مدیر آموزشی پژوهشگاه غدد در گفت‌وگو با برنا مطرح کرد:

ارتباط مستقیم ابتلا به دیابت با سابقه و ژن خانوادگی/ ۳۰ درصد ایرانیان دیابت دارند

۱۴۰۰/۰۸/۲۴ - ۰۵:۰۱:۳۶
کد خبر: ۱۲۶۰۸۸۷
ارتباط مستقیم ابتلا به دیابت با سابقه و ژن خانوادگی/ ۳۰ درصد ایرانیان دیابت دارند
آرش قنبری گفت: آن چیزی که سازمان بهداشت جهانی به طور کلی تعریف می کند، نشان می دهد 11 درصد از کل مرگ و میر ها به دیابت وابسته است.

به گزارش برنا؛ بیماری دیابت، بزرگ ترین اپیدمی تاریخ نام دارد. طبق آمار مطرح شده سالانه حدود ۴ و نیم میلیون نفر در جهان، به دلیل ابتلا به دیابت جان خود را از دست می دهند و همین امر باعث شده است که حساسیت ها و توجه به چکاپ و پیشگیری از این بیماری مورد توجه قرار بگیرد. در راستای آغاز هفته ی دیابت؛ شعار ملی هفته دیابت سال ۱۴۰۰« مراقبت دیابت، امروز بیشتر از همیشه» نام گذاری و انتخاب شده است.

آرش قنبری، مدیر آموزشی پژوهشگاه غدد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: بیماری دیابت، بیماری قرن به حساب می آید.

او با بیان اینکه برخی مناطق مرکزی ایران آمار بالاتری از بیماری دیابت دارند و مناطق غربی و شمال غربی آمار کمتری از این بیماری را دارند،افزود: به طور متوسط در افراد بالغ( افراد بالای 18 سال) در شهر های مختلف چیزی حدود 15 درصد شیوع دیابت داریم.

قنبری ادامه داد: عده ای هم پیش دیابتی نامیده می شوند چرا که هنوز نمی توانیم به آن ها دیابتی بگوییم اما قند نرمالی ندارند اما در حد افراد دیابتی نیستند.

مدیر آموزشی پژوهشگاه غدد گفت: 25 تا 30 درصد جامعه ما یا دیابتی هستند و یا پیش دیابت دارندکه در مجموع رقم بالایی است.

او با اشاره به اینکه طبق مطالعه دانشگاه شهید بهشتی شیوع سالانه دیابت به طوری است که از هر 100 نفر، یک نفر به دیابت مبتلا است، ادامه داد: در گذشته به بیماری دیابت ام الامراض می گفتند چرا که مشکلاتی که عدم کنترل قند ایجاد می کند؛ قلب، کلیه، چشم، پا، مغز و... را درگیر می کند. آن چیزی که سازمان بهداشت جهانی به طور کلی تعریف می کند، نشان می دهد 11 درصد از کل مرگ و میر ها به دیابت وابسته است.

قنبری گفت: دیابت نوع دو تقریبا مخصوص بالغین است و بسیار به ژن بستگی دارد. چرا که این نوع از طریق ژن منتقل می شود و سابقه خانوادگی در احتمال ابتلا بسیار مهم است البته مهم این است که بستگان هم جنس فردی به بیماری دیابت مبتلا باشند در این صورت می توان زنگ خطری برای فرد باشد.

مدیر آموزشی پژوهشگاه غدد گفت: بعد از موضوع ژن یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به دیابت وزن است، هر چه وزن افراد بیشتر باشد احتمال بروز دیابت بالاتر می رود. به عبارتی اگر فردی اضافه وزن داشته باشد ریسک بیشتری برای این بیماری دارند.

او با اشاره به اینکه ما عملا در گذشته در میانسالی منتظر دیابت بودیم اما در حال حاضر با توجه به شیوع چاقی در سنین پایین و جوانی و نوجوانی دیابت را شاهد هستیم، تصریح کرد: افرادی مشاهده می شود که در سنین زیر 30 سال و یا زیر 20 سال به بیماری دیابت مبتلا می شوند.

مدیر آموزشی پژوهشگاه غدد گفت: دیابت نوع یک اثر ژنتیکی دارد اما نه به اندازه دیابت نوع دو. همچنین این نوع دیابت نیاز به تزریق انسولین دارد ودلیل آن هم این است که بدن افراد یا انسولین درست ترشح نمی کند و یا کلا ترشح نمی کند.

قنبری گفت: اگر فردی سابقه و ریسک بیماری دارد باید از بالای 20 سال باید چکاپ را انجام دهد به طور مثال اگر فردی سابقه خانوادگی دیابت دارد و چاق هم هست باید چکاپ را انجام دهد. همچنین اگر افراد سابقه ندارد تا قبل از 30 سالگی توصیه نمی شود که تست هایی را بخواهند انجام دهند.

او درباره درمان دیابت گفت: در حال حاضر بیماری دیابت درمان ندارد اما امکان کنترل دارد و به عبارتی بیمار دیابتی به دارو هایی که مصرف می کند و توصیه های لازم،  دیابت را کنترل می کند.

قنبری ادامه داد: کرونا و دیابت ارتباط مستقیمی باهم ندارند و مشخصا چیزی ثبت نشده است اما بیماری کرونا شاید به طریقی بتواند تأثیر گذار باشد. در وهله ی اول کرونا باعث شد مردم خانه نشین و کم تحرک شوند. شیوه زندگی سکون و کم تحرکی باعث شده افزایش کالری و وزن ایجاد شود و بروز دیابت را ایجاد می کند.

مدیر آموزشی پژوهشگاه غدد ادامه داد: بیماری هایی مثل دیابت می توانند اگر کنترل نشوند، ریسک میکروب ها و ویروس ها را افزایش دهند چرا که برای تولید مثل این ذرات قند لازم است و می تواند رشد این عفونت ها را افزایش دهد.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز