عفونت‌های کوچک تبدیل به ناباروری می‌شود؟/ مردان هم به بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌شوند

۱۴۰۰/۰۹/۱۴ - ۰۴:۱۹:۴۶
کد خبر: ۱۲۶۹۵۸۱
عفونت‌های کوچک تبدیل به ناباروری می‌شود؟/ مردان هم به بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌شوند
انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران با اشاره به اینکه ممکن است در زوج‌ها عفونت‌های کوچک تبدیل به ناباروری شود، گفت: باید سعی شود اولین بارداری با یک فاصله منطقی از ازدواج صورت گیرد تا این عفونت‌ها پیش نیاید.

اعظم‌السادات موسوی، انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی برنا گفت: بیماری‌های مقاربتی به بیماری‌هایی گفته می‌شود که از طریق ارتباط جنسی به طرفین منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری‌ها معمولا عامل میکروبی دارند و یا ممکن است عامل ویروسی داشته باشند که باعث می‌شود در اثر ابتلا، شخص آلوده شود افزود:  بیماری‌های میکروبی در این زمینه وجود دارد که انواع و اقسام میکروب‌ها چون سوزاک، سفلیس، کلامیدیا، مایکوپلاسما  و... را شامل می‌شود که موجب عفونت می‌کند.

موسوی ادامه داد: ممکن است این التهاب‌ها به دستگاه تناسلی پائین محدود شود و گاهی ممکن است به دستگاه تناسلی بالا منتقل شود که شامل لوله‌های رحمی، رحم و لگن شود.

انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران با اشاره به اینکه گاهی ممکن است عفونت آن‌قدر شدید باشد که ایجاد آبسه در لوله‌ها و لگن کند و خون بیمار نیز به میکروب آلوده شود، تصریح کرد: معمولا عفونت‌های لگن در بیشتر از 90 درصد موارد سر و صدایی ندارد و مقداری درد زیر شکم، تب پائین به وجود می‌آید و ترشحاتی را ایجاد می‌کند که بعدا وقتی تعداد دفعات عفونت بالا روند ممکن است التهاب لگن و چسبندگی در لوله‌ها و نازایی را منجر شود.

موسوی افزود: عفونت‌هایی ویروسی نوع دیگری از عفونت‌های مقاربتی است که سردسته آن ویروسی است که ایجاد زگیل تناسلی می‌کند. زگیل‌های تناسلی ممکن است از طریق ارتباط پوست به پوست و مقاربتی منتقل شود.

انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران گفت: زگیل‌های تناسلی ممکن است موجب ایجاد زگیل شود و یا ممکن است در عده ای علائم بالینی نداشته باشد و در این صورت این ویروس می‌تواند در دهانه رحم قرار بگیرد و بعد از وارد شدن به سلول و موجب شود سلول‌ها موجب تغییراتی شود که باعث تکثیر سلولی می‌شود و در نهایت ممکن است موجب سرطان شود.

موسوی افزود:  اصولا در بیش از 90 درصد موارد اگر این عفونت در بدن خانم اتفاق افتد معمولا سیستم دفاعی بدن فعال می‌شود و این ویروس را از بین می‌برد. به طور عمده در عرض 12 ماه این ویروس از بین می‌رود اما در برخی از موارد که قدرت ویروس بالاست و یا سیستم دفاعی قوی نیست ممکن است ویروس در سلول‌های دهانه رحم مستقر و توسط سیستم ایمنی پاک شود.

وی با اشاره به اینکه ما می‌توانیم با معاینه و گرفتن آزمایش پاپ اسمیر  این ویروس را تشخیص دهیم و در مراحلی که ایجاد سرطان نشده و تغییرات سلولی ایجاد شده آن را درمان کنیم، گفت: درمان شامل از بین بردن سلول‌های آلوده است چراکه ویروس درمان خاصی ندارد و دارویی برای از بین بردن ویروس نداریم.

موسوی افزود: مردان هم دچار بیماری‌های مقاربتی می‌شوند اما عوارض آن در خانم‌ها بیشتر است؛ مردان زمانی که بیمار می‌شوند سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و عوارض بلند مدت برای آن‌ها وجود ندارد. اما سیستم داخلی خانم‌ها حساس به این آلودگی‌ها و عفونت‌هاست و عوارض دراز مدت در آن‌ها بیشتر است.

وی با بیان اینکه اگر زوجین ارتباط جنسی از طریق پیوندهای خانوادگی داشته باشند معمولا عفونت‌ها اتفاق نمی‌افتد، افزود: ممکن است در زوج‌ها عفونت‌های کوچک تبدیل به ناباروری شود.

موسوی درباره پیشگیری از بیماری های مقاربتی ادامه داد: باید سعی شود اولین بارداری با یک فاصله ی منطقی از ازدواج صورت گیرد تا این عفونت ها پیش نیاید. علائم تب و درد زیر شکم را باید جدی گرفت و در صورت بروز به پزشک مراجعه کنند همچنین لازم است خانم‌های زیر 30 سال هر سه سال یک‌بار غربالگری شوند و بالای 30 غربالگری‌های خاص دیگری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه جلوگیری از عفونت‌های لگنی با درصد قابل توجهی مانع ایجاد ناباروری می‌شود، گفت: بیماری‌های لگنی و چسبندگی‌ها ممکن است 30 تا 40 درصد از علل ناباروری باشد.

انتهای پیام// 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز