بی‌قانونی استخراج رمز ارز در ایام بی‌برقی!

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۵:۲۷:۴۵
کد خبر: ۱۲۶۹۵۵۱
بی‌قانونی استخراج رمز ارز در ایام بی‌برقی!
طبق براورد اتاق بازرگانی حدود ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند، نبودن ضابطه و قوانین مناسب برای نظارت بر این بازار در داخل کشور باعث شده تلخفات زیادی را در این حوزه شاهد باشیم.

به گزارش برنا؛ مدتی می‌شود که بازار رمز ارز در ایران با استقبال نسبتا خوبی روبه‌رو شده و سرمایه‌گذاریهای زیادی توسط ایرانیان در این حوزه صورت گرفته چراکه برخی از سرمایهداران ناامید از بازارهای سنتی هستند و معتقدند دیگر سودی را در سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو نیست به همین جهت تب و تاب این بازار در ایران نیز بالا گرفته است، هرچند که این سرمایه گذاری در داخل ایران بازاری ندارد و سرمایه‌گذاران در بازارهای خارجی سرمایهگذاری کردند. پیش از این محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفته بود سایت‌هایی که در کشورمان بدون نظارت بانک مرکزی در حوزه رمزارزهایی فعال هستند منشا خارجی دارد و برآورد ما این است این سایت‌ها روزانه بین سه تا پنج هزار میلیارد تومان تبادل دارند و این موضوع نشان می‌دهد ضابطه‌مند کردن آن‌ها ضروری است و بانک مرکزی باید در این باره ورود کند و در ضابطه‌مند کردن مبادلات رمزارزها با منشاء خارجی و وظایف بانک مرکزی ورود کردیم.

طبق برآورد اتاق بازرگانی حدود ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند. ناامیدی سرمایه‌گذاران در بازارهای سنتی، افزایش تب و تاب بازار رمز ارزها و نبودن ضابطه و قوانین مناسب برای نظارت بر این بازار در داخل کشور باعث شده تلخفات زیادی را در این حوزه شاهد باشیم به عنوان مثال مدتی پیش عادل کاظمی، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، خبر از کشف و ضبط 58 دستگاه استخراج رمز ارز دیجیتال داد و یا 24 دستگاه بیت کوین قاچاق از یک خودرو در شهرستان گچساران کشف و ضبط شد. تمامی این موارد نشان از این دارد که دستگاه‌های قانونگذار باید ضوابطی را برای این بازار در داخل کشور ایجاد کنند.

قانونی در خصوص استخراج رمز ارز نداریم

در این باره غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: کارگروهی برای طراحی قانونی در حوزه رمز ارزها مشغول به فعالیت هستند البته هنوز این قانون به صحن علنی نیامده و فعلا روی قانون، کار می‌کنیم هنوز مشخص نیست.

وی افزود: در قانونی که برای رمز ارزها تهیه می‌کنیم نحوه استفاده، مالیات ستانی، خرید و فروش و ... به طور کامل مشخص خواهد شد و تمامی موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد را نظام مند می‌کنیم.

اما این تمام ماجرا نیست، ماجرا از اینجا جالب می‌شود که خرید و فروش دستگاه ماینر با مجوز در داخل کشور در حال انجام است و افراد می‌توانند با تهیه این دستگاه‌ها رمز ارز استخراج کنند درحالی که مصرف برق هر یک ماینر در خانه تقریبا معادل با یک کولر گازی است و تشخیص آن برای اداره برق نیز به راحتی نخواهد بود هرچند که این تصور وجود دارد استفاده از ماینر به صورت خانگی به دلیل حجم بالای برقی که مصرف دارد حساسیت اداره برق را برمی‌انگیزد.

باتوجه به اینکه مصرف کولر گازی بیش از 2 هزار وات تخمین زده شده باشد مصرف برق ماینر در خانه نیز طبق آنچه که در تبلیغات دستگاه‌ها هنگام خرید و فروش گفته شده تقریبا با کولر گازی برابری می‌کند به همین جهت خیلی نمی‌توان قرص و محکم این را تائید کرد که اگر فردی در خانه یک دستگاه ماینر تهیه کرده باشد اداره برق براساس میزان مصرف برق تشخیص می‌دهد.

البته مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز درخصوص استفاده از ماینرها در خانه، می‌گوید: باتوجه به مصرف برقی که ماینرها دارند امکان آن به راحتی وجود ندارد چراکه مصارف خانگی مشخص است. اگر مصرف برق یک خانه از میزان مشخصی بالاتر برود اداره برق حساس خواهند شد اگر افرادی قصد استخراج رمز ارز داشته باشند می‌توانند مجوز استفاده از ماینر را از مراجع قانونی دریافت کنند تا بتوانند با قیمت مناسب که برای فعالیت‌های تجاری است انرژی را تهیه کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فردی که قصد استخراج رمز ارز را داشته باشند با برق خانگی نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد در غیر این صورت اقدام غیر قانونی بوده چراکه برق خانگی را دولت برای مصارف خانگی در نظر گرفته و سوبسید قرار داده و برای فعالیت تجاری باید انرژی با قیمت تجاری خریداری کند.

وی درباره صدور مجوز برای تهیه ماینر، تصریح کرد: این موضوع یک مسئله بین بخشی بود و بانک مرکزی، شرکت توانیر، وزارت صمت و اقتصاد درگیر آن هستند به همین دلیل نیاز است یک ستادی در خصوص رمز ارزها تشکیل شود تا با درنظر گرفتن تمامی موارد مجوزها و نظارت ها را در این زمینه انجام دهد.

تشکیل یک ستاد برای نظارت بازار رمز ارز در ایران ضروری است. چراکه باتوجه به آمار اعلام شده سرمایه گذاری ایرانیان در این زمینه روبه افزایش بوده به همین جهت باید قانون مناسبی برای آن تهیه شود تا مقابل سو استفاده‌های احتمالی در این خصوص صورت گرفته که تمام این تخلفاتی که در این زمینه رخ می‌دهد به دلیل نبود قانون قرص و محکم است. درحال حاضر تشخیص استفاده از ماینر در خانه به راحتی نیست و افراد می‌توانند از برق خانگی که دولت برای آن سوبسید در نظر گرفته استفاده تجاری داشته باشند حتی پلیس امنیت اقتصادی گفته که کشفیات ماینر در مصارف خانگی نداشتیم و در این زمینه باید اداره برق گزارشاتی را به پلیس ارجاع دهد که ورود کنیم.

سرهنگ علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا، گفت: از سال گذشته شناسایی و کشفیات ماینرها را در دستور کار قرار دادیم و از بهمن 99 تاکنون بیش از 12 هزار ماینر کشف شده است.

وی افزود: یک مرزعه را شناسایی کردیم که 7 هزار ماینر در آن درحال فعالیت بود؛ البته مجوزی از وزارت صمت داشت اما مجوز آن ناقص بود و برای آن پرونده تشکیل دادیم که این پرونده در حال رسیدگی است. به غیر از این مزرعه، کشفیات دیگری با این تعداد بالا نداشتیم و سایر کشفیات زیر 100 مورد از کارخانه‌های متروکه و یا مزرعه‌هایی است که به صورت غیر قانونی درحال فعالیت هستند.

سرهنگ ولیپور گودرزی درباره شناسایی محل‌هایی که به صورت غیر قانونی اقدام به استخراج رمز ارز می‌کنند، بیان کرد: گزارشات را اداره برق به پلیس ارسال می‌کند و بعد از آن ما ورود می‌کنیم، همکاری پلیس با اداره برق در این زمینه همکاری خوبی بوده است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون در خانه‌ای یک دستگاه ماینر که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند را شناسایی کرده‌اید؟ تصریح کرد: خیر. به این صورت کشفیات نداشتیم.

عدم کشف ماینرها در منازل و استخراج رمز ارز با برق خانگی نشان از آن دارد که نمی‌توان تنها شناسایی این تخلفات را به اداره برق سپرد چراکه براساس مصرف بالای برق یک خانه مشخص نمی‌شود این حجم از مصرف برای کولر گازی بوده و یا دستگاه ماینر، همین مسئله نیازمند این است که دستگاه‌های قانونگذار هنگام تدوین قانون برای بازار رمز ارز به این مسئله توجه کنند و  باید تمهیدات ویژه و به خصوصی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام// 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز