رئیس اورژانس کشور:

٢ میلیون دز واکسن کرونا توسط اورژانس تزریق شد/ افزایش ٣۵ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۱۱:۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۲۶۹۳۸۲
٢ میلیون دز واکسن کرونا توسط اورژانس تزریق شد/ افزایش ٣۵ درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید
میعادفر گفت: اورژانس با کمک به تزریق واکسن به مردم نقش خود را ارایه کرد و بیش از ٢ میلیون دز تزریقات را سازمان اورژانس در یک فرایند دوماهه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار برنا؛ جعفر میعادفر، رئیس اورژانس کشور در اولین نشست خبری خود که امروز شنبه (13 آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: حوزه سلامت به خوبی از دوران کرونا عبور و تلاش کرد بهترین خدمات را به مردم ارائه دهد همچنین سازمان اورژانس در این توفیقاتی داشت.

وی با بیان اینکه اورژانس با کمک به تزریق واکسن به مردم نقش خود را ارائه کرد و بیش از ٢ میلیون دز تزریقات واکسن را سازمان اورژانس در یک فرایند دوماهه انجام داد، افزود: در کشور ٣ هزار پایگاه اورژانس داریم که این میزان شامل ١٢٧٩ شهری و ١۶۶٩ پایگاه جاده ای ۵ پایگاه هوایی و ٢ پایگاه دریایی است.

 میعادفر گفت: ۵ هزار دستگاه آمبولانس خدمات فوریت پزشکی را انجام می دهد که ٣ هزار دستگاه آمبولانس بالای ١٠ سال عمر دارند که زیبنده کشور نیست.

رئیس اورژانس کشور گفت: ٢۴ هزار نیروی اورژانس داریم که ٢١ هزار نفر نیروی عملیاتی هستند و بقیه در بخش های ستادی در حال خدمت رسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه در ٨ ماهه اول سال ٣ میلیون و ٢٨٨ هزار عملیات امداد رسانی داشتیم که شامل ٢ میلیون و ۵٣۶ هزار عملیات شهری و  ٧٢٣ هزار و ٢٧١ عملیات جاده ای است، تصریح کرد:  امسال نسبت به سال گذشته ١۵ درصد رشد  حوادث جاده ای را شاهد بودیم چراکه در سال گذشته محدودیت تردد در جاده ها داشتیم.

میعادفر  افزود: ٧٨ درصد ماموریت شهری در حوادث ترافیکی و ٢٢ درصد ماموریت جاده ای داشتیم همچنین ظرفیت انجام ماموریت در شهر ها زیاد است.

وی با اشاره در عملیات های جاده ای  بیش از ۴٠٠ هزار به مراکز درمانی منتقل شدند، گفت: در ٨ ماهه اول سال ١٨ هزار و ٣۶٧ مورد حادثه ویژه داشتیم همچنین تعداد مصدومان ترافیکی ۵ هزار و ٧٣٠ بوده اند.

میعادفر گفت: در حوادث ترافیکی ویژه تا پایان ماه هشتم سال ١١٧ مورد حادثه اتوبوس بوده است که در این موارد هزار و ١٣٨ مصدوم داشتیم و ۶۴ مورد فوتی گزارش شده است.  همچنین ١٠٣ مورد حادثه مینی بوسی بوده است که  ٣٣ مورد فوتی داشته اند.

وی با بیان اینکه ۵٠ پایگاه هوایی داریم که از ابتدای سال تاکنون ٢ هزار و ۵۴٨ مورد ماموریت داشتیم و بیش از ٢ هزار بیمار را منتقل شدند، افزود:  از این تعداد ماموریت ٣١۶ مورد مادر باردار بوده است که در مناطق عشایری و صعب العبور قرار دارند و دسترسی زمینی برای رسیدن به آن  مناطق زمان بر است.

میعادفر ادامه داد: نقش مهمی در پیوند اعضا ایفا می کنیم و عضو پیوندی را در عرض سه ساعت با هواپیما و هلیکوپتر ارسال می کنیم تاکنون ۴۵ مورد در دو سال اخیر انجام شده است که ١٣ مورد آن امسال اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه ما تعداد محدودی بالگرد داریم اما عمده بالگرد هایی که استفاده می کنیم از هوا ناجا، هوانیروز و سپاه است، گفت: برنامه ٢۴٧( بیماران سکته قلبی) با هماهنگی بیمارستان مانیتورینگ در آمبولانس انجام شده است و  ٣ هزار و ٨۶٢ مورد خدمات تخصصی قلب گرفتند و نجات پیدا کردند

میعادفر گفت: برنامه ٧٢۴ (سکته مغزی) افرادی که سکته می کنند باید به زودی اقدامات درمانی برای آن ها انجام شود؛ چنین موارد در شهر های بزرگ انجام می شود چرا که باید مراکز تخصصی آن وجود داشته باشد.

 رئیس اورژانس کشور افزود : مرکز EOS ٢۴ ساعته همه حوادث را در سراسر کشور بررسی می کند و آمادگی را به همه مراکز درمانی بهداشتی و ... داده می شود همچنین در زلزله هرمزگان بالگرد ما در ماموریت بود و در راه برگشت آن زلزله رخ داد و توانست میزان حادثه و تخریب را بسنجد.

میعادفر ادامه داد: باید در هر حادثه ای که ٣ کشته و ۵ مصدوم داشته باشد دانشگاه علوم پزشکی را فعال کنیم و به آن حادثه ویژه می گویند همچنین ما به صورت آنلاین به ژئوفیزیک وصل هستیم و هر زلزله ای رخ دهد ما نیز مطلع می شویم و  به دوربین های وزارت راه متصل هستیم و حوادث جاده ای را می توانیم رصد کنیم با پلیس راهور به صورت مسیج و تلفنی وصل هستم و بسته شدن راه ها و اطلاعات هوایی از سوی هواشناسی به ما می رسد.

وی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته ٣۵ درصد افزایش مسمومیت با مونوکسید داشتیم که ٨٩ مورد از ابتدای سال به مرگ انجامیده است، ادامه داد: بیشترین شهر های درگیر مسمومیت با گاز مونوکسید تهران ، خراسان رضوی و اهواز است.

میعادفر گفت: موضوع غرق شدگی در تابستان ها بیشتر گزارش می شود و امسال ٧۵٩ مورد ماموریت داشتیم که بیش از ۵٠٠ مورد منجر به فوت شده است

وی با اشاره به اینکه در مرکز مانیتورینگ هماهنگی و مدیریت تخت های بیمارستانی و هماهنگی ها صورت می گیرد که این مرکز موضوع تخت های خالی و مدیریت بیماران پیش بیمارستانی را مدیریت می کند، گفت: یکی از دغدغه های مهم ما ارتقای آموزشی پرسنل ماست همچنین هر چقدر امکانات داشته باشیم اما نیرو های ما آموزش ندیده باشند خدمات فایده ندارد. ما موضوع رتبه بندی تکنسین ها را داریم که باید در هر دوره آموزش هایی را با موفقیت بگذراند همچنین آموزش ها راهدفمند و دارای تعیین ایجاد شود.

رئیس اورژانس کشور گفت: ایجاد دوره‌های آموزشی باید در دستور کار قرار گیرد و باید در کشور ٨ تا ١٠ مراکز ایجاد شود که تکنسین ها در این مراکز آموزش ببینند همچنین تکست های روز فوریت ها باید آماده و ترجمه شود و در اختیار پرسنل قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه همه ماموریت ها لازم نیست با پزشک مشاور  انجام شود و یک سری بیماری ها به صورت دستورالعمل ها در اختیار تکنسین قرار می گیرد و به صورت آماده بر سر بالین بیمار می رود و در صورت اقدامات بیشتر به مرکز وصل می شود، افزود: هوشمند سازی فرم های ماموریت در دستور کار است و دستی ثبت شدن ماموریت ها امکان خطا دارد و این امر باید به روز شود و در برخی از استان ها این امر محقق شده است.

میعادفر گفت: موضوع اختراعات همکاران را در دستور کار داریم که همکاران اگر اختراعی در حوزه فوریت اورژانسی دارند بروز دهند همچنین اعتبار بخشی مراکز اورژانس مطرح است.

رئیس اورژانس کشور ادامه داد: برای اعتبار رنکینگ دانشگاه ها و پایگاه ها این امر می تواند موثر باشد که برای پایگاه ها از نظر نیرو، تجهیزات و ساختار فیزیکی به خوبی اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه با جدیت در حال تلاش برای تخصیص بودجه برای لجستیک در سال ١۴٠١ هستیم  چرا که فرسودگی آمبولانس هزینه ما را بالا می برد و در خدمات را با مشکل مواجه می کند، تصریح کرد: تا پایان سال ٢۵ دستگاه آمبولانس اضافه می کنیم همچنین  در کلان شهر ها ساختار ترافیکی و مدیریت ترافیکی یکی از مشکلات است و زمان ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با بیان اینکه چندسالی است که در حوزه موتورلانس اقداماتی انجام دادیم که  خلا زمان را پر کنیم، گفت: در بحث فوریت های پزشکی استان های محروم کلان شهر ها هستند چرا که به دلیل ساختار شهری و جمعیت زیاد زمان بندی دچار مشکل می شوند همچین همکاری ای با وزارت ارتباطات داریم که زمانی که هموطنان تماس می گیرد لوکیشن آن ها  برای ما سیو شود تا ما به راحتی وارد عملیات شود تا طول و عرض جغرافیایی برای ما آسان شود.

میعادفر ادامه داد: اربعین امسال دچار محدودیت بود اما پیش بینی می شود سال های آینده این امر افزایش پیدا کند و باید برای آن دستور العمل هایی را طراحی کنیم همچینن در منطقه شلمچه زیرساخت ایجاد شده و در تلاش هستیم در بخش ایلام و ... زیرساختی ایجاد شود که خدمات دهی با توجه به گرمی هوا دچار مشکل نشود

وی با بیان اینکه پایگاه های کانکسی باید بهبود پیدا کنند و به دنبال این هستم که فضای زیستی همکاران را تبدیل به محیط دائم کنیم در این زمینه خیرین به ما کمک هایی کرده اند، افزود: طبق برنامه ششم در ساخت پایگاه عقب ها ماندگی داریم که از دولت و مجلس می خواهیم این امر را برای ما پیش بینی کنند و انتظار داریم در این زمینه به ما کمک شود تا خدمات ما توسعه یابد.

رئیس اورژانس کشور بیان کرد: ناوگان آمبولانسی را باید نو کنیم امسال وزارت بهداشت مجبور بود با وجود کرونا اعتبارات  را به این سمت سوق دهد و امیدواریم در سال جدید هزار تا هزار و ۵٠٠ آمبولانس را خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه اعتبارات اورژانس هوایی باید دولت و مجلس کمک کند چرا که این امر در همه دنیا هزینه بر است، ادامه داد: درحالی که تفکر ما به سوی فرزندآوری است لازم است این بخش از اورژانس توسعه یابد تا مادران باردار را در مناطق صعب العبور بتوانیم کمک کنیم

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته چندین تهاجم به همکاران ما داشتند که آسیب به آن ها وارد شده است و درخواست داریم که قوانین بازدارنده برای ما اعمال شود و به نظر می رسد این امر افزایش پیدا کرده است.

میعادفر با اشاره به اینکه استفاده از داوطلبان تخصصی در دستور کار ماست و اورژانس می تواند شرایطی داشته باشد که افراد متخصص به عنوان صدقه جاریه با ما همکاری کنند، ادامه داد: باید این خدمات را مقدس بدانیم تا بتوانیم از این نیرو ها استفاده کنیم  همچنین رعایت قوانین مهم ترین چالش ما است چرا که همه آستانه تحملمان پایین آمده است. در حوزه ترافیکی نشان می دهد ١٠ درصد نسبت به سال گذشته افزایش حوادث ترافیکی داشتیم به همین دلیل رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی ، آرامش و ... می تواند هزینه ها را کاهش دهد.

وی گفت: در حوزه نیروی انسانی چالش داریم چرا که به ما مجوز ٣ هزار و ۴٠٠ استخدام دادند اما این اتفاق نمی افتد چرا که ما تعدادی نیروی قراردادی و شرکتی داریم که به این تعداد استخدام می شوند و افراد جایگزین به ما داده نمی شود.

میعادفر با بیان اینکه با توجه به اینکه ای دی کالر فعال است نسبت به گذشته میزان مزاحم تلفنی کم شده است اما همچنان مزاحم تلفنی وجود دارد و قابل تامل نیز است، گفت:  بیشتر تجهیزات در امبولانس ها وجود دارد اما با همکاری ای که بنیاد برکت داشتیم تعدادی مانیتور در اختیار ما گذاشتند

میعادفر در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر ایجاد پایگاه های اورژانس در مترو گفت: فوریت های پزشکی جز یکی از خدمات شهری حساب می شود و تقاضا داریم شهرداری تهران در این زمینه به ما کمک کند همچنین سوله های بحران و پارک ها در اختیار اورژانس است اما این میزان کفایت نمی کند  در این زمینه نشستی با آقای زاکانی داشتیم و آن ها هم قول دادند که یک برنامه چهارساله را تدوین  کنیم و قرار شد تیم های کارشناسی این امر  را کارشناسی کنند تا به زودی این امر محقق شود.

رئیس اورژانس کشور گفته است که یکی از مطالبات ما اجرای قانون بهره وری بوده اما متاسفانه کمبود نیروی انسانی باعث شده است این قانون اجرا نشود.

میعادفر گفت: فوریت های پزشکی جزو یکی از خدمات شهری حساب می شود و تقاضا داریم شهرداری تهران در این زمینه به ما کمک کند همچنین سوله های بحران و پارک ها در اختیار اورژانس است اما این میزان کفایت نمی کند  در این زمینه نشستی با آقای زاکانی داشتیم و آن ها هم قول دادند که یک برنامه چهارساله را تدوین  کنیم و قرار شد تیم های کارشناسی این امر  را کارشناسی کنند تا به زودی این امر محقق شود.

رئیس اورژانس کشور خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات ما اجرای قانون بهره وری است اما متاسفانه کمبود نیروی انسانی باعث شده است این قانون اجرا نشود.

انتهای پیام/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز