشناس اجتماعی با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از نوجوان در کنسرت مبتذل خواننده زیرزمینی گفت: هنوز دیر نشده است، والدین و نهادهای فرهنگی می‌توانند در تغییر سلیقه فرزندان دخالت کنند.

به گزارش برنا؛ همه چیز از یک شبیخون فرهنگی شروع شد. جوانان و نوجوانان را نشانه گرفتند تا بنیان خانواده را ویران کنند. بهترین راه نفوذ راه‌اندازی جنگ نرم بود. جنگی که قربانیان در آن مشارکت داشته باشند. برای نفوذ راه‌های مبتکرانه انتخاب شد. الگوسازی! افرادی را به عنوان سلبریتی علم کردند تا با فحاشی، انجام حرکات مبتذل، تشویق دختران به جامعه را به منجلاب و فروپاشی اخلاقی بکشانند. آن ها جوانان و نوجوانان را مخاطب خود قرار دادند. حال با برگزاری کنسرت یکی از این سلبریتی ها، نشان دادند تا چه میزان نوجوانان ما از مسیر رشد فرهنگی منحرف شده اند.

مجید ابهری، آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی، با اشاره به حضور تعداد زیادی از نوجوانان در کنسرت خواننده زیرزمینی در ترکیه به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: بیشتر افرادی که حضور داشتند نوجوانان و جوانان 14 تا 20 ساله بودند.

او با اشاره به الگوسازی این خواننده‌ها برای نوجوانان افزود: افراد از طریق الگوهای رفتاری، برخی عملکردها را در جامعه می آموزند. اولین الگوها والدین هستند و سپس آموزگاران و مربیان و در گروه سوم دوستان و همسالان قرار دارند.

این آسیب شناس ادامه داد: سلبریتی ها جز گروه‌های چهارمی هستند که مرجع رفتاری بوده و در گروه پنجم دولتمردان و مسئولین قرار دارند البته سلبریتی‌ها برای افراد جوان و نوجوان بیش از والدین در ردیف الگوهای رفتاری قرار می گیرند.

ابهری با اشاره به الگوبرداری نوجوانان از برخی سلبریتی‌ها اظهار کرد: پوشش، آرایش و پیرایش، نوع رفتار و..  مواردی است که از طرف نوجوانان و جوانان آموخته می‌شود. با توجه به گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی امروز نوجوانان و جوانان دسترسی بیشتری به رفتارهای سلبریتی‌های داخلی و خارجی دارند. بخش اعظمی از نوجوانان بدون داشتن دلیل و یا منطق قابل قبول فقط از روی چشم و همچشمی و رقابتهای موجود در این رده سنی به تقلید رفتارهای این طبقه می‌پردازند.

این آسیب‌شناس افزود: موضوع کنسرت یکی از این سلبریتی‌ها و حضور بخش قابل توجهی از نوجوانان و جوانان در کنسرت وی بیانگر این واقعیت است که حتی الگوهای نوجوان و جوانان ما دچار تغییر شده است.

او گفت: اگر نهادهای فرهنگی، آموزشی و خانواده‌ها الگو های لازم را به نوجوانان و جوانان ارائه ندهند به خاطر ضرورت و نیاز این اقشار به الگو، آن‌ها خود به دنبال انتخاب می‌روند سپس نمادهایی را انتخاب می‌کنند که با سلیقه و ارزش‌ها و معیارهای اجتماعی و فرهنگی ما هیچ‌گونه سنخیت و شباهتی ندارد.

ابهری اظهار کرد: رفتارهای عجیب و غریب با ظاهر عجیب‌تر از سوی فرد یاد شده در کنسرت استانبول، جمعیت قابل توجهی را به سالن کشاند. به فرض آنکه اکثریت آن‌ها مقیم کشور ترکیه باشند اما درصد قابل توجهی نیز از ایران برای تماشای این کنسرت رفته‌اند. نیاز سنی به نشاط یکی از دلایل اصلی گرایش نوجوانان به اینگونه مسائل است.

این رفتارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه هنوز دیر نشده است، افزود: والدین و نهادهای فرهنگی می توانند در تغییر سلیقه فرزندان دخالت داشته باشند.

ابهری ادامه داد: متاسفانه خانواده امروزی به دوران فرزندسالاری رسیده و بسیاری از نوجوانان از کشور ما با والدین خود برای دیدن این کنسرت به مسافرت رفته‌اند.

او افزود: در کنار هزینه‌های قابل توجه در شرایط فعلی، باید دقت داشت که رابطه معرفت معکوس در بخش قابل توجهی از خانواده‌ها صورت می‌گیرد. یعنی به جای اینکه والدین بر سلیقه و انگیزه‌های فرزندان اثر بگذارند این فرزندان هستند که بر سلیقه و انتخاب والدین تاثیر قابل توجه می‌گذارند.

ابهری ضمن انتقاد از رسانه‌ها گفت: کم‌کاری رسانه‌ها و نهادهای فرهنگی مخصوصا در سال‌های اخیر و در دوران کرونا و محدودیت‌های موجود در این دوران باعث بروز برخی رفتارهای ناپسند شده است. برای تغییر ذائقه هنری و فرهنگی باید با زبان منطق با فرزندان صحبت کرد و الگوهای مناسب به آن‌ها ارائه داد. اگر ما چنین نکنیم، آن‌ها خود به خاطر نیاز سنی و غریزی به دنبال انتخاب الگو می‌روند.

این آسیب‌شناس اظهار کرد: متاسفانه برخی از این افراد به جای رشد فرهنگی، فرزندان جامعه را به سوی افول و سقوط اخلاقی می‌کشانند. کلمات و عبارت مستهجن در میان گفتار آن‌ها، آموزه‌های غلط را به سرمایه‌های آینده ما منتقل می‌کنند. باید نهادهای فرهنگی تا دیرتر از این نشده حرکت مناسب را انجام دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز