گزارش برنا از تلاش های قوه قضاییه برای نجات افراد در بند؛

بخشش، لازم نیست اعدامش کنید/ تلاش مقامات قضایی برای نجات ده ها نفر از چوبه دار طی سال ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۸/۲۳ - ۰۵:۴۰:۱۶
کد خبر: ۱۲۶۰۵۰۲
بخشش، لازم نیست اعدامش کنید/ تلاش مقامات قضایی برای نجات ده ها نفر از چوبه دار طی سال ۱۴۰۰
طی 8 ماه اول سال جاری ده ها تن از محکومین به اعدام با تلاش‌های مقامات قضایی و شوراهای حل اختلاف از چوبه دار نجات پیدا کردند.

به گزارش برنا؛ گاهی به دنبال اجرای حکم نیستند و از عطوفت اسلامی استفاده می‌کنند اما قانون را که نمی‌توان نقض کرد و باید مشکلات به صورت قانونی رفع شود. حکم اعدام برای مجرم صادر می‌شود و اولیا دم خواهان اجرایش هستند. پا درمیانی می‌کنند؛ ریش سفیدان را روانه خانه مقتول کرده و حتی 18 سال زمان می‌برد تا بالاخره برگه آزادی را به دست مجرمی که حالا پشیمان است، بسپارند.

چند سالی است دستگاه قضایی سعی در تغییر رویه دارد و حالا موفقیت‌های بسیاری در خصوص ارجاع پرونده‌های با قابلیت صلح و سازش به شورا‌های حل اختلاف داشته است.

طی شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۳ نفر از زندانیان محکوم به قصاص نفس با تلاش دستگاه قضایی استان آذربایجان شرقی و رضایت اولیای دم از چوبه دار رهایی پیدا کردند.

آبان ماه جاری هم خبرهای بسیاری مبنی بر با تلاش‌های شورا‌های حل اختلاف منتشر شد. شورا‌ی حل اختلاف زندان مرکزی تبریز باعث شد ۱۷ مورد پرونده قصاص، منجر به رضایت اولیای دم شود اما این تنها در یک شهر است. یک نفر در بندرعباس هم در بیست روز گذشته از چوبه دار نجات پیدا می‌کند.

اما مهرماه سال جاری هم این اتفاقات مبارک ادامه داشت. با تلاش اعضای شعبه ویژه زندان شورای حل اختلاف شهرستان سقز پرونده قتل عمد با اخذ رضایت اولیای دم به صلح و سازش طرفین ختم شد همچنین 17 نفر در آذربایجان شرقی و با تلاش مسئولان قضایی از قصاص نجات پیدا کردند. مازندران هم شاهد این اتفاقات خوب بود. ۱۹ نفر ازمحکومان به قصاص از چوبه دار رهایی یافته و از زندان آزاد شدند. کردستان هم ماجرا به همین خوبی پیش رفت. با تلاش شبانه‌روزی شعبه ویژه زندان شورا‌های حل اختلاف شهرستان سنندج قاتل جوان از چوبه دار نجات پیدا کرد.

شهریور ماه سال جاری هم یک نفر در سیستان و بلوچستان و یک نفر هم در الیگودرز استان لرستان، 9 نفر در کردستان، یک نفر در هرمزگان و 2 نفر در قشم نجات پیدا می کنند و پرونده‌شان به صلح و سازش می‌رسد.

اما شاید جالب‌ترین صلح و سازش مربوط به زندانی قدیمی بخش ایلخچی باشد. مددجوی زندانی محکوم به قصاص نفس پس از ۱۸ سال با تلاش همکاران قضایی و ورود ریش سفیدان منجر به رضایت شد.

مرداد هم 3 نفر در هرمزگان جان دوباره گرفتند.

خردادماه سال جاری شاید زیباترین ماه سال در خصوص اخبار رهایی چوبه دار باشد. اخباری مبنی بر نجات از قصاص ۷۸ نفر در استان خوزستان طی دو سال گذشته منتشر شد که با رهایی محکوم به قصاص در شهرستان ملکان، یک نفر در آذربایجان شرقی و 8 نفر در مازندران این خبرهای امیدبخش تکمیل می شود.

دو ماه ابتدایی سال هم شاهد اتفاقات مبارکی در رابطه با رهایی از چوبه دار بودیم. یک نفر در هرمزگان و 2 نفر در مازندران با رضایت اولیا دم و تلاش های مراجع از قصاص رها شدند. البته اولین مصالحه قتل در سال 1400 در استان فارس رخ داده است.

افرادی که محکوم به اعدام می‌شوند و قانون در خصوص آن‌ها تصمیم می‌گیرند تغییرات زیادی در منش و روش خود ایجاد می‌کنند بماند که برخی از این افراد هم با یک اشتباه و قرار گرفتن در موقعیت خاص، فاجعه می آفرینند و شاید رها پیدا کردن از چوبه دار باعث نجات انسان‌های دیگر شود. فراموش نکنیم مقامات قضایی نقش موثری در رهایی این افراد و نجات بیش از 115 نفر با توجه به اخبار منتشر شده طی سال جاری داشته اند که شاید تنها رقم کمی در برابر آنچه رخ داده، باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز