رئیس انجمن مامایی کشور در گفت‌وگو با برنا؛

هرگونه آزار علیه مادران را در اتاق زایمان محکوم می‌کنیم/ کمبود نیروی انسانی یک مشکل اساسی در زایشگاه‌های کشور/ طرح ماما همراه در بیمارستان‌های دولتی اجرا نمی‌شود

۱۴۰۰/۰۸/۱۰ - ۰۴:۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۴۴۱۹
هرگونه آزار علیه مادران را در اتاق زایمان محکوم می‌کنیم/ کمبود نیروی انسانی یک مشکل اساسی در زایشگاه‌های کشور/ طرح ماما همراه در بیمارستان‌های دولتی اجرا نمی‌شود
خداکرمی گفت: به عنوان فردی که بیش از 30 سال است در این حرفه هستم و در استان‌های مختلف بودم، چنین موضوعاتی را ندیدم و نشنیدم اما ممکن است باشد و محکوم هم می‌کنیم به همین دلیل توجه بیشتر به عاملان زایمان، رعایت استاندارد نیروی انسانی در کشور و اجرای طرح ماما همراه در تمامی بیمارستان‌ها، می‌تواند در کاهش مشکلات اتاق زایمان موثر است.

ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره آزار و اذیت مادران در اتاق زایمان توسط ماما و پزشک، گفت: حدود یک میلیون و 200 تولد در سال داریم به هرحال مثل هر جای دیگری که بی اخلاقی‌هایی پیش می‌آید در اتاق زایمان نیز ممکن است مشکلات و بی‌اخلاقی‌هایی را شاهد باشیم اما جوسازی که صورت گرفته و شدتی که در این خصوص مطرح می‌شود، درست و واقعی نیست.

او افزود: بیشتر افرادی که درباره تجربیاتشان درباره بی‌اخلاقی‌های صورت گرفته در اتاق زایمان می‌گویند مربوط به سال هاى گذشته است و در سال‌های اخیر این موضوع بسیار نادر شده است چراکه بعد از طرح تحول سلامت، تحول خوبی در اتاق زایمان صورت گرفت و البته بهبود وضعیت در زایشگاه ها از زمان وزارت خانم دکتر دستجردی آغاز شده بود و طرح "ماما همراه" به تصویب رسید. در این طرح هر مادر به انتخاب خود می‌تواند یک ماما از ابتدای شروع درد زایمان تا تولد فرزندش داشته باشد. 

خداکرمی ادامه داد: طرح ماما همراه به این دلیل طراحی شد که بتوان مراقبت نفر به نفر مامایى را فراهم کرد، زیرا  فرآیند زایمان طولانى است و در این پروسه مراقبت مداوم مامایی یکى از استاندارد هاى اساسى و  شیوه هاى مهم حمایت از مادر تلقى مى شود، حق هر مادری است که هنگام زایمان از مراقبت اختصاصی برخوردار باشد، اما متاسفانه زایشگاه‌های ما با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند که برای جبران این کمبود ماما همراه تعریف شد. 

رئیس انجمن مامایی کشور اضافه کرد: متاسفانه بیمارستان‌های دولتی به دلیل تضاد منافع موجود اغلب مانع حضور ماما همراه برای مادر می‌شوند درحالی که ماما همراه هیچ هزینه‌ای برای بیمه و بیمارستان ندارد و هزینه آن را خود مادران و با عشق و علاقه  پرداخت می‌کنند علی رغم اینکه وزارت بهداشت بخشنامه‌هاى متعددى درخصوص اجرای طرح ماما همراه و همکاری با مادران در این زمینه برای بیمارستان‌های دولتی داشته است اما هنوز مشکلات اجراى آن زیاد است،.

او گفت: کمبود نیروی انسانی که در بخش‌ها داریم و گاهی یک ماما از 5 مادر مراقبت می‌کند و یا 3 ماما در شیفت هستند اما 8 مادر برای زایمان حضور دارند، ممکن است  باعث بروز مشکلاتی در هنگام زایمان شود . البته بردباری و صبر یکی از مسائل مهمی است که در این حرفه اهمیت دارد و ما نیز هرگونه بی اخلاقی علیه مادران را هنگام زایمان محکوم می‌کنیم.

خداکرمی با اشاره به اینکه متاسفانه کمترین توجه به نیروی انسانی در حوزه سلامت مادران باردار می‌شود، تصریح کرد:  اتاق‌های زایمان ما نوسازی و تجهیز شده است اما با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم و ماماهاى جوان در حال مهاجرت هستند خوشبختانه  در طرح تحول سلامت ترویج زایمان طبیعی در دستور کار قرار گرفت و اتاق‌های زایمان نوسازى  شد اما نیروی انسانی کم است. در بخش خصوصی نیز اتاق‌های زایمان شرایط مناسب تری دارد چراکه مادر ماما همراه را در اتاق زایمان به همراه دارد و ماما عامل زایمان نیز حضور دارد به همین دلیل رضایت مادران در زایمان بالاست.

رئیس انجمن مامایی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزار کلامی جنسی که در اتاق زایمان صورت می‌گیرد و مادران در این خصوص اعتراضاتی داشتند، اظهار کرد: به عنوان فردی که بیش از 30 سال است در این حرفه هستم و در استان‌های مختلف بودم، چنین موضوعاتی را ندیدم و نشنیدم اما ممکن است باشد و محکوم هم می‌کنیم به همین دلیل توجه بیشتر به عاملان زایمان، رعایت استاندارد نیروی انسانی در کشور و اجرای طرح ماما همراه در تمامی بیمارستان‌ها، می‌تواند در کاهش مشکلات اتاق زایمان موثر است.

او درباره دلایل بروز مشکلات برای مادران هنگام زایمان ، بیان کرد: دلایل بروز چنین اتفاقاتی ممکن است خستگی، شرایط اضطرارى که جان مادر و جنین تهدید مى شود و نیاز به همکارى مادر ضروری است و بى توجهى نیروی انسانی و مداخلات غیر ضرورى ممکن است در روند تولد باشد متاسفانه روند زایمان در کشور ما پر مداخله شده است و پرسنل مامایی اختیار عمل را در اتاق زایمان از دست دادند و دائم باید دستور پزشک را رعایت ‌کنند که باعث تنش و ناملایمات در اتاق زایمان می شود.

خداکرمی گفت: بعید است که یک ماما بد اخلاق باشد و صدایی مشاجره ای که منتشر شده و گفته می‌شود که مربوط به اتاق زایمان است مشخص نیست چه فردى است گرچه این موضوع فراگیر نیست و نادر است اما همین تعداد کم را هم درست نمی‌دانیم و هرگونه بد اخلاقی نسبت به مادر محکوم است و اگر به صورت موردی متوجه شویم برخورد می‌شود .

رئیس انجمن مامایی کشور درباره راه‌های جلوگیری از این مشکل، تصریح کرد: یک راه وجود ماما همراه است خواهش ما این است که در تمامی بیمارستان‌ها اجازه دهند مادر فردی را همراه خود در اتاق زایمان داشته باشد که می‌تواند ماما همراه، همسر و ... باشد. کمیته‌های اخلاق بیمارستان‌ها، برای زایشگاه به صورت اختصاصی باشد و مادران بعد از زایمان نظر خودشان را درباره زایمان ارائه دهند و اگر به صورت مصداقی در بخشی مشکل ایجاد شده است رسیدگی و جریمه‌هایی نیز برای خاطیان لحاظ شود. 

او با بیان اینکه تامین نیروی انسانی یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه 5 سال پیش حدود 4 هزار و 500 جذب ماما را مصوب کرد اما متاسفانه فقط 2 هزار نفر جذب شد و سایر ظرفیت برای جذب پرستار، پزشک و سایر کادر درمان شد. طی چندسال اخیر علارغم اینکه موضوع جمعیت و کاهش نرخ باروری را در مرکز توجه قرار دارد اما به نیروی انسانی مرتبط با این حوزه که ماما ها هستند، توجه نمی‌شود.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز