واکسیناسیون همگانی کشور را نجات داد!

جلوگیری از یک فاجعه انسانی در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت سیزدهم

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ - ۰۵:۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۲۶۴۵۱۳
جلوگیری از یک فاجعه انسانی در ۱۰۰ روز ابتدایی دولت سیزدهم
مجید مختاری گفت: میزان مرگ و میر زیر 100 نفر رسید و احتمالا با عدم واکسیناسیون گسترده به چنین موفقیت‌هایی دست نمی‌یافتیم.

به گزارش برنا؛ آن‌طور که به نظر می‌رسد در حال حاضر  واکسیناسیون موثرین، بهترین و کارآمدترین راه برای مدیریت همه‌گیری کروناست و بعد از استقرار دولت سیزدهم شاهد بودیم یکی از ابتدایی‌ترین کارها و اولویت‌های دولت، تسریع امر واکسیناسیون بود. تا امروز شاهد این بودیم که بیش از 147 میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و مسئولان کشوری توانسته‌اند جمعیت زیادی از افراد جامعه را واکسینه کنند.

مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا درباره عملکرد 100 روز گذشته دولت در واکسیناسیون سریع و تاثیر این اقدام در دو رقمی شدن مرگ و میر کرونا گفت: برخی کشورها واکسیناسیون کاملی نداشتند و با شیوع بالا و مرگ و میر بالا مواجه شدند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در برخی کشورهای دنیا به دلیل خصومت‌ها شخصی و فردی واکسیناسیون بالا انجام نگرفت و ابتلا بالا رفت، افزود: اثربخشی واکسن در پائین آوردن مرگ و میر و بستری در بیمارستان اثبات شده و اگر واکسیناسیون سریع و خوب پیش نمی‌رفت قطعا با یک فاجعه ملی مواجه بودیم.

مختاری ادامه داد: در سه ماه گذشته هفته‌ای بالای 4 هزار نفر و روزانه حدود 700 نفر مرگ و میر داشتیم ولی در حال حاضر چنین چیزی نیست و مرگ و میر بسیار پائین‌تر است و مدت‌هاست میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا زیر 200 رسیده است.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: میزان مرگ و میر روز گذشته زیر 100 نفر رسید و احتمالا با عدم واکسیناسیون گسترده به چنین موفقیت‌هایی دست نمی‌یافتیم البته یک مورد فوتی نیز برای ما زیاد است.

وی با بیان اینکه اگر مرگ و میر روزانه 700 نفر ادامه پیدا می‌کرد، آیا ما می‌توانستیم خودمان را ببخشیم؟ تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس، استادیوم‌ها و حس امنیت ایجاد شده، شک دارم ما بتوانیم مردم را نگه داریم. به همین دلیل تأمل‌های زیادی لازم داریم که کشور را بتوانیم بازگشایی کنیم.

مختاری گفت: کشورهای دیگر بازگشایی‌هایی را انجام دادند و ما دیدیم عاقبت آن‌ها به چه شکل شد. زیرساخت‌های پزشکی ما در حال حاضر بسیار تحت فشار است. همچنین زیرساخت پزشکی اطفال آمادگی پذیرش تعداد زیادی از کودکان را در بیمارستانها و بخش‌های مراقبت‌های ویژه ندارد.

وی درباره نوع واکسن تزریق شده برای دوز سوم گفت: سازمان بهداشت جهانی در مورد واکسن‌های چینی عنوان کرده حتما باید برای دوز سوم واکسن چینی تزریق شود.

مختاری گفت: با توجه به موجودی واکسن کشور می‌توان واکسن‌های داخلی مانند پاستوکووک و برکت را نیز برای دوز سوم تزریق کرد چراکه واکسن‌های مناسبی هستند و می‌توانند کمک کننده باشند.

این عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه خوشبختانه افرادی که در حال حاضر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند، جزو بیمارانی هستند که از قبل در این بخش‌ها بستری بودند، ادامه داد: بیمار کرونایی زمانی که در ICU بستری می‌شود باید مدت زیادی را در بخش مراقبت‌های ویژه بماند.

مختاری تصریح کرد:  آمار بیماران بد حال در  بیمارستان‌ها خیلی بهتر از قبل است و انگار بیمارستانها در حال نفس کشیدن هستند و امیدواریم با رعایت پیشگیری‌ها در برگزاری مراسم‌ها، رستوران‌ها و... به شرایط قبل نگردیم و ممکن است آمار خوب الان را از دست بدهیم.

او درباره جهش‌های ایجاد شده از ویروس در ایران افزود: به دلیل عدم وجود دستگاه‌ها و امکانات بسیار گران و پیشرفته تشخیص جهش‌های ویروسی، جهش‌های مربوط به ایران را نمی‌توانیم شناسایی کنیم.

مختاری تصریح کرد: واریانت‌های دیده شده در ایران مانند همان سویه‌هایی است که در کشورهایی مانند هند دیده شده البته دلتا همچنان سویه قالب در کشور است.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز